Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Deltacom

Krysskils haverier

Rekommendera Poster

Jag har ständiga problem med att krysskilen går sönder, jag tror att det är fel på tändläget. Motorn varvar inte ur så jag tror att den förtänder lite.

Är det någon som känner till tändläget på en Yamaha 28 hk årsmodell 1978? Kan det stämma att det är 0 grader vid tomgång och 22 grader som max? Var kan man hitta graderingen på motorn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det krysskilen till t.ex. ett svänghjul som sitter på en konad axel ska den bara vara en styrning som ser till att svänghjulet hamnar rätt när det skruvas fast, när muttern är åtdragen ska svänghjulet pressas fast på axelns kona så hårt att den inte kan röra sig. Om konan är skadad t.ex. med en uppslagen kant vid kilspåret fastnar inte svänghjulet ordentligt, istälelt kan det röra sig lite, kilen får ta belastning den inte är avsedd för och går till slut sönder.

Man kan ha på ventilslippasta mellan svänghjul och axel och vrida hjulet fram och tillbaka på axeln så ojämnheterna slipas ner och man får perfekt passform igen. Sedan brukar problemet vara borta.



Senast ändrad av Flummo | 07 maj 2012 | 14:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för tipset värt ett försök innan man ger sig på att ändra tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändläget förändras med brytarnas gap (om motorn har såna).

Kolla med bladmått att det stämmer med motorns spec. Troligen räcker det med att du har rätt avstånd och fin yta på brytarna. Har aldrig haft problem med svänghjul på utombordare.

Däremot på gräsklippare då kniven stoppar mot en stor sten och svänghjulet klipper av D-kilen. efteråt brukar de bli oregerliga och sliter snöret ur handen eller förstör startapparaten eller snöret. Fingrarna ligger och risigt till när maskinen baktänder. Kniven utgör också en del i svängmassan och slirar den på axeln går inte maskinen igång utan beter sig som om kilen var trasig och baktänder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ändra tändläget med brytar spetsarna var en nyhet för mig, jag brukade flytta lite på tändplattan. Att jag misstänkte att det kunde bero på att tändningen var att efter att den baktänt så går det ej att starta motorn eftersom krysskilen gått sönder (startmotor driver i en riktning och motorn baktänder i motsatt riktning det blir skapliga krafter på kilen). Provar endå att slipa in axelkonan och svänghjuls hål i första skedet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brytarna öppnas ju av kamkurvan på axeln så litet gap blir tidigare tändning än ett större gap.

Jag har läst att energin i gnistan också har ett maximum pga tändspolens läge i förhållande till magneterna på svänghjulet. Nåt att tänka på då man har svag gnista att även av den anledningen ha rätt brytaravstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...