Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Filip_Sanden

Problem med bränsletillförseln / torra tändstift

Rekommendera Poster

Hej,

Har en gammal Yamaha 55 hk som stått ute över vintern. När det nu var dags att lägga i båten märker jag tråkigt nog att motorn inte går att starta och inser snabbt att tändstiften är helt torra.

Så långt jag kan se går bensinten fram till bränslefiltret och fyller upp den lilla koppen. Därefter slutar både min lokalisering av bränsle som likväl mitt motorkunnande i stort sett.

Kan det vara troligt att både förgasarna geggat igen så pass över vintern (hade inte möjlighet att tömma dem) att ingen bensin alls kan passera? Detta var min första tanke, men när jag sedan sprutar startgas in i insugen så startar den för någon sekund på startgasen, motsäger det att förgasarna är helt stoppade eller tar inte gasen den vägen?

Är som sagt relativt okunnig på området och skulle bli otroligt glad för hjälp eller förslag på felsökning.

Vänliga hälsningar
Filip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn får ingen bensin. Lossa bränsleslangarna vid förgasarna. Om det kommer soppa där måste du antagligen riva förgasarna. Mne du kan börja med att öppna dräneringsskruven på sidan av flottörhuset och tömma flottörhusen på förgasarna dvs koppen på undersidan av förgasarna och försöka pumpa i ny soppa. Den översta förgasraren var lätt att tömma vill jag minnas. Den undre är knepigare.

Senast ändrad av guestsson | 07 maj 2012 | 20:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först och främst, detta forum vore inte i närheten av lika hjälpsamt ifall du inte var här. Tack!

Okej, ska testa detta. Tänkte testa en nödlösning innan jag ger mig på att demontera och rensa förgasarna grundligt  dvs. spruta in CRC förgasarrengöring. Står att detta ska sprutas in i insuget, men det kan inte vara negativt att spruta in på alla ställen där det kommer i förgasaren antar jag? Tänker då tex på slangarna från bränslepumpen.

Ifall det visar sig att ingen bensin kommer till förgasarna, men koppen vid bränslefiltret fylls, antar att det mesta tyder på dålig bränslepump då? Eller är det en för snabbt ställd diagnos?

Igen, stort tack!

/FIlip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för berömmet, men det finns många fler än jag som hjälper till här och vissa som kan mer också.

Jag tror inte på soppapumpen. Kolla att det kommer bensin till förgasarna först. Om du skulle få igång motorn på en cylinder och det är ett bränsleproblem så tänk på att den cylinder som inte går heller inte får någon smörjning.

Såg att du frågat om CDI:n. Om du googlar på yamaha tyristor hitachi site:www.maringuiden.se
så bör du hitta trådarna. Sökfunktionen här på MG är tyvärr helt kass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...