la-cocotte 0 Postad 6 Maj , 2012 Hej! Sitter och planerar sommarens äventyr i min Maxi 87:a. Tänker ta med min mer erfarna svärfar på en, för mig, långfärdstur. Är mer av typen kustseglare själv och skulle behöva råd om vad man bör tänka på? Det blir Göteborg-Laesö-Skagen-Kristiansand i Norge. Så Norska ostkusten upp, för att få hela bohuskusten serverad ned hem tll Göteborg. Det är främst turen över Skagerack till Kristiansand och norska kusten upp jag kan behöva lite tips. Har aldrig varit där förr. Någon som har? mvh Åke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Maj , 2012 Jo - många gånger http://thallatha.blogspot.se/2010/03/norska-sorlandet-1.html Berättelsen är delad på 5 inlägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
la-cocotte 0 Postad 6 Maj , 2012 Tack för rappt svar och vilken blogg!!! Vilket arbete du lagt ner. Mycket rolig, lärorik och inspirerande läsning. För mig är det som sagt första gången över såpass öppet vatten och jag ser verkligen fram emot det. Längtar efter distansminutrar som saktar ner och öppnar för långsamma tankar. Imorgon blir det skärgårdssegling som uppvärmning innan jag dyker ner i din blogg igen! Tack och hej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
byggarn1 0 Postad 9 Maj , 2012 Ta inte med dig massa alkohol ,Norge är ej EU.Det blev dyrt när norska kustbevakningen kollade .Fick inte ens behålla ölen . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Maj , 2012 Telemarkskanalens turistbåtar är trevliga! Går nog fortfarande buss ifrån Langesund så man kan få en ca tre timmar lång fartygstur genom många slussar ner till Skien? Härlig natur! Roligt när turbåten skrämmer mötande fritidsbåtar i den smala kanalen är det också. Finns f.ö. en turistbyrå i Langesund, resturangen i hamnen nära bockkranen väsnades otroligt halva natten då jag var där för längesedan. Finns annars en i sjökortet grönmärkt* naturhamn strax intill. Edit: *) Tror iaf att det var en sk friarea, lugn naturhamn var det oavsett.http://www.telemarkskanalen.no/nor/Kanalen Senast ändrad av Thomas-1 | 10 maj 2012 | 17:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 10 Maj , 2012 Kan du berätta vad som hände? Hur dyrt blev det? Var i Norge blev du kollad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Maj , 2012 Det är en klar fördel att hålla sig nykter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
la-cocotte 0 Postad 11 Maj , 2012 Ok. Får väl hinka i mig bärsen innan vi ser norskt vatten då! Hoppas de inte är lika griniga på svensk mat för det kanske man bör ha med sig. Pizzorna lär vara dyra där! Hur som helst ser jag fram emot naturen som vara västkustens spegelbild djupare/högre. Vad bör man uppskattningsvis lägga i tid norska ostkusten upp? Åke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Maj , 2012 De norska pizzorna är inte som de som vi är vana vid här hemma. Kusten är lite annorlunda än den Svenska. De norska prickarna är helt annorlunda. Norrmännen är inte så dumma som vi svenskar. Vi har kasserat pricka och skaffat nya varje gång som vi bytt utprickningsystem. Norrmänns skickade nog ut en man i en roddbåt med två rullar reflexer - en röd och en grön - och en sax. De norska prickarna står ofta på hälleberget och har en lite plåtvimpel som pekar åt den sidan du skall gå. De är inte helt lätta att se i sjökortet heller. Norrmännen har dessutom hur många djupsiffror som helst, så det kan bli väldigt grötigt. Kom en kväll och skulle gå in till Lillesand - tror jag det var. Jag såg en prick i sjökortet. I verkligheten såg jag en vanlig röd plastprick. Då jag kom från havet så tog jag den om babord. När jag fick se nästa prick av den norska typen förstod jag att jag tagit den förra pricken på fel sida. Huvudriktningen gick i detta fall från land och ut mot havet, men det hade jag inte kunnat utläsa av sjökortet. Sen dök det upp prick efter prick av den norska typen. Totalt 8 st. När jag kollade i sjökortet nästa dag i dagsljus och med förstorningsglas. Visst det fanns 8 prickar utsatta i sjökortet. I skymning, duggregn och svaga ögon var de omöjliga att upptäcka på sjökortet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser