lindstrom 0 Postad 6 Januari , 2005 Hej, Jag har en gammal AGA gasolpanna i min båt och funderar över att ersätta den med en Gastherm panna. Orsaken skulle främst vara den enkla installationen, det är bara att byta själva pannan. Finns det någon som har erfarenhet av Gastherm? Skall jag göra som jag planerar eller skall jag överväga nåt annat system (gärna centralvärme)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coleus 0 Postad 25 Mars , 2009 Det är dyrt att värma båten med gasol. Jag ska byta ut min gastherm panna, mot en eberspächer D5W. Den är pålitlig ock billigare i inköp. MVH svatom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 25 Mars , 2009 Beror på, skall du bara ha pannan till att driva ut litet fukt en regnig sommardag eller öka mysfaktorn tidiga försommarmorgnar är nog gasolvärme ok. Men som föregående skriver, den blir dyr i drift om den skall köras mycket. Jag hade en Gastherm i båt för länge sedan. Jag minns att en kall hösthelg i oktober kunde kosta en hel P6 i gasol! Eftersom du redan har vattenburen panna är det värsta jobbet gjort och det är rätt enkelt att installera en dieseldriven panna. Antingen en Eberspächer eller Webasto. Den senare verkar vara aningens driftsäkrare om man får tro det intryck man får från diverse diskussioner på nätet. Jga har själv en Webasto som jag inte rört sedan den installerades för snart 9 år sedan. Har du plats och är mån om strömförbrukningen är annars en Glembring eller Reflekskamin det bästa valet. Driftsäkrare finns inte. Vad som är viktigt, oavsett vad du byter till, är att anpassa pannans effekt till den effekt dina radiatorer maximalt kan avge. Överdimensionerar du pannan kommer den att slå ifrån ideligen eller bli överhettad/sätta systemet i kokning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser