Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
niklas74

Max rekommenderat varvtal och utväxling

Rekommendera Poster

Hej, jag har en gammal Johnson 70hk, från 1986. Jag ska nu byta till en ny propeller(annan stigning) och för att kunna göra lite beräkningar etc så behöver jag veta max rekommenderat varvtal och utväxlingen på min motor. MEN jag har inte kvar instruktionsboken. Jag har sökt lite på nätet men inte hittat något. KAN NÅGON HJÄLPA MIG??? TACK!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Svaret på din fråga bör ju helst vara exakt på varvet när och inte bara på ett ungefär. Mitt tips är att ringa till en Johnson återförsäljare. Den har andra vägar att gå som t.ex. kontakt med generalagent mm som i sin tur säkerligen har kvar dessa uppgifter sedan lång tid tillbaka. Och så himla gammal är ju inte din motor. Det är av yttersta vikt att du varken har för högt eller för lågt varvtal som resultat av propellerbyte. I annat fall kan den ju skära. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Niklas Nordin

Johnson 70Hk från tex 1981 hade rekomenderat varvtal 4500-5500rpm för bästa effekt och 1986 är samma motor som 1981. Utväxlingen på den motorn är 12:29 på växelhuset och standardpropeller ( monterad vid leverans) 13 1/2x17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket. Jag ska ta kontakt med Johnson, men det var kul att få lite snabb information. /Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...