peter-skane 12 Postad 7 Maj , 2012 Hej Någon som har haft problem med att det droppar olja i motorbrunnen från påfyllningslocket till oljetanken när motorn är upptiltad? Det sitter en O-ring som skall expandera när man spänner locket men den ser helt OK ut. Men det verkar ändå läcka där. Motorhandlaren hade ingen ny men skulle beställa hem, han sade att han bara hört detta en gång tidigare. Är detta ett så ovanligt problem ??? Någon som råkat ut för detta ?? Mercury 75hk -04 med förgasare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 7 Maj , 2012 Googla mercury 75 oil cap leaking och kolla själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 7 Maj , 2012 min morbror har en mercury 90hk med samma problem. Nån som vet om de går att lösa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Maj , 2012 de är bara att byta oljetanken hålet håller ej formen så oringen kan ej täta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 Maj , 2012 Liknande problem finns på Yamaha, bl a läckte det runt oljenivågivaren på min 30a. Den har ingen O-ring utan man får byta givare o tank för det ska bli bra. Min lösning blev istället att svarva en krage i nylon o sätta en slangklämma runt den. Nåt liknande kanske går o göra här oxå? En annan lösning kan va att ta med O-ringen till en välsorterad järnhandlare o köpa en O-ring i en storlek större tjocklek. O-ringar är standardprylar o måttsätts efter innerdiameter x tjocklek.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 8 Maj , 2012 Läste på en sida som löst det på sin mercery. Med hjälp av spännband i stål hade han styvat upp kragen och fått det tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter-skane 12 Postad 8 Maj , 2012 Tack för tipsen, jag hittade ett enkelt tips på den amerikanska tråden när jag googlade och det var en rostfri slangklämma runt halsen. Denna spännde jag till försiktigt och det verkade lösa problemet. Klämman skall bara dragas till så att det går att sätta i locket som vanligt, en enklare modell av en hals i metall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 8 Maj , 2012 viken slangklämma använde du exakt? Storlek eller tom en länk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter-skane 12 Postad 8 Maj , 2012 Jag köpte en rostfri slangklämma 44-56 mm och den passade precis runt halsen motsvarande där O-ringen ligger an. Än så länge har jag inte sett något läckage, dock ej kört med motorn men innan kom det en droppe olja ganska snart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser