tindritus 0 Postad 7 Maj , 2012 Finns det någon som har bra tips på automatiskt släckningsystem för motorrum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Weekender23 2 Postad 7 Maj , 2012 Sitter standard på de flesta Jänkare, På min sitter det en tub med Halongas, kopplad till ett sprinkler huvud bakom motorn, På instrumenteringen i båten lyser en grön lampa att gastugen är laddad, Vad gasen gör att suga på all syre vi ev brand, tyvärr så är halongas förbjudet nuförtiden men jäkligt effektivt. / Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 7 Maj , 2012 I racebilar har man ibland fasta släcksystem installerade, och det finns både de som i princip är vanliga skumsläckare, och de som har nån sorts vätskedimma (nån inert vätska som sprayas ut och som kyler ihjäl en brand). I ett slutet motorrum som i en båt kanske det också skulle funka bra med inertgas-släcksystem som man ofta har i t.ex. serverhallar, men jag vet inte hur bra inertgas i allmänhet funkar på bensinbränder. Det skulle nog också kunna funka bra med vattendimma (som också anänds i serverrum). Senast ändrad av jstck | 07 maj 2012 | 13:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 Maj , 2012 På Hjertmans finns en motorrumssläckare med Hepaflourpropanegas, måste vara bättre att släcka med gas än skum och framförallt pulver som är ett hel.... att sanera, kanske kan vara nåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 7 Maj , 2012 Intressant! Det ska jag titta närmare på. Bättre med gas, om den skulle lösa ut av misstag så blir det mindre bekymmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 7 Maj , 2012 När vi köpte båten ny ingick ett släcksystem i motorrummet. Ingen aning vad den släcker med men en lampa på panelen lyser grönt när tändningen är på. http://www.sea-fire.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yoohan 0 Postad 7 Augusti , 2012 Automatiskt släcksystem går numera att köpa här: http://www.blocket.se/vastmanland/Automatisk_motorrumsslackare_2_5_m3_volym_41929637.htm?ca=9&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 7 Augusti , 2012 2400 kr tycker jag är riktigt rimligt! Nu har jag turen att jag redan har en likadan men med Halon samt en manuell, även den med halon, så jag känner mig redan ganska skyddad. Båda dessa är riktigt gamla men det är bra tryck i dem och jag har testat att puffa ut lite vilket fungerade bra. Jag sparar uppgifterna om firman på Blocket...bra att ha när mina gamla tuber ger upp helt. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Augusti , 2012 Samma typ av släckare går att köpa i UK för drygt 800 spänn http://www.safelincs.co.uk/Automatic-Fire-Extinguishers/ EDIT: för 2,5 m3 var visst priset 1300 kr Senast ändrad av bhemac | 07 augusti 2012 | 23:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 7 Augusti , 2012 Lustigt att de får skicka trycksatta behållare till privatkunder utanför UK...kollade lite snabbt under deras Terms and conditions och förväntade mig något om att släckarna endast skickades till fastlandet men hittade inget sånt... Med en så stark Krona är det verkligen värt att kolla runt utomlands! Från UK riskerar man ju ingen tull eller moms heller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser