CaptainH 3 Postad 6 Maj , 2012 Jag har en Wallas värmare i min båt. Kör den på Statoil blå. Felet är följande: (detta gjordes i en temperatur av 5) jag sätter termostaten på högsta läget (7) värmaren startar fint, går som en klocka, levererar värme under ca 15 - 20 min efter 10-13 min så börjar den grön lampan lysa med starkare o starkare sken efter ca 18 - 20 min stänger den av sig (tempen är då ca 10) i en kontrollerad avstängning Varför???? Trycker på startknappen och samma händelseförlopp upprepas. Nån som har en ide varför den stänger av sig eller vad jag ska göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Maj , 2012 Vi hade detta felet efter en service av värmaren i Stockholm. Tänkte jag skulle få värmaren servad av en yrkesman istället för det egna pulet. Han bytte brännare men den var inte riktigt samma typ så termokontakten (fanns inget hål) som ska indikera att värmaren blivit varm bottnade inte mot brännaren. Då kom inte brytaren upp i temp och värmaren stängde ned som om förbränningen inte startat. Elektroniken övervakar tändförloppet och har den inte tänt inom rimlig tid så stänger den ned och man kan starta på nytt. Tiden är kring en kvart. Kan ju vara ett liknande fel. T.ex att termoswitchen lagt av eller dålig kontakt pga oxid el. likn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 Maj , 2012 Vad är det för Wallas? Du skriver kontrollerad avstängning...menar du då att fläkten går en stund för att kyla ned värmaren som den gör när man stänger av med knappen? Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 6 Maj , 2012 jag tror den heter 1800 alternativt 1500. Vad jag menar är att den låter som när jag stänger av den (med knappen) dvs pumpen slutar går, fläkten fortsätter och kyler i 2-3 min. Senast ändrad av CaptainH | 06 maj 2012 | 20:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Maj , 2012 Så gör den när stänger ned efter misslyckat startförsök. Kolla om termoswitchen den som sitter och känner att brännaren blivit varm fungerar. Den ska sluta när värmen stigit. Jag satte en manuell strömbrytare istället för termoswitchen och då fortsatte den att gå när man slog om den efter en stund. Mäter du så ska du mäta vid elektronikkortet då det ofta år oxid i kontakter på dessa värmare. Man motståndsmäter då och värmer termoswitchen som ska sluta vid hög temp c:a 70 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 6 Maj , 2012 Frågor 1. Går bränslepumpen som den ska, ett regelbundet klonkande med normal periodicitet? 2. Är returslangen förlaggd så att returen kan rinna obehindrat ner till tanken, dvs konstant fall hela vägen? (Flödar den så stänger den av) 3. Har du tillräckligt med ström i batteriet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 7 Maj , 2012 Till Hasse Ja den låter som den ska Returen Hmmmmm ska kolla detta, ett möjligt fel. Hur ska den vara? Ström finns det massor av Senast ändrad av CaptainH | 07 maj 2012 | 21:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 7 Maj , 2012 Returslangens lutning är viktig. Finns det en liten böj uppåt eller slinga i höjdled kan returflödet hejdas av en luftinneslutning och då stänger brännaren av när det blir för mycket fotogen som står i dränerkoppen. Returledningen måste hela tiden ha lutning ner mot tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 9 Maj , 2012 Tackar Hasse! Jag tror ditt tips är lösningen. Ska testa och återkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser