magnus_pe 0 Postad 6 Maj , 2012 Så kom äntligen våren med allt båttrix, har verkligen sett fram mot detta. Köpte mig en liten båt förra året, en crescent 42 med en yamaha 5 hk 4T, till för lite fiske och badturer runt omkring. Lite frågor då: 1) slipade ner botten något, maskerade och målade på bottenfärg. Använde 1 liter och det räckte precis, bör jag måla på ett lager till? 2) I höstas när jag tog upp båten så ställde jag motorn på vagn och körde sötvatten i några minuter, något mer gjorde jag inte. Sen har motorn stått i källaren där det varit 5 som kallast. Det känns som jag behöver göra nåt nu innan jag hänger på den på båten? Ursäkta min okunnighet, vill bara vara lite säker på ovan saker innan det är dags! Med vänlig hälsning, Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vitec 0 Postad 6 Maj , 2012 Vart har du båten? Öst eller västkust? Hur länge ligger båten i per säsong? Hur många timmar per säsong kör du ungefär? Vad använde du för bottenfärg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 Maj , 2012 Byt olja på motorn tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus_pe 0 Postad 6 Maj , 2012 1) Västkusten 2) 3 månader (juli-aug) 3) Uppskattningsvis 8-10 timmar effektiv körning, kanske 12 timmar 4) Kopparoxidbaserad bottenfärg (Biltema) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus_pe 0 Postad 6 Maj , 2012 Ok, bara att tömma ut och fylla på ny då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Maj , 2012 En 5 hk kan inte ha mycket oljevolym (säger jag med min raka 6'a diesel som drar 11 liter på ett oljebyte). :-) Så byta olja borde ingå i årsunderhållet. Jag skulle nog byta olja i höst, innan vintervilan. Inbillar mig att det är bra med ny olja utan sot och förbränningsrester i under vintern. Byta nu till sommarn? Mja, undrar om det behövs. Det är nog bara att köra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 Maj , 2012 Eftersom oljan inte byttes i höst så tycker jag att det är läge för det nu. Japp, bara att skruva ur pluggen nedtill och upptill, låt oljan rinna ur ordentligt. I med ny olja underifrån så det strömmar ut ur övre hålet. I med övre pluggen först och sedan i med nedre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus_pe 0 Postad 6 Maj , 2012 I med olja underifrån?! Sist jag hällde olja i en motor gjorde jag uppifrån? Gräsklippare, bil, moped mm.. Hur ska jag kunna hälla olja underifrån? Och så det strömmar ut ur det övre hålet? Låter avancerat det här.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 7 Maj , 2012 Sluta gissa om motorn. Läs i servicemanualen vad du ska göra för service och vilken olja du ska ha. Då det är en 4-taktare så är det olika olja för drev och motor. Olja för drev ska fylllas på genom att pumpas in underifrån för att undvika luftfickor. Du ska även kolla offeranoder på motorn. Bränslefilter Stift bör kollas och bytas vid behov och servicemanual ger info om elektrodavstånd. Förhoppningsvis gjorde du rätt när du körde igenom färskvatten i höstas annars kan impellernskadats. Mer om detta hittar du i användarhandboken. Saknar du den så går de ofta att hämta på tilvlerkarens hemsida eller så lämnar du in motorn för service. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser