Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Flintstone

Flytskumsanering, tankar och funderingar. (Plastsnack)

Rekommendera Poster

Jaha, då var det dags att ge sig på nästa stora jobb på båten. Ni som har läst min tråd om vår pågående böldpestbehandling vet att vår båt är begåvad med flytskum som med största säkerhet är bemängt med en hel del vatten. Detta måste nu bort för att laminatet ska ha en chans att torka ur.

Jag har läst allt jag hittat om att rensa ut flytskum men inte hittat något som riktigt passar in på det vi nu ska göra. Därför vill jag slänga ut lite funderingar och tankar för att förhoppningsvis få lite bra input från er andra.

Ett problem vi har är att vi inte vet hur båten är konstruerad under innerlinern. Jag har med hjälp av fuktmätaren kunnat identifiera vad jag tror är en stringer på var sida men jag vet inte om där finns några skott som avgränsar utrymmena i separata volymer eller om allt är sammanhängande. Detta kommer ju visa sig när jag tar upp hålen men det är ju lite jobbigt ifall man råkar såga rakt över ett skott.

Det jag mest skulle behöva tips om är hur jag återställer skadorna jag gör i innerlinern. Jag måste ju såga upp så pass stora hål att jag kommer ner och kan rensa ut skummet. Min tanke är att använda ett fint sågblad för att få ett så fint snitt som möjligt och att den lucka som då blir kan användas när allt ska återställas igen. Hålen kommer behöva vara öppna under en tid för att vädra ur laminatet men sen vill jag ju gärna kunna använda utrymmena för att ställa/lägga saker.

Jag har inte bestämt ifall utrymmena ska fyllas med skum igen, det verkar finnas två skolor här. Dels de som säger att skummet är en viktig faktor för båtens strukturella styrka och sen de som säger att det inte spelar någon roll. För mig är den strukturella styrkan det viktigaste. Jag bryr mig inte så mycket om ifall båten har flytkraft från skum vid en ev. olycka. Vi kommer alltid ha flytväst och bara röra oss inomskärs så flytkraft är egentligen bara för att rädda lite pengar. Väldigt många båtar har ju inte flytskum så det är ju inget som är livsviktigt.

Mycket text i detta inlägg också så jag sammanfattar frågorna:

1. Hur bör jag såga upp innerlinern för att minimera jobbet när jag ska återställa allt? Jag vill helst slippa plasta för mycket. En tanke jag har är att popnita/skruva fast lister under hålets kanter som jag sen kan popnita/skruva fast luckan jag sågat ut. Sen kan ju sågsnittet spacklas igen och allt målas. Bra eller dåligt?

2. Måste utrymmena fyllas med skum igen eller är båten stark nog för att klara sig utan skum?

Bilden i detta inlägg visar var jag funderar på att såga upp golvet. Motorn är ju monterad som det är nu så det gröna fältet är nog mest realistiskt när det gäller arbetsställning.

Bilden i nästa inlägg visar stuvfacket som också ska sågas upp. Jag vet inte om det är skott mellan detta stuvfack och motorrummet samt framåt under förarstolen.

Alla tankar, idéer och reflektioner är välkomna!

Mvh
Fred

post-5151-1394237051,8943_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att jag inte visste om ditt problem när jag var i Stockholmstrakten under förra veckan. Det är alltid lättare att skaffa sig en uppfattning om man ser problemet på plats. 

Forgus 31´ s ide om hur man tar bort skummet utan att förstöra mer än nödvändigt är intresant. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=440235

I vilken ände av Stockholm har du båten. Jag har min sommarstuga nån mil norr om Åkersberga.

Skall jag inte upp förrän 9/6. Sen har jag dessvärre, som Göteborgarna brukar säga;mycket att göra och dåligt betalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag har en del tankar om att avlägsna flytskummet som du säkert läst på annan tråd. Nu är väl detta ett mindre problem. Det ska ju bli starkt efteråt också. 

Luckor är nog bra. Ska du ha skum efteråt kan luckornas läge spela roll. Eller om du kör utan skum lägga dem så det kan bli stuvfack. Behöver du sedan stabilisera upp skrovet är det ju inte för sent hur man än gör. Fixera den ursågade biten med epoxi eller polyster och glasfiber eller en rostfri plåt som skruvas. 

Vad ska man använda för skum? Finns det sådana som man sprutar in som man gör på byggen. 

Du har ju chans att göra om det när luckor finns och det ska väl inte behövas under tiden du har båten, tio tjugo år eller vad det kan ta för det att bli vattensjukt igen.

Om det nu är det. Det behöver ju konstateras också. Hygrometer av stavtyp kan ge en fingervisning. Eller rör som sticks ned i botten för sugprov. Vad händer med skummet om du blåser in tryckluft som är varm? Kanske torkar ur. Eller riktigt varm luft. Smälter skummet? Behövs bara små hål för att göra stickprov. Rör som får ur en borrkärna långt ned i skum-utrymmet kan ju vara en bra inledning till tittskåpsåtgärder, såna ställen du inte vill förstöra ytan på.

Ledsen att jag inte har mer än teorier. Du får avvakta mer praktiska tips.    

Jag har varit förskonad från denna problemtyp. Kan inte ens känna att det finns tendenser till knarrdäck att testa på egen båt där jag annars skulle göra praktik av min skumslunga t.ex.

T.v hjälper jag gärna till med glada tillrop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittade på dina bilder lite närmare. Det är ju utrymme där finishen inte är så hög. Motorrummet och ett stuv.

Jag hade nog sågat upp en lucka som är längre än den röda markeringen. Det är väl skum på bägge sidor.

Nu har jag ju en förkärlek för att slipa glasfiber. wink Jag hade nog slipat bort färgen ner till rent laminat på en 10-15 cm bredd rakt över där snittet skall bli och sågat ur luckan efteråt. När jobbet är klart hade jag fäst upp luckan provisoriskt på nåt sätt och plastat fast det hela med ett par remsor glasfiber. Tror det är viktigt att det är tätt just på de ställena. Speciellt i motorrummet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett mycket vänligt erbjudande Toaen!

Båten ligger på samma sida stan men inte riktigt så långt ut (mer exakt vill jag inte skriva officiellt).

Att få tips när det gäller plastning så finns det knappast någon som är bättre lämpad än du Toaen så skulle du vilja svänga förbi på väg till sommarstugan så skulle ingen bli gladare än jag! laugh

Vi ska ner till båten i helgen och göra lite mer noggranna fuktmätningar så jag tänkte ta med mig kameran och ta lite bättre bilder (de jag visat hittills är tagna för länge sedan och var inte riktade mot detta problem) så ni lättare kan se båtens konstruktion. Jag kan då också markera tydligare på bilderna i vilka utrymmen skummet finns. Hoppas bara att det inte ösregnar...även om det är en välsignelse för alla pollenallergiker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det är fukt i skummet känner jag är bekräftat med åtminstone 95 % säkerhet. Jag grundar det på att jag redan när jag körde båten första gången tyckte att den kändes väldigt baktung (beror givetvis delvis på att V6:an med 290-drevet väger mer än en B20 med 100-drev och att vi har en majestätisk badbrygga som hänger ut där bak men ändå), båten lutade åt styrbord när den låg stilla trots att vi la över alla tunga grejer på babord sida samt att jag kunde följa flytskummets kontur på utsidan av skrovet mha fuktmätaren. Tydligast utslag på mätaren var just på styrbordssidan.

Jag har läst alla dina kreativa idéer om att rensa skummet men känner att jag egentligen inte har något att säga om dem eftersom jag inte har någon aning om skummets kondition, styrka, konsistens etc. Detta kommer jag nog inte få en känsla för förrän jag öppnat upp. Dock kan jag säga att jag inte tror på titthålsmetoden av det jag läst om andras sanering. Det verkar som att skummet fäster rejält mot alla ytor och att det krävs verktyg i stil med kofot för att få bort det. Jag har läst om någon som använde en lång insexnyckel i borrmaskin för att röja med vilket ju liknar din tanke men är lite styvare.

En sak du skrev känns bra och jag hade inte tänkt på det: behöver man stabilisera så kan man alltid göra det senare. Man är ju lite nojig och mina tankar har bara kretsat runt att båten skulle försvagas utom räddning men så är det givetvis inte.

Om vi känner att vi måste fylla med skum igen så måste ju fukten vädrats ut först så hur vi än gör måste vi vänta ett bra tag och då märker vi hur båten mår av att köra skumlös.

Jag lovar att försöka ta lite bättre bilder, men jag kommer inte lägga ut dem här. Jag laddar upp dem på ett bildhotell och länkar till dem här. Inte optimalt men bättre tycker jag.

Återkommer!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skummet (som inte är någon bra benämning egentligen) har inget med flytkraften att göra. Det är ett distansmaterial i en sandwichkonstruktion. Jag skulle absolut inte våga ändra på konstruktionen genom att lämna utrymmet tomt eller lämna öppna luckor. Detta kommer försvaga konstruktionen så pass att du bör se över hur båten är pallad innan du börjar såga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla former av titthålsoperationer kan man glömma när det gäller divinylcellskivor. Det är betydligt tätare och hårdare än en frigolitskiva. Insexnycklar i borrmaskin funkar på rutten balsa, om än knappt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo att öppna blir du ändå tvungen att göra även med titthålsmetoden för att försäkra dig om resultatet. Orkar jag upp från datorsoffan kan jag kanske göra några prov med några skumtyper.

Flytskum á la sextital skulle det väl vara och vad är det. Ett hål avslöjar hållfastheten och koncistens, vattenmängd. Okulärbesiktning är ändå det bästa och lätt att kolla hur vattnet är fördelat. Det borde väl ligga i botten och kan vara utsugbart. 

I Skåne där man bor på ett sandlager på sina ställen slår man ned ett rör och pumpar upp sandvatten och småningom har man sin brunn. Kunde fungera på flytskummet.

Det brukar vara en oangenäm doft. Du har inte känt det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar till coppertail:

Nja, där tror jag att vi har olika uppfattning. I mitt fall, och många andras, så är det för mig ingen tvekan att det i första hand ett flythjälpmedel. Dock innebär inte detta att det även kan vara del i en sandwitchlaminatkonstruktion och därigenom en del av båten strukturella styrka. Det är därför det debatteras så mycket huruvida skummet måste ersättas eller ej.

Jag har mycket svårt att tro att jag behöver se över pallningen eftersom vår båt ligger med i princip all sin vikt mot skrovets lägsta punkt...och där finns ju inget flytskum, åtminstone inte vid bakre bocken där båten dessutom är som tyngst.

Senast ändrad av Flintstone | 09 maj 2012 | 17:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det skulle vara intressant att veta hur Flintstone har tänkt att få in nytt skum i konstruktionen. Om han avser att spruta in foam så finns det en uppsjö risker med detta och ingen av dem är att föredra. Kanske bättre att skrota och köpa annan?

Senast ändrad av Seari | 09 maj 2012 | 17:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag smällde i sista seglingen i höstas. Troligen det sista möjliga
grundet att gå på för säsongen (sånt är alltid kul). 
När båten togs upp några dagar senare så såg jag bara en liten
spricka i plasten, bakkant där plast möter järnköl. Det blir nog
bara en enkel spackling till våren tänkte jag och lämnade skadan
som den var över vintern. I slutet av mars började jag peta lite på
sprickan och då rann det ut lite vatten. Tog därför fram vinkel-
slipen och skar bort lite av laminatet. Det rann då ut mer vatten
och ovanpå kölen fanns det en svart sörja som tidigare varit
plastskumfyllning. Även laminatet kändes sjukt så jag fick skära
bort ca 60 cm i längd och 12-15 cm på höjden för att nå friskt
laminat. Rensade därefter rent, tog bort blött och fuktigt plastskum
och torkade torrt och lät det hela torka ytterligare några veckor.
Laminatet på andra sidan av båten visade inte samma sjukdoms-
symptom så problemet reducerades till att ersätta plastskummet
och sedan laminera. Eftersom det är svårt att laminera mot mjuk
yta så använde jag mig av långfibrigt plastspackel och fyllde på
tomrummet pö om pö. Slipade sedan spacklet jämt och har nu
börjat laminera. Fast det lär ta tid. Lamineringsepoxi kräver
18-24 plusgrader och hittills har det bara varit en sådan dag.
Att plasten var billig på 60-talet visar sig också i laminatets
tjocklek. Så det krävs ett antal varma dagar innan jag kan lämna
landbacken. Måste också säga att jag är nybörjare och att jag
aldrig pysslat med något liknande tidigare. Vet därför inte om mina
”råd” är till någon nytta, men om man inte testar så lär man ju sig
inget.
Lycka till !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det sker lite ihopblandning av två olika problem i dessa trådar.

Mitt problem är alltså att jag har vatten i flytskummet som är beläget i stora hålrum längs sidorna på båten. Andras problem är att de har fått in fukt i distansmaterialet i en båt som är av sandwichkontruktion. Dessa två problem tror jag skiljer sig enormt mycket i hur man åtgärdar dem, hur viktigt det är att åtgärda och vilken metod man bör använda.

Min båt är inte av sandwichkontruktion utan har ett tjockt skrov och en kraftig innerliner som är noggrant plastad mot skrovet (åtminstone de ställen man kan se utan att såga upp den) så jag tror inte att den kommer bli vek av att skummet tas bort. Den kommer åtminstone inte bli lika vek som en båt av sandwichkonstruktion där man tagit bort distansmaterialet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min gamla havsfidra är det, som på de flesta andra havsfidror och storfidror mrd för den delen, ett enkellaminat däck. Dessutom finns det en innerline även under däcket. Det ligger en disans av 12 mm plyfa mellan innerlinen och däcket på ca 50 cc. Därdör sviktar däcket på dessa båtar när kan trampar mellan plyfaskivorna.

Jag är ju inte riktigt klok som de flesta MG;are väl är medvetna om och började som vanligt att renovera förpiken. Isolera skrovsidor och under däck. Då fanns ju en utmärkt möjlighet att spruta in fogskum i döcket för att få mer isolering och staga upp däcket.

Uppe på däcket la jag spånskivor som passats in så de täckte hela däcket. Ovan på spånskivorna staplade jag storgatsten tätt. Detta för att däcket inte skulle få en möjlighet att resa sig av trycket i fogskummet. I innerlainen borrade jag ett stort antal 10 mm hål. Stämpade något, men jag skulle ju kunna få in min smäckra kroppshydda wink så jag kom åt att jobba. Sprutade in fogskummet i hålen och satte i 20 mm träpluggar efter han som fogskummet bredde ut sig. Min stämpning under däck var inte helt tillfresställande för jag fick en deformation på innerlinen på ett par ställen.

Men det var ju bättre där än uppe på däcket.  Jag tror knappast att nån har märkt det efter att jag isolerat och klätt med inredningsmatta.

Man får nog ha en viss försiktighet om man sprutar in fogskumm i ett slutet utrymme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att öka tydligheten, och minska missförstånden, så skulle jag önska att denna tråd handlar enkom om att åtgärda vattenbemängt flytskum så kan väl vattenbemängt sandwichlaminat avhandlas i forgus31s tråd som finns här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=440235

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du med flytskum menar polyuretanskumfyllning så har du ju
samma fyllnadsmaterial som jag. När jag skar upp mitt lilla hål så
märkte jag att lamineringen var svagast i de innersta lagren vilket
är omöjligt att uppmärksamma utan någon form av ingrepp i
lamineringen. Varför inte borra ett undersökninghål så lågt som
möjligt, och sedan när du har lite mer att gå på, bestämma
färdriktningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstod inte riktigt vad menar du att jag ska inspektera Jobhurt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om lamineringen tagit skada av att det funnits vattnen i hålrummen.
Det är ju möjligt att din skada påminner om min. Dvs att det är där
vattnet samlat sig (längst ner) som plastskummet och lamineringen
tagit skada. Längre upp såg det mycket bättre ut. Så det kan ju vara
möjligt att du inte behöver byta ut all skumfyllning. Det är svårt att
veta omfattningen på skadan utan att ta upp ett eller flera små hål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, då förstår jag. 

Dock är det ju så att fuktmätaren ger maxutslag när jag t ex mäter golvet i stuven (alltså taket över flytskummet) så jag tror att allt skum är riktigt fuktigt. Sen ger fuktmätaren fullt utslag över botten överallt där det finns flytskum på insidan vilket för mig tyder på att det är fukt överallt i skummet.

Man ska ju vara medveten om att detta är en båt som är drygt 40 år gammal som levt med riktigt dålig gelcoat i många år så att den tagit upp mycket vatten är inte så förvånande. Dessutom, vad som inte framgår av bilden på motorrummet är att i hörnen, där de gråa ytorna övergår till de vita golvytorna, så är det lite uppsågadt närmast akterspegeln. Vid något tillfälle har någon monterat något på akterspegelns utsida (troligen någon typ av trimplanskolvar) och för att kunna skruva åt muttrarna så har en ca fem cm lång och kanske tre cm bred rektangel sågats bort ur golvet utan att det tätats igen. Det enda som finns kvar av monteringen är skruvarna så ajg vet inte vad som varit monterat där.

Jag vet också att båten delvis var under vatten sista gången den sjösattes innan vi köpte den, troligen på grund av felmonterad bälg i drevet, och då hade ju vattnet fritt tillträde till utrymmet med flytskum via dessa uppsågingar (och alla andra ev. hål).

Senast ändrad av Flintstone | 09 maj 2012 | 22:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om skumfyllningen är genomsur så påminner den kanske om den
svarta sörja som fanns i min båt. Dvs om du öppnar upp
inifrån/uppifrån så kan det funka att ta bort fyllningen med en
våtdammsugare. Vet att det tar emot att sätta borr/såg/vinkelslip i
plasten men ända sättet att veta är trots allt att öppna upp och
undersöka. Såg att bland annat Byggmax säljer fogskum och dom
brukar ju vara prisvärda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat att borra några 3 mm pilothål där jag kört ner 2 mm ståltråd hela vägen ned till botten. Det gnisslade, så skummet är nog relativt intakt, och det var ingen fukt på ståltråden när jag drog upp den. Dock har jag läst att skummet kan behålla sin konsistens och att det på ytan kan kännas torrt men när man komprimerar den så kommer vattnet ut.

Det verkar vara ett väldigt märkligt material vi har att göra med...

Om jag ska fylla nytt skum så ska jag kolla upp vad kostnaden blir för 2-komponentsskum. Jag har hittat en firma som kanske kan leverera råvaran eller kanske till och med utföra fyllningen: http://www.isopol.nu/material_metod.html och http://www.isopol.nu/batisolering.html

Om jag bestämmer mig för att fylla igen kommer jag kontakta dem, dock kommer det dröja eftersom jag måste låta laminatet torka ur ordentligt från insidan. Detta på grund av att vi ska epoxibehandla botten i år, vilket ju ska täta utsidan fullständigt och då måste fukten ut andra vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara skillnad på öst och västkust.

Vårt roder på västkustmaxin som blivit vattenindränkt i ett antal år luktade något obeskrivligt illa. Riktigt ruttet kadaverliknande. Divinycellen  (om det var sån) var helt vattendränkt

Fred, luktar det inte illa av skummet? Skulle tyda på att det inte har stått vatten så länge eller att det är torrt. Ta ur provbit och väg på brevvåg och torka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur skummet luktar vet jag inte ännu...det är ju fortfarande inkapslat i båten men jag gissar att jag kommer få känna på det så fort jag sågar upp.

Ev. kommer jag åka ned till båten och fota lite idag (fint väder just nu i alla fall). I så fall kommer jag lägga upp bilderna så ni kan kika hur det ser ut innan jag börjar såga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här på väst regnar det på andra dagen. Ett dygn 22mm. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då skummaterialet verkar vara intakt och inte heller verkar vara ett luktproblem, är det då inte ett alternativ att försöka torka ut det befintliga skummaterialet och behålla det snarare än att såga och greja för att få ut skum och sen stoppa i nytt? Kan det t.ex vara ett alternativ att anlita en firma som torkar ur det befintliga skummet m.h.a microvågstorkning som skall vara enormt effektivt. Då kanske det räcker med att du öppnar upp ett antal mindre lufthål i innerlinern så fukten kan komma ut och som du sen sätter igen efter torkningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av vad jag har läst så är det i princip omöjligt att torka ur skummet. Det var någon som tagit ur sitt skum och för att testa sparat en bit som fick ligga och torka utomhus. Efter ett år var det i princip lika fuktigt som när det togs ur båten! surprise

Nej, det lutar mest åt att ta bort allt och inte spruta in något nytt. Dock måste jag ju se hur båten reagerar på att förlora sitt skum innan jag tar något slutgiltigt beslut.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, kära vänner...idag var jag nere och försökte ta lite bättre bilder. Jag har fixat till dem lite i Photoshop genom att lägga på gröna flät där jag tror att det finns flytskum under innerlinern. Jag har laddat upp dem på ett bildhotell som ni hittar på den här adressen: picasaweb.google.com/112531674351838484839/Silvia?authuser=0&authkey=Gv1sRgCNba-au8xaTP3wE&feat=directlink

Bilderna är numrerade för att ni som vill kan hänvisa till enskilda bilder och jag har också skrivit en liten bildtext till varje bild. Om ni vill se bilderna lite större kan ni välja Helskärm uppe i högra hörnet (under mitt användarnamn). Det blir då ett bildspel, vilket jag aldrig fattat funktionen med, men i Picasa fungerar det i alla fall att pausa och stega själv, till skillnad från här på MG.

Så nu ser jag fram emot alla kommentarer och funderingar! wink

Mvh
Fred

Edit:

angry Grrrrr...det funkar inte att länka direkt till albumet i den här j*dra editorn!!! Det verkar som att MG motarbetar bildvisning till och med när man inte använder deras server!! Kopiera länken och se till att det inte finns några mellanslag i adressen så bör det fungera. angry

Edit 2: OK, jag lyckades lura systemet så nu verkar det fungera...suck...

Senast ändrad av Flintstone | 13 maj 2012 | 14:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, det finns mikrovågstork i praktiken?

Tycker vi kan övertyga Fred till att skrota en gammal mikro eller hyra in stora arsenalen med skåpbil och timdebitering. 

Men men. det ska kollas upp hur det ser ut och kanske förstärkas osv. Men det kan ju räcka med ett eller ett par utrymmen tills man ser hur det verkar med det ena och det andra.

Vi tar det lugnt så länge. Fred håller takten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...