JohnJohn3 0 Postad 7 Maj , 2012 Hej, Jag är ute och tittar på ny båt och har sneglat lite på Sea Ray Sundancer. Det finns en modell som på diverse säljsiter heter 280/315. Vad innebär detta? Jag menar, hur kan en modell ha två modellbeteckningar? Utöver detta, är det någon som har erfarenhet av denna båten. Vad har ni sett för fördelar och nackdelar med den? Finns det olika motoralternativ och vilket är i sådant fall att föredra? När har det gjorts uppdateringar/uppgraderingar av den? Tacksam för svar då båtsuget stiger för varje dag:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Weekender23 2 Postad 7 Maj , 2012 Skovet är 28 fot utan Pek och badbrygga, 31,5 fot med Peke och ev badbrygga, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Maj , 2012 Searay.com har massa info om tidigare modeller / årgångar ! Jag hade börjat där . Själv hade jag tittat extra på modellen där 496Mpi och B3drev satt i som enkelmontage . Bara för att det blir lättmeckat med bara en motor . Annars är 2xV6 som finns .( eller vanligast ) Modellen kom 2001 . Börja där och följ åren och dom förändringar man kan läsa om i broschyrerna på hemsidan . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 8 Maj , 2012 Har för mig att modellen heter 280 i USA och 315 i Sverige. Det är båt med enkel 496 som gäller. Mycket bra sötvattenskyld motor. Min egen åsikt är att en båt i denna storlek skall ha skarndäck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 Maj , 2012 Jag har skarndäck på min ,men det jag saknar är öppningsbar framruta ! Som finns på 280/315 :-) En till sak ,kapellet behöver ha den aktre bågen så bakdelen inte sluttar . Det blir obekvämt att sitta i soffan bak annars ( gamnacke) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soldansarn 0 Postad 31 Maj , 2012 Hej, vi har en sedan snart 2 år och är mycket nöjda då den motsvarar våra behov perfekt just nu. Båten heter 280 då själva skrovet är 28 fot, men då den är knappt 315 lång i realiteten, från stävankaret till badbryggan, så är det kanske en mer rättvisande beteckning. SR280DA är modellbeteckningen men skrivs oftast som 280/315. 2xV6 är perfekt för säkerhet men framförallt manövrering. Tar gärna något förhöjd förbrukning mot att kunna finlira i trånga utrymmen samt vid olika vindförhållanden, men själklart blir det bökigare i motorrummet men ok. Prestanda med 2x220Hk är också bra då man har många ombord, trots en extra järnklump i aktern. Vid singelmontage så är en bogprop bra att ha... Ang. skarndäck så kan man sakna dem ibland då spring och fendrar skall fästas på midskeppsknapen när kapellet är uppe, men man får de facto 3dm ytterligare i bredd i sittbrunnen som gör att ett smärre kompani får plats vilket vi föredrar. Dessutom är vägen fram genom den öppningsbara rutan den säkraste till fördäcket, vilket jag uppskattat när det varit rejält halt (och snö ) Har ett kapell utan bakre bågar som har en lång bakre takdel som även funkar som Bimini tillsammans med den lilla takdelen framför bågen. Detta är perfekt då de bakre bågarna oftast är i vägen om kapellet är ihopfällt, samt att det är mycket mer praktiskt utan fästena bak där man vill kliva eller sitta istället, men utan det långa kapelltaket eller bågar bak blir det gamnacke som Jocke säger, eller att soffan bak helt enkelt inte går att utnyttja speciellt bra med kapell uppe. Min lösning är dock ganska ovanlig tyvärr, fick leta ett tag! För övrigt känner jag inte till många andra båtar i samma storlek med motsvarande planlösning med dinett etc. i ruffen, samt den generösa sittbrunnen. Dessutom är den ju givetvis den snyggaste båten i sin klass Officiellt tillverkades båten från -03 till -09 men det finns trots detta 01/-02 ute på marknaden. På Sea Rays hemsida under past models hittar Du mer information samt manualer etc. Sedan finns det ju en hel del på YouTube ang. manövrering med dubbelmontage med en 280/315 samt en massa annat om Du googlar runt lite. Kan givetvis rekommendera den varmt men behoven kan ju vara olika. Alltid svårt med bästa båten etc. men just nu är den bäst för oss. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soldansarn 0 Postad 31 Maj , 2012 Just det, glömde ang. uppdateringar, det har i princip inte gjorts några från -03 till -09 förutom att tjock tv'n byttes ut mot en platt, vilket man gör själv ändå då den tjocka inte funkar utan digitaltvmottagare och tar för mycket plats och är ful... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soldansarn 0 Postad 31 Maj , 2012 och... kan ju skriva en hel del här när man kommer igång... Båten går mycket bra i sjön, 21 grader i botten. Åker på västkusten utomskärs och till Danmark och har haft en del busväder med hög sjö (3m) dock utan problem. Båten känns välbyggd och solid som de flesta Sea Ray. Sedan måste jag rätta mig själv då den officiellt faktiskt tillverkats från -01 till -09. (inte -03 till -09) 2010 kom en ny 280 men den har inte samma planlösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zorin 0 Postad 1 Juni , 2012 Vi är ägare till en Sea Ray 280/315 sedan ett par månader. Så långt har båten levt upp till våra högt ställda förväntningar. Vår båt är en 2005:a med en Merc 496:a. Vi trodde att vi skulle behöva installera bogpropp, men så långt upplever vi inte båten särskilt svårmanövrerad. Så det hoppar vi nog. Har hunnit med ett flertal övernattningar så långt. Kanonbåt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soldansarn 0 Postad 1 Juni , 2012 Kul Zorin, Grattis! Nu väntar vi bara på en fin sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 1 Juni , 2012 Kommer inte TS tillbaka snart så är det stor risk för trollvarning. Vi har flera liknande trådar med nya medlemmar som gör ett inlägg och vill ha hjälp. Admin sover som vanligt annars hade han kunnat kolla ip nummer mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soldansarn 0 Postad 1 Juni , 2012 Får hoppas att han har fullt upp med att köpa båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soldansarn 0 Postad 1 Juni , 2012 Kan det vara ett litet troll tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hnwi 0 Postad 2 Juni , 2012 Hej! Vi har haft vår 280/315 i två säsonger och är helnöjda! Båten är rymlig och bra indelad. De två V6:orna ger trygghet och gör båten otroligt lättmanövrerad. Vi har även kört under lite tuffare väderförhållanden men båten känns ändå stabil och uppvisade bra egenskaper. Vi har tidigare haft andra båtar från USA, men denna slår samtliga när det gäller kvalitét och stabilitet. Jag kan varmt rekommendera denna båt! Håller med ovanstående att båten är den snyggaste i klassen. : ) // SeaRay Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser