Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
davidi

Dubbla batterier med utombordare

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja komplettera mitt enda batteri med ett eller två förbrukningsbatteri, men funderar på hur detta bör kopplas.  Eftersom jag har utombordare är väl grundförutsättningen att jag har en enda laddningsregulator som sitter i själva motorn.  Annars hade det kanske varit önskvärt att ha en regulator per batteribank.

Så hur borde detta kopplas ihop?  En omkopplare för A, B, A B är kanske mest basic, men då måste man komma ihåg att ställa den i rätt läge varje gång man kör så att alla batterier får laddning.

Det andra alternativet är att ha startbatteriet kopplat direkt till motorn, och sätta en diod mellan plus på startbatteriet till plus på förbrukningsbatteriet.  Då får förbrukningsbatteriet laddning när startbatteriet är fullt, men det toppladdas aldrig.  Dioden ger ett tillräckligt spänningsfall för att batterierna inte ska börja ladda ur varandra.

Man skulle kunna ersätta dioden med ett relä som sluter mellan batteriernas pluspoler när laddningsspänningen överstiger ett visst värde.  Då får även förbrukningsbatteriet en högre laddningsspänning.

Fler förslag?  Hur brukar det se ut?  Hur borde det se ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker rätt tycker jag. Spänningskännande relä är väl det man mest är inne på nu sen en bilfirma! börjat sälja ett sånt billigt. Dock lär det dra lite ström hela tiden.

Diod sänker laddningen onödigtvis men har du nån laddning att tala om? Är det en större utombordare med riktig generator?

Vad man kan tänka på är att startbatteriet alltid är fulladdat då en start nästan inte tar nån energi normalt sett. En motor kan starta hela sommaren på ett fulladdat batteri. Detta gör att om du inte har laddregulator utan bara likriktare så går spänningen upp på det fulla startbatteriet att en diods spänningsfall inte påverkar förbrukningsbatteriets laddning nämnvärt. Ett fullt blybatteri tar ingen ström nästan och spänningen stiger upp över 15V. Oreglerade lysspolar ger uppåt 50V och då spelar en diods 0,5-0,7V ingen roll. Strömmen orkar dock inte med att få upp spänningen när det när batterier är anslutna och så länge batteriet inte är fullt begränsas spänningen. Först när alla batterier är fulla stiger spänningen uppåt 15-16V och ansluten elektronik kan komma i fara.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=386447

om reläet i fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 2st. 100Ah batterier och utombordare utan laddningsregulator, endast likriktare.

Jag har kopplat en CTEK D250S till Startbatteriet som när spänningen på batteriet går över 13,8V då laddar förbrukningsbatteriet.

Ctek én klarar en inspänning upp till 22V, den ger då en perfekt laddningsström till förbrukningsbatteriet, som alla ctek laddare. 14.4 v med laddning i 6 steg och med avsulfaterings cykel.

Denna koppling ger perfekt laddning till förbukningsbatteriet, men inte till startbatteriet.

Jag brukar skifta batterierna ett par gånger per säsong.

Jag har då 2 huvudbrytare, en för varedera elsystem.

Sedan är det i mina ögon bara en fördel att ha ett separat elsystem för motorn och ett för övriga båten. särskilt om man har känslig elektronik och dataöverföring i båten.

Anledningen till att jag kopplat det så här är att det blev stora störningar på Ekolodets dataöverföring till PC, tack vare den ojämna laddningen från utombordaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Victrons Cyrix Battery Combiner mellan mina två batteribankar. Det ser ut precis som ett relä, men innuti finns elektronik som känner av laddningsstatusen på batterierna. Så fort det finns ett överskott (vid laddning) sluter reläet och laddar det andra batteriet. Detta fungerar åt båda håll så att båda batterierna får laddning vid såväl motordrift som vid laddning med batteriladdare. Enkel inkoppling med ( ) från båda batterier samt en (-). Pris ca 700:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En billigare variant är bilfirmans sänningskännande relä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...