Henkee 1 Postad 7 Maj , 2012 Hej. Jag har fått ny Båtplats för i år, med den förra så var bommarna längre än båten men den nya så är bommarna kortare än båten och jag måste förtöja på spring (tror jag det kallas) men jag lyckas inte få det riktigt bra. Dels så är tamparna relativt spännda pga jag annars slår i bommarna. Båten är 2,18 bred vid listen platsen är 2,48 bred. Sen hamnar jag lite långt fram med fören. Slackar jag på de bakre så kommer båten att kunna röra sig mer i sidled eller? Sen undrar jag om det är ok att förtöja utan något större slack på tamparna. Jag har Ryckdämpare i fören. Mvh Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 7 Maj , 2012 Detta är en vanlig förtöjning många har y-bommar som är kortare än båten. Skaffa gummi ryckdämpare till aktertamparna också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 7 Maj , 2012 ligger du längst ut? varför inte flytta ut den yttre bommen så du får lite spelrum? mvh jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkee 1 Postad 8 Maj , 2012 Jag har satt dit Ryckdämpare i aktern också nu. Det är så grunt mot berget till så hamnen ville inte montera bommen längre ut. Jag var och justerade tamparna lite igår. Blev lite bättre tycker jag. Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 8 Maj , 2012 har liknande sätt att förtöja och enkla sättet jag gjorde var att först angöra förtamparna bakåt så fören hamnar på lagom avstånd från bryggan sedan dra åt dom aktre framåt tills båten ligger still. Sedan dess så har jag dom främre fast med öglor så dom bara är att haka i och dom aktre utan så att jag kan dra åt lite lagom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Maj , 2012 Ett litet tips om du inte har splitsade öglor till knaparna på båten, se till att du ligger perfekt och märk sedan upp tamparna vid exempelvis halkiparna med ett litet stripes, det blir mycket enklare sedan när du förtöjer, då får du varje tamp i exakt läge vid första försöket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Maj , 2012 Allra bäst är ju att splitsa öglor i rätt längd på tex tre av tamparna och ha den fjärde eller bägge de aktra att justera med. http://www.dogger.se/pub_docs/files/Split1.pdf Skrolla längst ned. En arbetskompis som var mycket duktig på det mesta brukade alltid säga, när han satt sina stora 47;or (skor) på splitsen ha nyss hade gjort;Han splitsar dåligt, men han rullar gott Och sen rullade han splitsen ihärdigt mellan foten och marken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser