robbane 0 Postad 6 Maj , 2012 Hej! Har en 6 metersbåt med 150 hk motor och en propeller på 13 3/4 x 19. Propellern är en stålpropeller som ej är rostfri (Yamaha black Steel). Den varvar 5000 och gör då ca 40 knop. -Vinner man något på att skaffa en rostfri stålpropeller i samma dimensioner, eller har min ej rostfria stålpropeller samma egenskaper som en rostfri? -Har hittat en rostfri propeller med dimensioner 14 x 19, kommer man vinna/förlora något med en ökad diameter på 1/4 dels tum? -Skall jag öka/minska, stigning/diameter för att få en bättre bränsleekonomi i marchfart? /Tack på förhand Senast ändrad av robbane | 06 maj 2012 | 22:51 Senast ändrad av robbane | 06 maj 2012 | 22:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 6 Maj , 2012 Black Steel är i samma matrial som de flesta stålproppar, ta väck färgen o polera den så har du en rostfri propeller som du kallar dom. Nu är det i huvudsak inte matrialet utan bladdesignen som avgör proppens egenskaper. BS är en ganska snäll propp med lite cupp o rake lagd främst för att vara lättdriven o häcklyftande. Vad har du för båt och motor? Vad är det för annan propp du funderar på? Vilka egenskaper är viktigast, bränsleförbrukning i marschfart? Hur fort är det isf? Vad vill du eventuellt förändra med ett proppbyte? Mycket generellt leder ökad diameter till mindre slipp i lägre farter vilket kan ge lägre förbrukning. Lägre motorvarv ger lägre förbrukning men ökad termisk belastning o man kan inte gå för långt. Beroende på vilken motor du har ligger du mellan gränsfall o alldeles för lågt redan nu.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robbane 0 Postad 7 Maj , 2012 Båten är en flipper 630 med en yamaha 150 2-takt. Enligt instruktionsboken skall motorn ha ett max varvtal mellan 4500 och 5500. Ligger alltså mitt i intervallet. Marchar oftast i 30 knop på 3000 varv, ibland nedåt 25 knop. Syftet med ett propellerbyte är bättre bränsleekonomi vid marchfart. Bättre toppfart är alltid roligt, men det kanske inte går att kombinera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 7 Maj , 2012 Du ligger redan på gränsen för ett för lågt toppvarv så det kan man kan knappast sänka mera, dvs du är redan nu proppad för det du vill uppnå. Den här motorn är ju rätt så glad i maten så den enklaste o billigaste lösningen är att sänka marschfarten. Efter fullt utvecklad planing så kostar nämligen fart i stort sett alltid mera mat till motorn.. Men.. Om man leker lite med tankarna så har du en båt som är ganska framtung och dessutom har en HT som funkar som en stor spoiler som vill trycka ner näsan och till detta en propp som vill trycka upp häcken. Troligen skulle du vinna lite på en propp med mer stävlyftande egenskaper, inte minst en körtrevligare båt. Håller vi oss till Yamahas proppar betyder det en Reliance eller Performance-propeller.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 7 Maj , 2012 Eftersom du inte verkar var en propellernisse som skall ha ut högsta toppvarv och toppfart till varje pris, har du nog idag en hyfsad allroundpropeller, även om toppvarvet är lite lågt. Detta om du mätt det med lätt last. Har du mätt det med normal eller max last är det nog OK, eftersom du inte verkar pressa din motor så ofta med max effektuttag, utan marschar på runt 3000 varv. Jag törs säga att du skulle vinna väldigt lite på de tusenlappar en ny propeller kostar. Istället kan du använda dessa pengar till bränsle, Sänker du marschfarten till 20-25 knop samt tiltar ut maximalt för att minska den våta ytan kan du säkert minska bränsleförbrukningen en del. Därtill kan du kolla om du inte kan hissa motorn mer för att minska drevets motstånd och därmed förbrukningen lite till. Vad du än gör så lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser