Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Charp

Båt med mögel på både dynor och träinredning!

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

Jag heter Viktor och är 18 år. Vill skaffa mig min första segelbåt nu till säsongen och har letat efter passande båt under hela vintern. Nu har det börjat droppa in båtar som kan passa mina kriterier, dvs en båt som är förhållandevis schyst men håller ett lågt pris. Hittade en Birdie 24 som jag lyckades få ner till 14tkr, dock utan motor. Med en Mercury-09 6HK ska han ha 23tkr för den...

Hursom. Åkte o kikade på den. Köl, skrov, roder ser fräscha ut, inga grundstötningar verkar det som. Sittbrunnen ser OK ut men hela däcket har små gröna fält här och var av mögel, men inget som sitter ingrott utan en högtrycksspruta så ser det bra ut igen. Öppnade upp ruffen och kände en våg av fukt. Båten har i princip varit genomdränkt hela vintern. Ruffen är extremt fuktig. Drar man handen längs båtens träinredning blir den vit av mögel. Dynorna har vissa mögelfläckar. Grundskicket på båten ser dock ganska bra ut, all plastning osv ser riktigt fräsch ut. Min pappa påstår att träet aldrig kommer bli fint igen och avråder mig ifrån att slå till.

Hur svårt är det att bli av med mögel på träet respektive dynorna?

Är en Birdie 24 i beskrivet skick, med full segelgarderob och rullgenua från 2008 (dock något överdimensionerad) men utan motor värd 14tkr? Om jag ändå vill få med motorn, hur långt ska jag sträcka mig för att få med en Mercury 4taktare 6hk från 2009?

Hoppas någon kan hjälpa mig lite på traven! Riktigt sugen på segelbåt.

Med vänlig hälsning,
Viktor

Senast ändrad av Charp | 07 maj 2012 | 23:03

Senast ändrad av Charp | 08 maj 2012 | 00:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trät går att få ok men det är ett himla jobb. Dynorna är i princip bara att kasta kommer alldrig att bli tillräckligt frächa men om du slår till så malla av dynorna innan du kastar dem. Att sy nya dynor är ändå billigare än nya segel om de är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Av egen erfarenhet (dock inte rörande båtar) avråder jag dig. Du vill ju ut och segla, det är för sent för att köpa ett projekt du kommer få hålla på hela sommaren sen är säsongen slut och du har knappt seglat något alls bara donat och fejjat.  Nej jag tycker du ska satsa på något som du kan tvätta av vaxa och sjösätta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående inlägg, leta vidare, du kommer att hitta ett bättre objekt! Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1.
Vill du renovera för det verkar kul är detta en bra båt.
Vill du segla, leta vidare.
Att renovera kostar pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner till din känsla för första båt,men släpp den för herrans namn,det är en sunkig båt med dålig själ,du får i princip renovera om allt!och det blir fasen i mej dyrt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...