Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
AndersH71

Ohlson 29 eller Ohlson 8:8 (eller motsvarande)

Rekommendera Poster

Hej! Är i stånd att köpa segelbåt. Vi är fyra i familjen, två vuxna och två barn. Funderar på en Ohlson 29 eller Ohlson 8:8. Det är emellertid stor skillnad i pris. Någon som vet skillnader på båtarna? Tips på andra båtar i samma storleks- och prisklass (inte mindre)? Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så är väl 29an ritad enligt IOR-regel. 8:8an är ritad utan någon hänsyn till regel och mer rymlig. 8:8an kostar ju en del mer och ska man upp i de prisklasserna finns det några andra båtar man kan vilja spana in som är ytterligare mer rymliga. Tänker främst på Scampi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade inte tvekat en sekund för att kolla utomlands. Det kommer jag göra vid nästa båtköp. Större marknad, andra modeller och lite billigare. Samt ett kul äventyr att göra för att leta, undersöka, köpa, segla hem osv.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

29:an och 8:8:an är som skrivet två helt olika båtar. 29:an är trängre, 8:8:an rymlig, bland annat på grund av bred ruff som gör skarndäck smalt och svårt att gå på. 8:8 är en bra familjebåt, med bland annat för storleken ovanligt avskild toalett. Den är rymligare än den längre Scampi men en betydligt tråkigare och sämre seglare. Vackraste båten i den ålders- och storleksklassen tycker jag är Comfort 30 som är snabb och rolig seglare men med VÄLDIGT varierande kvalitet pga nästan enbart självbyggen.

Albin Ballad är också vacker men trögare seglare och trängre inredning. bäst för två. 

När räntan är låg och båtpriserna ännu lägre rekommenderar jag dig att fundera på en sådan som t. ex. Maxi Fenix. Modernare med mer mer öppen planlösning och inte minst partialrigg. De andra har mastheadrigg som är slitig om man gillar segling mer än Nauticat-ägare. Å andra sidan kryssar man väl inte så mycket med två barn? Det gäller alltså att fundera på vilken sorts seglare du är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Scampin har allt bättre utrymmen än 8:8an, förutom i sittbrunnen. Bredare salong, bättre längd på kojerna. Vi tittade först på 8:8an men valde att rikta in oss på Scampin pga just bättre utrymmen (sambon) och bättre segling (jag).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tack för svar! Vi gick också först över till att titta på Scampi, men har nu nog gått upp en storleksklass och över till partialriggade båtar. /Anders.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, måste bara slå ett slag för Beason 31 dem ligger i ungefär samma pris och storleksklass, seglar bra och har väldigt bra utrymmen.

Mvh

Robin Lejerdal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...