Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
mats15

Rör till septitank installation

Rekommendera Poster

Hej

Är i fullfart med att installera septitank.

Eftersom jag behöver endel slang (svindyra) så undrar jag om det går med vitt avloppsrör som komplement till slang för att skära ner på kostnaderna.

Finns det verkligen ingen billigare slang som funkar vid toainstallation på en båt?

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det rätt dimensioner så ser jag inga hinder, snarare bra att få så lite osande slang som möjligt. Vet du att de är diffusionstäta? 

Kopparrör är ett alternativ det har vi på några ställen på toan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om dom är gastäta tycker dom borde vara det .

Släpper plast igenom lukt ?

kanske vore bättre att satsa på rostfritt?

enklare att hanska med plast tycker jag.

mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rör för svartvatten i hus borde ju vara OK.

Dom brukar väl vara av grå plast men de vita borde väl vara OK då de ofta är nedstoppade i samma avloppssystem. Det är ju gasen som går igenom vissa material som t.ex gummislangarna i båten. Även de diffusionstäta har en tendens att avge lukt efter några år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En skillnad jag kommer att tänka på eftersom jag också tänkte att plaströr används i avsloppssystem i fastigheter är att där står ju inte exkremiteterna kvar utan leds vidare i avloppssystemet - där kanske inte det finns samma krav/behov på diffussionstäthet som på slangarna i en sommarvarm instängd septitanksinstallation som vi har i våra båtar?

Sedan är väl tätheten över tid i en diffussionstät septitanksslang ungefär samma sak som gelcoats tätegenskaper mot havsvatten - det är hyfsat tätt, men inte för evigt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Om du ska få en luktfri båt med plaströr så är det riktigt plaströr som gäller,de vita rören som säljs är bara till för vattenavlopp inte för toa avlopp,

Jag bytte avloppsslang, septiktank, förra vintern, blev dyr slang och rostfri tank, nu har jag en luktfribåt, förra tanken var av plast och det luktade rakt igenom.

/ Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ganska lätt att jobba med kopparrör också. Löda krökar och få till ett T gjorde jag då den gamla kopparn gett opp pga korrosion mot rostfritt. Hetta upp till lite över lodets smälttemp. och låt flussmedlet avoxidera och tillför lod. Det kryper in snyggt om man har lagom varmt. Hellre lite för varmt än för kallt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv samma tanke då jag är på g att byta toalett till elektrisk vilken ska ha 25 mm slang

Jag tänkte ta 28 mm kopparrör och löda på övergångsmuffar vilka man sätter slanganslutningar och bara har korta slangbitar vid toan resp. septiktanken fördelen är också den att man kan ha en förminskning från septitanksanslutningen som är 38 mm ner till 28 mm att det inte borde bli något bekymmer med rostfri tank kontra kopparrör i och med att det är slang emellan.

Tycker ni det verkar vettigt eller är det risk med vibrationer korrosion etc?

Det finns ju även polyetenslang PEM PN10 32x26,2 för 13:-/ M på Rinkaby rör kanske att det skulle funka?

Hoppas på många positiva svar så jag vågar testawink

/Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...