Silvertorped 0 Postad 6 Maj , 2012 Hej! Har läst de flesta trådar kring dessa båtar men har en fråga som jag undrar någon har ett bra svar på. Min uppfattning är att 115 är något underdimensionerat på 630 (har själv haft 90 och 115 tidigare på mindre öppna pulpetare typ Uttern och Silver Shark och Hawk). Är nu inne på att köpa en beg Flipper HT 630/644 och de verkar för det mesta vara med 115UB resp 220IB. Har därmed nästan räknat bort 630 om det inte dyker upp en med en 150 på. Så till frågan (har aldrig haft en IB), hur bra går Flippern med en IB 220-225? Vad motsvarar det för prestanda jmfrt med en UB? Hade en WA tidigare med en 200på och det räckte gott och väl, kan man jämföra med den prestandan eller försvinner det mycket pga ex tyngd etc? Tacksam för alla svar. Mvh Johan Ps mitt Alias - Silvertorped - syftar på havsöringens ädla varelse och egenskaper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havets-konung 0 Postad 7 Maj , 2012 Absolut 150 till 630 om du önskar åka fort och plana på lägre varv , annars går det bra med 115 hästar. Ljudnivån kommer att skilja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 7 Maj , 2012 När du skriver 644 gissar jag att du menar 640 HT eller 666 HT. 640 (1980-1992) finns med både ut och inombordare. Jag har sett flera 640 med utombordare på 200 hk på Blocket. Från 1992 heter modellen 666 och på skrovet tillkom en steglist och badbrygga. Överbyggnaden ändrades också. 630 HT har ett modernare skrov och är en annan båt. Lite om 666 kan du läsa under mina båtar i min sjöbod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Silvertorped 0 Postad 7 Maj , 2012 Ops menade 666HT! Hur står sig en IB 220hk på den båten är det jag undrar. Går det att jämföra med ex en 175UB eller är det svårt att jämföra IB med UB rakt av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 10 Maj , 2012 Diskussionen om inombordare eller utombordare... Det finns redan flera dussin trådar om detta här på bryggsnack. Jag har skrivit i flera av dem, men känns trögt att upprepa sig. Du lär ha svårt att hitta någon som har ägt samma Flipper-skrov med både IB och UB, för folk verkar oftast hålla fast vid den motortyp de är vana vid. Fast basfakta skiljer sig väl inte så mkt mellan båttyper? Båttidningarna gör ganska ofta test av samma båtskrov med IB och UB, läs nått sånt så får du en bra sammanfattning. Vanliga argument jag sett: IB är bättre: billigare försäkring, bättre badbrygga bak, finns diesel som är säkrare, kan ha duoprop vilket ger bättre köregenskaper, tyngre och lägre tyngdpunkt går bättre i sjön. UB är bättre: billigare i inköp, drar mindre bränsle, ger högre toppfart tack vare lägre vikt och bättre trim-möjligheter, lättare göra service (?), lättare byta motor. Men i ditt fall är det väl enklast att leta upp en säljare av vardera Flipper-modell och ringa och fråga dem. Kanske be om en provtur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser