hampe 0 Postad 6 Januari , 2005 Jag tänker byta motor i min Tur 80 från Albin O22 till Yanmar YSB 8. Är det någon som har erfarenhet av det t.ex. gjuta ny motorbädd, få utgående axel och propelleraxel exakt rakt. Det lär finnas nån slags gigg att köpa eller hyra.Tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leffe Gustavsson Postad 15 Januari , 2005 Gigg kan du nog hyra av återförsäljare, tror att det också finns färdiga motorbäddar att köpa. Bara att anpassa till båtbotten och plasta fast. YSB 8 är en gammal moto, så det är väl det som kan ställa till problem om det fortfarande finns motorbäddar . Kolla om du kan få tag i en Yanmar 1GM istället så får du en något modernare motor och jag tror att motorbädden till 1GM 10 som säljs nu passar till den. Har själv bytt motor med valde bort både Yanmar och Volvo, det finns andra alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 17 Januari , 2005 Hej Nyfiken på dina alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hampe 0 Postad 17 Januari , 2005 Jag har redan en YSB 8 som jag köpt av en kompis vars båt brann upp (gasolläcka) Motorn går perfekt. Vad beträffar Saildrive så verkar den finnas bara med S-drev så det funkar inte på min långkölade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 18 Januari , 2005 Jag funderar också på motorbyte inom något år. Har en YSE8 som går som tåget, men den är lite väl klen till min båt. Saildrive verkar bra men eftersom jag vill kunna få lite mer ström att ladda alla batterienheter med när jag likväl går för motor, har jag lagt ner den idén med saildrive. Kanske komplettera med separat generator/kraftverk? Jag är också nyfiken på Leffes alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leffe Postad 29 Januari , 2005 Sorry bevakade inte denna tråden! Ang alternativen: Jag valde en Beta Marine, en Kubota diesel som är konvertared I England, väljer du en Nanni diesel får du samma motor med konverterad i Frankrike. Fö är nästa alla mindre dieslar japanska ( inkl Volvo) enda undantaget vad jag vet är Lombardini som är Italiensk. Det skiljer ganska mycket i pris på Volvo/Yanmar och en del övriga. Det man skall värdera är tillgången på verkstäder och tillgång på reservdelar, kvalitetsmässigt tror jag inte det skiljer speciellt mycket. Eftersom jag aldrig under 30 års båtägande behövt anlita verksatd eller mekaniker har jag botrsett från detta argument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leffe Postad 29 Januari , 2005 Sorry bevakade inte denna tråden! Ang alternativen: Jag valde en Beta Marine, en Kubota diesel som är konvertared I England, väljer du en Nanni diesel får du samma motor med konverterad i Frankrike. Fö är nästa alla mindre dieslar japanska ( inkl Volvo) enda undantaget vad jag vet är Lombardini som är Italiensk. Det skiljer ganska mycket i pris på Volvo/Yanmar och en del övriga. Det man skall värdera är tillgången på verkstäder och tillgång på reservdelar, kvalitetsmässigt tror jag inte det skiljer speciellt mycket. Eftersom jag aldrig under 30 års båtägande behövt anlita verksatd eller mekaniker har jag botrsett från detta argument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser