Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Aidin

Dags att köpa min första båt! Hjälp/råd/tips

Rekommendera Poster

Hej! Är ny här på forumet och skulle behöva er hjälp med min och sambons första båtköp.

Har googlat och läst allt jag kan hitta kring detta område och läst en hel del trådar här på maringuiden. Jag letar efter en HT båt på ca 5 meter som ska användas främst till korta dagturer men även en och annan övernattning.

Vår budget är på 30 000kr och vi vet ungefär vad vi får för pengarna.

Vi har varit och tittat på en ryds tumlare men den föll oss inte i smaken då ruffen var extremt dåligt formad enligt mig och jag har svårt att se övernattningsmöjligheten i den.

De båtar som vi har i åtanke är följande:

Ryds Hajen,  Ryds HT, Crescent 495, Jofa 485 och min favorit Jofa 435 (gillar formen).

Vilken båt tycker ni är en bra första ht båt?

Vilken av dessa båtar har den rymligaste sovplatsen,ruffen

Alla tips, ideér och förslag är välkommna. Kanske är det någon här inne som kanske har tänkt sälja sin båt eller har något tips på en båt till salu som inte ligger på blocket!

Med vänliga hälsningar Aidin&Stina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din budget ligger på max 30tkr så tycker jag att motorns skick är viktigast. Ett oplanerat byte eller reparation kommer att kosta mer än 30tkr.

Sedan spelar kapellets skick och utformning även det stor betydelse när ni skall övernatta i båten.

Som alternativ till en HT borde du även kunna titta på i DC, de brukar ha en liten ruff som går att stänga till, dvs lättare att hålla värme nattetid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!    Jag har haft en Örnvik 510 HT,  Det var en trevlig liten båt, Jag e stor 105kg,187cm men låg okey

i den, är kapellet i bra skick så är det som att campa,,

Någon annan här nämnde att motorn e viktigare än finnichen på båten och jag håller absolut me.

Välkommen till sjöss!

post-13014-1394237050,0692_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallåj

I vilka vatten planerar ni att röra er i? Jag skulle inte vilja ha en så liten båt i sthlm skärgård tex men i mälaren kan det funka. Dock så är det inget vidare kul när det kommer större svall från andra båtar. Men ur handhavande synpunkt så är ju en lite båt mycket enkla att tex lägga till med.

Jag skulle rekomendera något i form med nedan. En regäl och säker båt med goda utrymmen. Gissningsvis så är det en gammal volvo B20 motor eller dyl. Enkelt att meka med å delar fins det en uppsjö av = billigt. 
http://www.blocket.se/kalmar/Monark_670_40196201.htm?ca=11&w=3

För några tusingar (förväntar mig lite prut) så kan man få denna fina varvskötta.
http://www.blocket.se/stockholm/Ockelbo_HT_19_SKA_BORT_40188543.htm?ca=11&w=3

Eller denna där även en kärra ingår.
http://www.blocket.se/gavleborg/Gullringen_Cabin_till_superpris_40167768.htm?ca=11&w=3

Jag vet att jag frångår storleken på ca 5meter men jag rekomenderar något större då det kommer ni nog vilja ha vid ett senare skede iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tRent generellt på båtar i den här prisklassen så skulle jag säga att skrovets kondition är det viktigaste. En gammal motor kan fungera alldeles ypperligt bara det finns servicedelar att tillgå. Ett trossenabbonemang är ju helt klart att rekomendera i varje fall. Välj gärna så stor motor som möjligt eftersom en större motor inte haft ett lika tungt liv som en mindre på samma båt. Dessutom är det roligt, vilket kanske gör att du inte tröttnar på båten lika fort.

Undvik båtar med skumfylld dubbelbotten. Skumfyllningen är nog utan undantag vattensjuk på en så gammal båt. Det är ett hästjobb att åtgärda och på en 30K båt är det knappast värt att påbörja. Föredra båtar med enkellaminat där du kommer åt att se så mycket av skrovet som möjligt innifrån.

Akterspegeln är ett olyckligt kapitel på många båtar. Den består nästan undantagslöst av inplastad plywood. Det är i princip oundvikligt att denna efter 40 år drabbats av fuktinträngning varpå plywooden ruttnar och mjuknar. Knacka på akterspegeln, det ska låta massivt, stumt. Titta på motorbultarna, dessa får inte vara insjunkna i plasten eller skapa bucklor i plasten runt bultarna.

Gardiner, dynor och sånt tuttinutt går alltid att fixa i efterhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenna! 
Köpte min första båt förra sommarn, en Jofa Winth 435. Jag gillar också designen mer på den än på andra Ht-båtar i samma ålder. Är ni bara två som ska åka så fungerar den perfekt. Det enda riktigt negativa är att det finns dåligt med stuvutrymmen. Annars så är det enligt mig mycket båt för pengarna.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...