Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Haasz74

Hälp med installation av förbrukningsbatt. & skiljerelä.

Rekommendera Poster

Hej Alla.

Är ny båtägare, har letat i massor av forum men inte hittat riktigt vad jag söker efter. Har miljoner frågor men börjar med dessa :-) Finns en bild på nuvarande system i mitt fotoalbum, fick inte med det i inlägget här.

* I båten sitter det idag ett gammalt batteri kopplat från plus till en huvudströmbrytare och från brytaren vidare till motorn, minus är kopplat direkt till motorn. Förutom huvudkabeln till motorn så har man även från strömbrytaren dragit en röd kabel direkt till säkringsplinten bakom instrumentbrädan för förbrukarna.

* Jag skall nu installera 2 nya fräscha batterier (ett start- & ett förbrukningsbatteri) med ett automatiskt skiljerelä från biltema (har läst i flera trådar om detta relä).

Gör jag rätt om jag.....

1. Kopplar startbatteriets plus till huvudströmbrytaren samt till skiljerelät

2. Kopplar förbrukningsbatteriets plus till skiljerelät

3. Kopplar inkommande minus från motorn till först startbatt. och sedan vidare till förbrukningsbatt.

Fråga: Från skiljerelät kommer det även en jordkabel, vart jordar jag denna? Får skiljerelät sin ström från startbatteriets plus enligt punkt 1 ovan? (Jag har jämfört med skyllermarks relä men den kräver även inkopplling till D alt. tändningslåset) Är jag helt ute och cyklar om jag kopplar reläts jordkabel till startbatt. minuspol? (det låter inte vettigt!!?)

Sedan undrar jag vart kopplar jag strömkabeln från förbrukarna? Kopplar jag den direkt på förbrukningsbatt. pluspol? Då bryts ju aldrig matningen. Kopplar jag den som nu till huvudströmbrytaren då känns det som att jag drar från startbatt, som nu.

Som sagt, är ny på båt-el. vore väldigt tacksam för enkla pedagogiska svar :-)

Snälla hjälp...

 

 

 



Senast ändrad av Haasz74 | 05 maj 2012 | 17:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här och liknande frågor har diskuterats många gånger tidigare på forumet. Börja med att titta i den här tråden:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=326107

Där får du en ritning på en möjlig installation och en del allmänna tips. Du borde nog få svar på dina frågor där.



Senast ändrad av Tomas99 | 05 maj 2012 | 20:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomas 99 // Tack för tipset !! yes

 

Verkar som hur jag än tänker så kommer jag behöva att montera ytterligare en huvudströmbrytare som är kopplad till förbrukarbatterierna, eller!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du bör kunna koppla ut båda batteribankerna. Altså 2 huvudströmbrytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack.

 

Min fundering är om jag kan komma undan med bara en huvudströmbrytare men ändå bara använda förbrukarbatteriet när motorn är avstängd, och i så fall hur kopplar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så kör du helt utan huvudbrytare...det finns många som förespråkar den lösningen. Personligen kommer jag använda en huvudbrytare som bryter strömmen till de förbrukare som inte behöver konstantström (värmare, länspump etc.).

Varför vill du ha en huvudbrytare till motorkretsen?



Senast ändrad av Flintstone | 05 maj 2012 | 21:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu av bekvämlighet, båtens system är så uppbyggt. Se bilden, Ska jag koppla mig förbi huvudströmbrytaren till startmotorn direkt måste jag dra om med ny kabel, vill inte skarva mitt i. Eller har jag fel?

Köpte båten för nån månad sedan, ligger redan i sjön, planerar att dra om allt inför nästa säsong. Nu vill jag bara byta det gamla batteriet till 2 nya fräscha.

Min tanke nu är att kanske göra det riktigt enkelt och bara paralellkoppla batterierna och köra som det är i sommar. Har dock redan köpt Biltemas skiljerelä som arbetar efter spänningen. Vill gärna få in den i systemet på nåt sätt :-)

post-10021609-1394237049,6497_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du sätter det nya startbatteriet i det lediga utrymmet så kanske befintliga kabeln (från befintlig huvudbrytare till motorn) räcker. Sen sätter du det nya förbrukningsbatteriet i facket där det befintliga (dåliga) batteriet sitter och kopplar ihop allt enligt konstens alla regler.

Du kan då också använda befintliga huvudbrytaren till förbrukningsbatteriet om du vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju kanon, jag fattar!!....

2 små frågor till :-)

1. Så startbatteriet kommer då inte att ha någon brytare, men startmotorn kommer heller inte att dra någon ström från startbatteriet så länge inte jag skall starta motorn från tändningen. Har jag uppfattat rätt?

2. Biltema skiljerelä som kommer med en jordkabel, vart jordar jag den? (kan jag göra som skyllermark visar i sina skissar gällande deras relä och jorda den i startbatteriets minus?) Eller behöver jagdra den någon annanstans??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Flinstone skriver: Om du sätter det nya startbatteriet i det lediga utrymmet så kanske befintliga kabeln (från befintlig huvudbrytare till motorn) räcker. Sen sätter du det nya förbrukningsbatteriet i facket där det befintliga (dåliga) batteriet sitter och kopplar ihop allt enligt konstens alla regler.

Du kan då också använda befintliga huvudbrytaren till förbrukningsbatteriet om du vill

Om du köper denna. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/Batterifranskiljare-pa-pol-80511/, och sätter på motorns minuskabel på motorbatteriet får du två separata system som kan brytas. Motorsystemet bryter du då på minussidan med denna, Konsumtionssystemet bryter du med befintlig huvudbrytare, Skiljereläet sätter du mellan batterierna pss att röd skruv monteras ihop med motorbatteriets pluspol, den andra  kopplas ihop med konsumtionsbatteriet och den svarta minuskabeln fäster du på motorbatteriets minussida så att relät endast får matning när batterifrånskiljaren är sluten. På detta sätt får du ingen strömförbrukning i relät när batterierna är frånkopplade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Nej, startmotorn kommer inte dra någon ström alls, om allt är friskt vill säga. Startmotorn får ström via startreläet när du vrider om tändningen så den har så att säga redan en brytare.

2. Jag har aldrig satt mig in i Biltemas skiljerelä men av vad jag förstått när jag läst runt så är det i princip likadant som Skyllermarks. Jorden i en båt är egentligen alla minuspunkter alltså motorblock, startbatteriets minuspol, förbrukarbatteriets minuspol och alla kopplingsplintar kopplade till dessa.

Se till att avsäkra allt ordentligt bara når du bygger ditt nya system!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar allra ödmjukast för hjälpen, detta löser mitt problem!!

Det blir montering imorgon laugh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande lite osäkert tyvärr, hoppas på mer hjälp!

Jag fattar att jag med din beskrivning får ett slutet system för startbatteriet.

Konsumtionssidan, först kopplar jag enligt din beskrivning gällande skiljerelä.

* Har jag fattat rätt, att därefter måste jag sedan dra kabel från förbrukarbatteriets plus till huvudströmbrytare (så på förbr.batt. plus kommer jag ha 2 st kablar, dels till relät och dels till huvudströmbrytaren?)

* Jag är däremot osäker på hur mitt system ser ut på minus sidan idag till förbrukarna? Måste jag dra en kabel från förbr.batt. minus ut till förbrukarna? Det borde ju redan vara draget på det sättet, förmodligen bara jag som inte kollat efter ordentligt, eller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2. Inte riktigt. Det Skyllermarks säljer är ett alldeles vanligt relä (som råkar tåla rätt höga strömstyrkor). De föreslår att man sätter reläspolen på tändningen, vilket gör att så fort man vrider på tändningen parallellkopplar man batteribankarna. Jordningen av reläet är bara andra änden av reläspolen.

Biltemas relä är spänningsavkännande, det slår in vid 13.3V, och slår av vid 12.8V. Meningen där är att reläet bara är inkopplat då motorn faktiskt går och generatorn ger schysst laddspänning.

Angående jordning av det, så ska det som sagt bara dras till vanlig jord. Den ledningen är rätt tunn, det är bara för att ha nånstans att mäta spänningen mot, driva elektroniken, och dra reläet. När man separerar batteribankarna med ett sånt så är det på plus-sidan (där det då också är lämpligast att sätta huvudbrytare och eventuella huvudsäkringar), minuspolerna kopplar man bara samman. Det finns sälla nån anledning att ha skilda 0V-plan i båten för lågspänningssystemet (eventuellt kan man ha ett annat för landström eller 115/230V-system i båten).



Senast ändrad av jstck | 06 maj 2012 | 01:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

* Ja, det låter vettigt. Jag har kopplat såhär på plus-sidan: startbatteri -> brytare -> motor och sklijerelä. Sen från utgången på skiljereläet -> förbrukningsbatterier -> huvudsäkring -> brytare -> mindre säkringar och alla förbrukare.

* Vanligast och vettigast är att alla minuspoler på alla batterier är ihopkopplade, och att man har samma jord överallt i bäten (såklart antaget bara vanliga 12V och inga seriekopplingar för högre spänning).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

´ Minussidan på ditt befintliga system kan ligga kvar på konsumtionsbatteriet, om du drar en kraftig minuskabel mellan startbatteriet och konsumtionsbatteriet och då gärna via den minusfrånkopplare som jag beskrev ovan. Altertivt flyttar du en grova befintliga minuskabeln till startbatteriet och nöjer dig med en något klenare kabel mellan batteriernas minuspoler

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom nya polplintarna passade inte till minusfrånkopplaren så jag hoppade över den idag, får sätta på den när jag köpt plintar som passar. Annars ser det nu ut som på bilden bredvid :-)

Motorn är ett eget system, batteriet till höger. Utan någon huvudbrytare just nu.

Det vänstra är förbr.batt. med gamla huvudströmbrytaren till höger i bild. Man kan även se Biltemas skiljerelä som är kopplat mellan batteriernas pluspoler och jordat mot startbatteriets minus.

Samt en grov kabel mellan batteriernas minuspoler som kopplar dem samman.

Jag tror jag fått med allt :-)

post-10021609-1394237050,5841_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fint ut...men har du satt fast batterierna på något sätt? Det bör du göra så de inte hoppar omkring i lådan om det skumpar lite på sjön...

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis :-) Bara den frågan kvar, tänkte köpa Biltema billiga batterikrokar, men.....vinkeln för fastsättningen är för stor, kan aldrig få in dom i hålen i lådan då krokarna ser ut som just krokar. Den gamla jag hade hade en vinkel på 90 grader men Biltemas är ju nästan 180gr. Dessutom kommer dom bara med en vingmutter och en gummiring, fattar inte hur det skulle hålla ett batteri? Eller har jag missat nåt speciellt uttag på batterierna för dessa batterikrokar??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser jättesnyggt ut. Det räcker nog med att du monterar ett fästband runt båda batteriern för batterilådan ser så djup och trångt figursydd ut. Kanske behöver du ingenting, för vad kan batterierna ta vägen i grov sjö? Du får nog plats med en minusfrånskiljare för du flyttar bara motorbatteriets minuspol med alla kablar till frånskiljarens pol, men du måste vrida batteripolen för att få plats. Varför jag råder dig till detta är att annars ligger det ständigt en ström på skiljerälet och teoretiskt kan det tömma startbatteriet om du inte kör motorn på mycket långa tider.  Alternativrt kan du koppla bort reläets pluskabel, den som sitter på reläets röda mutter. Du har ju en vingmutterkontakt så det är ganska enkelt. Detta tills du tappar vingmuttern mellan batterierna, men det är dock en annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag monterat batterifrånskiljaren på startbatteriets minuspol. Bara banden kvar. Tack !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tvärslå som håller ned batterierna kanske?

Eller har du sån tur att det är en lucka att stänga till med som har bra låsning. En tillpassad frigolit över batterierna kunde göra bra tjänst med att hålla emot när batterierna vill testa friflygning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle se till att batterierna inte kan röra sig en millimeter åt något håll...varken framåt, bakåt, åt sidorna eller uppåt. Det är stora krafter i rörelse och efter ett antal smällar så kan något gå sönder...är det då något som har med kopplingarna att göra som pajar så kan det orsaka brand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår båt är batterierna fästade med band i batterilådor som är lite för stora men kilade med breda träkilar så de sitter. Har fungerat bra i vår segelbåt. Motorbåt kräver nog mer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I segelbåten och motorbåten har jag har bara band runt batterierna. Men de står i trånga lådor, med någon cm i rörelsemån. Har aldrig haft några problem och jag tror att rörelsen på batterierna är större i segelbåten än i motorbåten. Batterier är så tunga att de knappt rör sig alls om inte båten slår runt, men det är ju en helt annan grej. Det finns nya CE-märkta båtar där batterierna står löst i sitt relativt trånga utrymme utan fästanordningar alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte ha samma uppsättning med biltemarelä, två batterier osv som trådstartaren.

Jag tänkte flytta all befintlig fördelning (förutom den grova startkabeln och laddningen från generatorn) från startbatteriet till det nya förbrukarbatteriet.

Den stora frågan är då, kan det bli problem att starta motorn, om förbrukarbatteriet är helt slutkört? Tändningen som jag antar ska dra relät till startmotorn ligger ju på förbrukarbatteriet . Eller är det så små strömmar att man nästan alltid orkar dra igång allt som krävs för att starta motorn?

Vet ej vad som krävs för att starta en Mercruiser 4,3 -06, men är det inget mer än startmotorn som kräver ström? Solenoiden har jag ju redan nämnt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen ska du inte sätta på förbrukarbatteriet, den ska sitta på startbatteriet.

Vi köpte ett ganska litet startbatteri på Biltema för att starta vår 3,8 l V6:a (minns inte exakta Ah men det var inte i närheten av 75 Ah) och det fungerade utmärkt hela sommaren. Startbatteriet behöver inte vara speciellt stort, det viktiga är att det kan leverera mycket ström på kort tid. Detta gäller motorer som startar som de ska. Har man en motor som trilskas så behöver man större kapacitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så som det ser ut nu kan jag bara välja att allt ligger på startbatteriet, eller allt på förbrukarbatteriet (förutom själva kraften som ju ligger på startbat.). Det är bara en matning bort till fördelningen borda vid ratten där knappar för motorfläkt, innerbelysning, trimplan, tändnyckeln osv sitter. Skulle helst vilja slippa koppla om helt i en ändå ganska ny elinstallation. Jag ska visserligen dit med en ny matning för min nya radio, men det verkar som sagt rörigt att hålla på och dela upp knapparna på olika matningar borta vid ratten. Är det bara jag som har gemensam matning till allt idag? Det enda man läser i liknande trådar som denna är lägg startmotorn på startbatteriet, sen är det klart. Inget om att man i detalj måste koppla om det mesta i övrigt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om denna koppling som jag funderade på? Se bifogad bild!

Ok, eller har jag glömt något?

150kr för skiljerlä, 190kr för batteriväljare, samt några korta grova kabelstumpar. Brytare vill jag ändå ha för båda batterierna. Då behöver jag inte hålla på och separera massa ute i båten (tändnig osv) utan kopplar helt enkelt ihop båda batterierna eller bara startbatteriet om man någon gång skulle köra slut på förbrukarbatteriet helt.

Eventuellt om jag skulle lägga avkänningen på skiljerelät före brytaren för startbatteriet.

 

 

Edit: Det blev en väldigt lite bild. Se länk nedan för lite större:

http://www.mediafire.com/i/?h9z7h89hj7q1xys

På batteriavskiljaren blir det:

0 - Förbrukarbatteri bortkopplat
1 - Normalläge, Förbrukare, tändning mm kopplade mot förbrukarebatteri
1 2 - Båda batterier matar allt (förbikoppling av skiljerelä samt nödstart om förbruk-batteri är helt slut)
2 - Nödstart om förbruk-batteri är helt slut (inte helt nödvändig)



Senast ändrad av Pontus_pf | 17 maj 2012 | 12:13

post-9843-1394237069,0704_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...