Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
patrikholmqvist

Gardinhjälp tack... :)

Rekommendera Poster

Hejsan vänner.

Sitter och oroar mig lite över sommaren och hur jag ska göra med gardinerna.
Är det någon som skulle kunna fixa lite bilder på hur ni har gjort mm.?

Jag har inget och skruva i inne i ruffen så är det någon som ska göras så är det antingen att sy eller att lima...

uppe på min Nybyggda överbyggnad så är det lungt där är det ju trä men nere i ruffen finns ju inte dessa möjligheter.

Mvh// Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Patrik!

Så här är det löst i vår båt. Jag vet inte om det framgår av bilden men i varje hörn sitter en liten mässingskrok som man fäster långa, tunna, spiraler med öglor i ändarna i. Spiralerna är klädda i vit plast så gardinerna glider lätt. Öglorna är skruvade direkt i laminatet. Det sitter också öglor halvvägs för att inte sprialerna ska sacka på mitten.

Hur blev din överbyggnad?! Har du några bilder någonstans? Fick du tag i finnen med förebildsbåten?

Mvh
Fred

Edit:

Usch för MGs bildhantering...det går ju inte att se någonting! Vill du ha en större bild så kan jag maila över den till dig Patrik.

Senast ändrad av Flintstone | 05 maj 2012 | 22:35

post-5151-1394237049,7459_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tejpbara karborrband? Sy in kardborrband i gardinen. tejpa upp på lämplig plats. Tänkte göra som Yamarin gjort i på 80 dc, se deras hemsida och bilder från ruffen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är ett exempel från min Omega

Övre gardinstång sitter monterade med 3 st hållare som skruvas i teaklisten i taket.

Gardinens nedre del sitter fixerad med en tråd som sitter krokad bakom den kraftiga grabb-listen som i sin tur sitter i en bräda som är fastplastad i skrovet

post-10019272-1394237049,8106_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi köpte kardborreband. Jag satte 2-3 cm långa bitar självhäftande band med 30 cm avstånd på rutlisten. På gardinen syddes motsvarande band som inte var självhäftende.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja Fred.

Jo det börjar ta form, ska sjösättas troligen den 29:e denna månad.
Jag ska fixa lite bilder idag. Var nere och måla på det sista på överbyggnaden. Såhär i efterhand så ångrar jag mig att jag inte gjorde som finnen och använde ädelträ som teak. Fick inte tag i honom föresten, ska jag vara ärlig så ran det ut i sanden och jag tog mig inte tid o ringa. Men det gick så långt att jag fick namn ifrån findland iaf. För om jag hade kört med teak så hade det inte blivigt så mycket efterarbete... Men ska försöka ta några bilder ikväll. Om det inte börjar regna och att det hinner torka så ska jag borra upp lite takreglar.

Men hur som haver åter till gardinerna då,, jo jag är inne på att ha som du har Fred, att ha gardinsnöre för det glider lätt mm. Men problemet som jag ser det är var jag ska fästa shiten.
Jag har ju absolut inge trä och ta av på över och undersidan? Men karborre var ju ett alternativ man kan fundera på.

Men det jag och tanten var inne på var om man skulle limma ditt en teakkloss på skrovbeklädnaden och sen därefter ha en krok på klossen som man drar gardinsnöre i?.

Mvh// Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev så är våra krokar skruvade direkt i plasten på de ställen det inte finns något trä att tillgå och det fungerar finfint. Dock är er idé med att limma fast några träbitar (kanske hela lister så det ser ut som inredningsdetaljer?) alldeles utmärkt om ni inte vill borra i plasten.

Jag skrev lite fel i mitt förra inlägg: det är givetvis krokar överallt i båten (i hörnorna och halvvägs längs gardinsnörena) och öglorna sitter i gardinsnörenas ändar. Krokarna användas också för att styra gardinerna dit man vill ha dem. Tittar man noga på min bild så ser man att till framrutan används två gardinsnören, ett uppe och ett nere, per gardintyp. Sedan hålls gardinsnörena uppe med ett par krokar på mitten. Det är alltså bara öglor i hörnen, A-stolparna om man får använda en bilterm.

För att förklara lite mer: i vår båt är det som synes två typer av gardiner. Först är det de tjusiga spetsgardinerna och sedan de blå mörkläggningsgardinerna (som skall sys nya eftersom de gamla är så urblekta att de inte direkt mörklägger längre). Varje gardintyp har sina egna gardinsnören men alla fäster i samma krokar i båten. På så sätt kan man välja ifall man bara vill ha lite insynskydd men ljust i båten eller om man vill mörklägga. Ganska finurligt måste jag säga men för att ingen ska tycka att jag skryter så vill jag meddela att så här var det när vi köpte båten. cool

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så nu har jag uppdaterat min fotoalbum med lite bilder på överbyggnaden.

gillar inte maringuidens bildhantering när det blir lite tokigt med så små bilder.
Men där kan ni se helheten iaf :=))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...