Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
ponchief

Montera Insug Mercruiser 5,7

Rekommendera Poster

Hejsan. Köpte en Chaparral-96 med trasig motor i höstas, den hade gått varm och tog in vatten på en cylinder enligt säljaren. Demonterade toppen på den sidan där problemet var och upptäckte skador i toppen och igensatta kylkanaler. Demonterade även den andra toppen oxå för att säkerställa skicket på motorn. Insåg rätt snabbt att det enklaste/bästa var att ta ur hela motorn för att kunna göra rent kylsystemet riktigt. Beställde nya toppar, vilket tog tid att få rätt levererat. Veckorna gick snabbt och jag konstaterade att jag ej skulle få båten i sjön som tänkt. Och nu till mitt problem: Jag har en trälåda med olika fack som jag lagt alla grejer typ skruvar, fästen och allt annat som hör till insuget och topparna. Tyckte då att det inte behövdes yttreligare uppmärkning/dokumentation, men nu måste nån(jag kanskesurprise) rört om och glömt att det var så mycket olika skruvar och fästen på dessa som håller fast insuget. Jag har letat efter bilder på nätet, men då är det oftast en luftburk eller nåt i vägen. Så jag skulle behöva en bild av nån eller tips vart på nätet jag hittar, där det syns var vilka skruvar, fästen, lyftöglor och nån plåthistoria ska sitta. Ja jag vet vilken amatörmässig miss jag gjort, men som det brukar så tar allt längre tid än beräknat och blir mer omfattande. Hoppas det finns nån där ute som kan hjälpa mig med några bilder eller nåt. Får säkert ihop det ändå, men det skulle spara mycket tid och en å annan ramsa för mig. Tacksam för svarsmiley/ Arne  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har plockat isär min motor i smådelar och renoverat så jag har tagit en massa bilder.

Skicka mig din mail-adress så kan jag skicka lite bilder som kanske kan hjälpa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Perfekt. Det är alltså bultarna som håller fast insuget, en del är ju typ pinnbultar med mutter mittpå bl.a och fästdetaljer för slangar, reglage o.dyl. 

Tack på förhand // Arne

Senast ändrad av ponchief | 08 maj 2012 | 07:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet löst. Då var motorn ihopsatt och komplett, det mesta gav sig själv när jag väl började sortera i skruvlådan. Uteslutningsmetoden samt lite hjälp av bilderna som jag fick mailade. TACK för bilderna!! smiley Nu väntar montering av motorn och en spännande provkörning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...