Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
roblar66

köp av beg. motor

Rekommendera Poster

God morgon

Tar tacksamt emot synpunkter på följande köp jag gjort och vad ni tycker om handlaren agerande

Köpte en Bella 510 R i mitten av semptember 2011 och han endast köra någon timme innan Johnson VRO 90 Hk gav upp - sprucken kolv. Tidigare ägaren hade inget vettig bensinfilter monterat samt lagningar av hemmabyggd tank med silicon, vad händer med silicon då det kommer i kontakt med bensin......det växer och täpper till.

Lämnade in båten/motorn till en mycket seriös mekaniker som rensat ur bensintanken och monterat riktiga filter med vattenavskiljare mm.

Fick ett bra erbjudande om att köpa en i princip ny 90 hk e-tec men kände att det skulle bli för mycket pengar att lägga på en båt som är över 20 år gammal.

Efter en del sökande hittade jag en beg. Mariner 90 hk årsm.-90 på en båtfirma i västra sverige,

säljaren garanterar att motorn är i bra skick, ny impeller mm. Han lämnar 3 mån garanti på motorn. Efter en del funderingar köper jag denna och det tar ett par veckor innan den slutligen kommer. Min båt står kvar hos mekanikern som ska få hjälpa mig med montering av den nya motorn. Motorn levereras och nu börjar strulet, de reglage som skickats med saknar nycklar till startlåset samt styrstaget, kontaktar säljaren men han lyckas inte hitta någon nyckel utan att vi då kommer överense om att han ska fixa fram ett bättre beg. reglage till ett bra pris. Jag går med på detta. Motorn leverandes i början av december och vi är framme i mellandagarna innan det ny reglaget kommer fram, väl framme och monterat görs första försöket till att starta upp motorn.

Det visar sig nu att motorn som jag köpt kanske inte är i det finna skick säljaren påstått,

Mekaniker ringer och meddelar följande fel:

• Trasig oljelarmsgivare
• Kontaktor för trim & tilt trasig/skadad vilket medför att den endast gick att höja och ej sänka
• Huvudsäkringshållare trasig
• Troligen problem med den del av motor som förser varvräknaren med ström samt laddningen till batteriet.

Han rekommenderar mig att lämna ekipaget vidare till den båtfirma som har Mariner sortimentet

Sagt och gjort

Denna båtfirma hittar följande fel som behöver åtgärdas för att kunna få en motor som går att lita på:

Byte laddregulator/likriktare
Startdrevs kit
Startmotordrev
Startrelä

Har  varit i kontakt med säljaren massor av gånger och påpekat dessa brister och han har hela tiden hala ut på sina svar...

Någon som har något bra förslag på vad jag borde göra för att få någon form av kompensation av denna etablerade Båtfirma som sålt på mig en motor i mycket bra skick?

Har nu lagt ut runt 10 000 kr extra för att kunna få mororn körduglig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det visar sig att motorn var dålig och säljaren lämnat garanti ska det väl vara antingen att få den lagad på säljarens bekostnad, eller få köpet hävt. Konstrar säljaren får man väl processa (ARN och sånt).

Senast ändrad av jstck | 06 maj 2012 | 09:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då frakten kostar minst 2500 kr enkel väg från min bostad till säljaren och jag endast vill få kompensation för vad reservdelarna kostar borde väl han rimligen tycka det är en bra deal.

Reservdelarna kostar ca 2800 kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3 månader är skitsnack från säljaren. Du har 6 månader enl lag och tre års reklamationsrätt. Så han ska stå för allt, inget snack om det, är själv i branschen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tagit fram lagboken och konsumentköpslagen och verkar som jag har all rätt på min sida. Har också friheten att själv föreslå olika förslag på kompensation för felen som motorn hade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...