Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
T_M_C

Åtgång och tips kring VC Tar2 önskas!

Rekommendera Poster

Hej!

Det finns ju en hel del inlägg om VC17m men först behöver jag lite råd kring VC Tar2 som jag skall börja med på min renslipade botten. Jag skall först spackla där det behövs med VC Watertite. Sedan bör man väl skölja av botten med färskvatten innan man börjar med VC Tar2? Räcker det att botten torkar över natten?

International råder 4-7 lager eftersom jag har ganska många ytor där gelcoaten är bortslipad. Men jag får inget riktigt bra råd när det gäller själva genomförandet så jag tänkte höra med er!

Det verkar vettigast, eftersom det är 2-k, att välja 0,75 l burkar för då riskerar jag väl inte att ha onödigt mycket färg över när den väl härdar?

Att blanda annat än hel burk på en gång låter marigt med tanke på att få mängden härdare rätt.

Vad bör jag räkna med som åtgång på en 32 fots DC per lager, vid påläggning med liten roller?

Tänkte köpa på mig inför kommande långhelgen och då behöver jag ju handla så jag inte helt plötsligt står utan när torktiderna skall passas.

Efter sista lagret grundfärg är tidspressen över så snart jag fått på 1 lager VC17m tror jag mig förstått (tänker lägga 2 lager) - rätt?

Många frågor; men jag misstänker också att ni har många bra svar!

Andra tips mottages tacksamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag la VC Tar2 och VC17 nu i våras på min båt. Slipade till gelcoat/stålrent. Sedan tvättade jag med Aceton. Därefter la jag på 5 lager VC Tar2.

Köpte en 2liters burk sedan småburkar, pga att det inte fanns större. Med tempen som är nu bör du ju hinna två lager per dag?

Tidspress vet jag inte riktigt vad du menar med, om jag inte minns fel är det flera dygn (uppåt 4 i denna temp?) som man kan vänta efter sista lagret Tar2 -> VC17. Men jo, jag la 2 lager VC17 jag med.

Jag fick dock slipa lite lätt på sista lagret Tar2 då jag tyckte det blev för mkt apelsinskalsyta, trots att jag använde små och fina skumgummirollers. Resultat syns nedan.

EDIT: Hepp, bilden ville visst inte laddas upp... kommer i en länk här:

http://2.bp.blogspot.com/-EYUL6o1g5io/T6dyU_VDt8I/AAAAAAAAAJE/8jsRXPaXzcs/s1600/IMAG0094.jpg

Senast ändrad av bran82 | 07 maj 2012 | 18:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag blandar små mängder VC TAR2 brukar jag köra med hushållsmått, matsked för härdaren och decilitermått för färgen. I sanningens namn ska jag erkänna att det inte stämmer helt hundra så jag brukar inte ta riktigt fullt med härdare i matskeden. När jag är klar brukar jag torka ur måtten med aceton..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Kul med två med erfarenhet! Hoppas kunna ställa fler frågor! Hur lång tid efter blandning kan man måla? Det går väl inte att måla två gånger samma dag med samma blandning, eller? Vad använde ni för roller och spädde ni med VC General Thinner? Är det aceton som gäller innan man målar första skiktet? Tidspress avsåg maxtiden mellan skikten, det gäller väl att det inte är tråkigt väder och regnskurar...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste du ens mitt svar? Typ allt du frågade om i ditt senaste inlägg står där...

Två lager får man lätt på en hyfsat fin dag, såvida du inte bor i norra norrland och fortfarande har kallt; Återförslut burken och måla några timmar senare... Alla tider står ju i databladet, nån särskilt stor tidspress är det inte.

http://www.yachtpaint.com/MPYACMDatasheets/VC_Tar2 swe A4 Y 20111219.pdf

Jag förtunnade inte.

Senast ändrad av bran82 | 08 maj 2012 | 09:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Självklart gjorde jag det men undrar hur en 2-komponentblandning skulle härda långsamma för att man sätter på locket på burken? Ifall det vore VC17 du avsåg hänger jag med för den är väl 1-komponent vad jag förstår.

Kikade på produktbladet och ser att International skriver att man skall låta blandningen stå orörd 15 min efter man blandat för att få bort luftbubblor - sedan har man ca 4 timmar på sig att måla och det är ju riktigt god tid!

Flera dygn mellan sista lagret VC Tar2 och första lagret VC17 är ju helt ok även om det skulle bli skitväder någon dag emellan!

Jag är fortsatt nyfiken på vad ni tror om färgåtgång, primärt när det gäller VC Tar2 eftersom det står först på dagordningen. International anger 12 kvm/liter men självklart är detta en uppgift jag dels vill ha era erfarenheter kring samt att jag tycker det är svårt att uppskatta vad jag har för yta på båten. Skrovet är 9x3,18 - kan det tänkar vara runt 18-19 kvm?

Utomlands finns VC Tar2 tydligen i både svart och blå kulör, men det tar man tydligen inte in i Sverige - är det lurigt att se var man målade för några timmar sedan när man skall måla nästa lager eller blir det torkade skiktet matt så att man lätt vet vad man håller på med?

Aceton vet jag att man kan använda för första lagret VC Tar2, men finns det annat - vad säger ni om färskvatten eller T-Röd? Kanske förkastligt vad vet jag...

De lärde gubbarna i hamnen sa att de flesta rollers fungerar så där med 2-komponent, så jag förstår att det gäller att hitta rätt roller således... men Hjermans har en som heter Royal som jag tänkte satsa på, någon som provat den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det gick åt ca 2 småburkar till min Maxi 77 och ca 2 rollers per strykning. Är man försiktig håller dom hyfsat, men jag bytte hellre lite tidigt än att dom skulle börja ramla isär för mkt. Jag köpte vanliga små skumgummirollers i bygghandeln.

Vad gäller täckning och att den är enfärgad så ja, det är faktiskt lite bökigt. Så blev väl att man strök kanske onödigt mycket för att vara säker på att det täckt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag förstår! Då kollar jag ifall jag kan handla på öppet köp på Hjertmans så att jag köper på mig VC Tar2 och rollers så att jag klarar mig och kan lämna tillbaka eventuella obrutna förpackningar!

Förr om åren vet jag många med mig som körde VC17m på sina styrpulpetbåtar, men när jag nu berättar att jag skall köra det på vår DC verkar folk förvånat undra varför jag skall ha det på en motorbåt...?

Det verkar som flertalet seglare anammat färgen men det kanske är många motorbåtsägare som nöjer sig med mer traditionell hård färg.

Det som är lite kul är att en kille som seglar en Linjett och som jobbar/jobbat på Hempel alltid kört VC17m på sin båt :-)!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Beställde nu 10x1 liter VC Tar2 samt 4x0,75 liter VC17m med 14 dagars öppet köp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...