Pelleplotter 1 Postad 6 Maj , 2012 Jag har köpt ett Isotherm Classic 2001 kylaggregat och ska bygga en kylbox till vår Maxi 77 med utombordare. Var bör jag placera kompressorn? I stuvfacket i sittbrunnen (enkelt att komma åt och lätt att bygga ventilation), eller i kölsvinet (svalt men svåråtkomligt). Finns det någon som har erfarenhet av en liknande installation? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 6 Maj , 2012 Jag skulle sätta den i stuvfacket, dels p.g.a. ventilationen men även för att slippa höra en surrande kompressor under nätterna... Nu vet jag inte hur kölsvinnet ser ut på en Maxi, det kanske går och få vettig vetilation där nere med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelleplotter 1 Postad 6 Maj , 2012 Det är svårt att få till ventillation i kölsvinet, men det är oftast svalare där eftersom det är i direkt kontakt med vattnet. Det enda stället man kommer åt kölsvinet på är bakom den kombinerade stegen/utdragslådorna från nedgångsluckan. Vi sover alltid i förl. inredningen, så ljud från kompressorn blir inget problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 6 Maj , 2012 Jag tycker inte kylkompressorn låter särskillt mycket så att det stör. Det är då viktigare att tänka på att den sitter så placerad att kylslingorna kyls av strömmande luft (helst sval luft). Jag placerade därför en ventilationsöppning till stuvfacket under sittbrunnen precis framför där kylslingorna på kompressorn sitter. Fördelen med det är att strömförbrukningen blir mindre när kylningen av kylsingorna förbättras. Om du kollar länken nedan så kan du se hur jag gjort i Omegan, det blev riktigt effektivt och bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 7 Maj , 2012 Har tänkt göra samma sak till nästa säsong på min 77a, och jag kommer med allra största sannolikhet att placera den i stuvfacket på BB sida. Det är jäkligt knepigt att ta sig in bakom trappan för montering där... Återkom gärna med resultat! Bilder vore fint också Senast ändrad av bran82 | 07 maj 2012 | 18:46 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelleplotter 1 Postad 7 Maj , 2012 Jamen dåså! Kompressorn får hamna i BB stuvfack. Jag bytte ut Wallasvärmaren (nja, värmare vetifan) mot en Webasto förra året, också den i BB stuvfack. Då passade jag på att rationalisera bort en av de dubbla varmluftskanalerna till inredningen eftersom Webaston ger mer tryck. Den överblivna kanalen blir en finfin transportör för svalkande luft från kölsvinet till kompressorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelleplotter 1 Postad 13 Maj , 2012 Här kommer bilder från helgens bravader! Först ut är bordgenomföring med kulventil för dränering av kylboxen samt vinkel att vila boxens bottenplatta mot. Bilden är tagen uppifrån ner mot öppningen för orginalkylboxarna i pentryt. Orginalkylboxarna bestod av skitäcklig tunn frigolit. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelleplotter 1 Postad 13 Maj , 2012 Dräneringsslangen monterad på brunnen i bottenplattan samt dragen till bordgenomföringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelleplotter 1 Postad 13 Maj , 2012 Långsidoplattorna på plats samt en täcklist på den hitre sidoplattan. Kapa med fördel att av de yttre hörnen om det är svårt att få ner skivan. Ska tillägga att botten och sidoplattan är limmad mot pentryväggen med sikaflex. Senast ändrad av Pelleplotter | 13 maj 2012 | 22:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelleplotter 1 Postad 13 Maj , 2012 Kortsidoplattorna på plats samt påbörjat fogning med antimögelbehandlad våtrumssilkon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelleplotter 1 Postad 13 Maj , 2012 Förångare och termostat på plats. Jag ställde förångaren så att det blir som ett naturligt frysfack som man kan ställa frysvaror i. Funderade på att sätta termostaten utanför för att spara plats, men då hade jag behövt borra i pentryskivan och så hade det blivit bökigare att byta termostat om det skulle behövas nån gång, så jag hoppade över det och satte den inne i lådan instället. Röret till kompressorn är böjt i ett U och går rakt in i BB styvfack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelleplotter 1 Postad 13 Maj , 2012 Kompressorn monterad i akterkant på BB stuvfack. Slangen kommer från en ventil i SB aktra koj som användes till en värmare förut. Det är nästan alltid svalt i den kojen så jaghoppas att det kan spara lite energi. Jag skrev tidigare att jag tänkte ta en slang som gick ner till kölsvinet, men eftersom den slangen går bredvid värmarslangen så tror jag att det kan få motsatt effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelleplotter 1 Postad 13 Maj , 2012 Färdigt! Jag fick skarva två bitar isolering för att få ihop material till de två locken. De medföljande kantlisterna räckte inte, så jag kapade några överblivna skivor 52mm och sprättade bort ytterhöljet som jag använde som kantlist istället. För att täta mellan locken och kyllådan satte jag på neoprenlister (något jag hade liggande) men dom var ganska svåra att fästa, så det kanske blir någon annan lösning vid ett senare tillfälle. Kompressorn matas med ström via förbrukningsutgången på solcellsladdaren. Detta innebär att strömmen till kompressorn bryts om batterispänningen sjunker under 11,5V vilket är bra för batterierna. Boxen blev 34 liter stor. Då har jag utnyttjat så mycket som det bara går av den befintliga volymen bakom pentryt med hänsyn till bordgenomföringar. Det går fortfarande alldeles utmärkt att sticka in handen genom sidohålet och stänga ventilen till diskho och dränering. Första kylningen blev ett paket smör samt en gädda och några abborrfiléer. Det gick förträffligt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser