Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Jippe

Fast bensintank i båten

Rekommendera Poster

Hejsan,

Nu börjar båtsässongen närma sig med storsteg!! :)

Jag köpte min nuvarande båt förra året begagnad. När jag köpte båten så hade killen klippt av bensinslangen och kopplat in så han körde med lösa 30L plast dunkar. Han sa att när han använde den fasta tanken så satt de stopp tipp som täpp och han var tvungen och rense bränslefiltret ute på sjön ett flertal gånger. Ta av de och blåsa rent.

Jag är extremt trött på bära 80Liter bensin i små dunkar varje gång jag ska ut med båten och vill därför använda den fasta tanken. Grejen är den att man kommer inte åt tanken och kan ej öppna och se. Den är helt inbyggd i skovet. Finns en liten lucka man kan öppna och så ser man tanken men man når knappt den och kan ej göra så mycket. Finns inget hål man kan suga ur bensinen ur(utom det hål där man tankar men ej optimalt och får ej ur nån bensin ur tanken).

Finns här nån själ som kan berätta för mig hur jag ska gå till väga? Hur fasiken finns där skit i bensintanken när den är så inburad i båten? Finns där nått medel som garanterat funkar? Måste jag hålla på med de där jävla dunkarna? Kan jag skada motorn om jag tankar upp fasta tanken och provar köra med den utan veta vad som finns i?

Vad är nackdel med fast tank och bensin i den? Beväxning?

Tack om ni kommer med idé och förslag! Alla svar uppskattas!!

 

Trevlig båt sommar på er!

Mvh,

Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som kan svara på mina frågor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var lite väl många frågor på en gång Jimmy...det blir lite jobbigt att svara när alla frågor ställs i rad...

Jag svarar med en motfråga: är det en rostfri tank eller är det en tank inbyggd i skrovet?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju undra vad skräpet kommer ifrån som sagt. Är det från tankens material? Plast? Plåt som rostat? 

Är det ingen nytta med tanken kan du öppna och använda hålet som stuv. Med den ansatsen kanske du kan ta fram vinkelslipen och jobba dig ned mot tanken, ta bort den och sätta in en ny om den är slut. Eller bygga ett nytt förvaringsutrymme. 

Du kan ju börja med ett försöka att få tanken ren där den sitter. Försök först suga ur bränsle filtrera det och hälla tillbaka och hålla på så tills du fått rent skapligt. Skaffa ett grovfilter och köra ett tag.

Är det täppt i ut-hålet kan du blåsa bakvägen och suga växelvis så kanske du får bort ev. propp. Kanske annars går att få ned en slang genom tankningen så du kan suga upp där och pumpa in bensin genom utloppet och köra bakvägen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fred,

Sorry för de, många frågor som dyker upp och tänkte jag drar ner alla direkt så kanske nån kan svara på dem. Inte alla men några iaf. :)

Det är en rostfritank som sitter inbyggd.

 

Mvh,

Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är rostfri. Jag har inga behov av mer stuvfack utan mitt mål är ju att använda denna fasta tank för slippa bära runt på massa bensin var gång man ska ut.

Ska jag slanga ur tanken eller hur menar du? Hur jag upp skitet som ligger i?

Mvh,

Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, om det är omöjligt att göra rent tanken via någon slags lucka återstår ju bara att använda bränslepickupen. Du får alltså lossa slangen som går till filtret, hälla i ny soppa i tanken och suga ut samma väg som bensinen går till motorn. Detta får du sedan upprepa tills bensinen som sugs ut är ren.

Problemet är att du inte vet hur långt ned i tanken pickupen går så det kan mycket väl finnas skit kvar som kan virvla upp. Särskilt sker detta när det är riktigt dåligt väder och det går vågor...precis då man INTE vill att motorn ska dö på grund av taskig bränsletillförsel.

Hur ser pickuppens koppling för bränsleslangen ut? Är det ett vinklat rör påsvetsat eller är det en gängad rörkoppling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När bensin lagras länge i en tank omvandlas ämnen i bensinen till harts. Harts är svårt att lösa upp, det är lösligt i alkohol men det tar lång tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra. Då vet du att tanken inte släpper någon rost eller plast.

Då är det bara vanlig rengöring som gäller. Skjölja, spola eller vad du har eller skaffar dig för hjälpmedel. Får du bara upp utloppet och det kandu få genom att spola bakvägen. Det är alltid bäst att backa man fastnat i en för trång port. Upprepade gånger suga/trycka bensin i utloppet borde rengöra så pass att du får en öppning. Man kan också ta till extra kraftiga tryck, gärna med luft. Pumpa upp något och släppa ut eller en boll med slang som du hoppar på. En ordentlig luftstöt kan nog öppna bottensilen även om den är igenrostad. Då är den samtidigt känslig för tryck så du kan spräcka den. Bättre att ha öppnat ordentligt än att ha ett utlopp som är kritiskt och sätts igen.

Vad man kan göra för att försäkra sig om att inte få torsk på sjön är att kunna blåsa bakvägen och öppna. T.ex med en cykelpump och slang. När du monterar grovfiltret kan du lägga in ett T-rör med kran så du kan blås in där vid kris. Gummiblåsa från bensintank kan duga.

Gratulerar till ett trevlig pyssel som ger  bra utdelning. Rostfri tank är bra. Lösa dunkar verkar osannolikt slött men jobbigt i slutänden. Kan ju finnas roligare grejer att göra än kånka bensin.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart grej, att man ej tänkte på det!! :) Pumpa ut samma väg fast till en dunk istället för motorn. verkar ju enklast skulle jag tro! :)

På den rostfria tanken sitter ett litet munstycke som är fast svetsat. Bensinslangen går in från munstycket in i motorn. Förra ägare klippte slangen rakt av och koppla in ny bränsleslang med lösa dunkar. Jag vet ej om munstycket är gängad eller ej. Har inte tagit av de för kommer ej åt det. Sitter en bra bit in och du får bara in en arm.(Jävla amerikanare) !(!(!?!=

Tack för svaret!

Mvh,

Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harts. È de ett fast grundämne eller du kan åka med in i bränslefilter?

 

Mvh,

Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E85 kan lösa hartsrester ser det ut som när man googlar. 

Har själv problem med min MC som gick bra i höstas men nu hostar den ibland vid låga varvoch man gasar. Hostningarna känns som att en cyl. får för lite bränsle ibland.

Gjorde ren förgasarna men det fixade inte felt. Tyckte det rann lite dåligt från slangen till en förgasare så det kan vara stopp där.

Ska testa att slå i lite E85. Det är inte insprutning, lamdasomd och sånt på den så jag kan inte ta så mycket om jag ska köra den på soppan. Men det kanske räcker med 10-15 % extra. Det finns ju redan lite etanol i bensinen så jag hoppas inte för mycket.

Återkommer om resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill börja med att även skandinaviska fabrikat kan ha inplastad tank.

Vart har du givaren för bränslenivån? Den brukar oftas sitta så man kan byta ut den. Kan du ta bort den så det hjälpa en den för att komma åt. I bland sitter givaren på ett större lock (15-20cm) som gör att man kan komma in i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...