Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Rolle85

Raymarine djupvisare vill inte visa djupet

Rekommendera Poster

Min svärfar har en segelbåt med en digital Raymarine display som visar djupet men nu vid första turen med båten för säsongen visar den bara två streck. Man kan även klicka fram annan information som verkar fungera men just djupet vill den inte visa. Vad kan vara fel? 

Vi spekulerade i om remmarna från kranarna kommit emot den men de hade han sett att de inte gjorde..

Senast ändrad av Rolle85 | 07 maj 2012 | 20:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är oftast givaren som är trasig. I vissa enstaka fall kan instrumentet vara trasigt. Börja med att byta givaren. Om man inte vill ta upp båten så kan man sätta den nya givaren i en plastpåse med vatten som man lägger mot skrovet, det funkar nästan lika bra. När säsongen är slut och båten ska upp så passar man på att skifta givare på riktigt.

Kabeln går oftast en lång väg genom båten och är ansluten med kabelskor mot instrumentet. Kabeln kan med fördel skarvas en bit från givaren. Se bara till att skarven blir ordentligt fuktskyddad. (Gäller ST60, ST60 , ST40 Autohelm m.m. Om du har en ST70 med SeaTalk^ng-givare ska du helst inte skarva)

Senast ändrad av Pelleplotter | 07 maj 2012 | 21:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm låter inte så kul, han får nog åka utan denna säsongen och byta till hösten när den kommer upp igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla hur givaren sitter. Den kan vara monterad i ett kort rör limmat mot skrovbotten. Röret ska vara fyllt med vätska. Vätskan kan vara dunstad. Häll i lite vatten om det saknas för test. Bäst är att ha nån olja som inte dunstar så lätt. Vatten med olja längst upp dunstar inte heller.

Vi har ett ST60 i båten där transistorn för slutsteget gått sönder två gånger. Har en i reservdelslådan ifall det skulle ske igen. Har mätt upp flera hundra volt med oscilloscope. När transistorn är trasig kan man ana ett rippel med nån mV. Det är troligen en känslig koppling som ska ge vibration av piezokristallen som även är pickup för ekot.

Lerbotten kan också ge två streck, den finner inget bra eko. 

Fel det är ett Silva 320 inte ST60.

Senast ändrad av forgus31 | 10 maj 2012 | 09:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade fel om modellen på vårt ekolod. Det är ett Silva ekolod av äldre modell så mitt fel gäller säkert inte i detta fall. Osäker på modell, kanske 320. Kollat Silva 320 heter vårt ekolod.

Eller vad heter ditt instrument, det kanske inte var ST60 eller 70?

Senast ändrad av forgus31 | 10 maj 2012 | 09:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för sorts transistor? Varför den pajar kan man undra. Kanske glappkontakt till givaren ger för stor spänning? Fast det borde konstruktören tänkt på. Annars så kan du kanske hitta en mer spänningstålig transistor eventuellt kompletterad med VDR motstånd. Kanske bara VDR motstånd räcker som skydd?

Kulle inte tro korslutning förstör för ekolod bara pulsar och det ger ingen större energi i transistorn utan bara kort momentaneffekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte på rak arm vad det är för en men köpte några likadan. En liten jäkel är det.

Det speciella var att det var enorm spänning och jag hade svårt att få områdena på oscilloscopet att räcka till. Flera hundra volt. Men det är ju inget motstånd i en piezokristall utan en minimal kapacitans. Det är väl bara två plåtbitar som spänningen läggs på och däremellan kristallen. Kul att det är samma kristall som tar emot ekot som ju är verkligt minimala vibrationer.

Som vanlig har jag inga kopplingschemor utan fick gissa mig fram. Nu syns det tydligt var jag lött transistorn och kan lätt byta den om det händer igen. Peppar peppar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Piezoelektriska givaren är högohmig . För att få ut ett visst antal Watt i vattnet behövs hög spänning , men förhållandevis låg ström . U*I=P . Sitter givaren i luft när man testar blir säkert motståndet annorlunda.

Var det en liten klen transistor kan man misstänka Raymarin snålat för att spara pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Letade upp den ganska nya tråden. Har för tredje gången fått fel på ekolodet Silva 320. Kan meddela att transistorn heter NTE185 och finns bl.a på Elfa. 25 kr per styck. Trodde jag hade en i verktygslådan men den var nog redan monterad vilket nog stämmer då jag bara brukar köpa en extra utifall och jag har lagat instrumentet två ggr.

Har någon samma fel är det nu möjligt att laga. NTE185 alltså. Enkelt att skruva isär. Ett motstånd i serie är bränt men det fungerar ändå. 105 Ohm uppmätt. Går inte att se färgmärkningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...