Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
rool

Tilt ner funkar inte

Rekommendera Poster

Jag har ett litet problem när jag skall tilta drevet, upp går bra, men när jag skall tilta ner händer inget??

Någon som vet vad felet kan vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja.. Det kan va knappen, kablaget eller reläet och om du har startspärr kan det va den oxå om vi håller oss till det elektriska. Sen kan det ju va ett hydrauliskt fel oxå. Vad är det för motor/drev?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I höstas var det UPP som inte fungerade, verkstaden kollade då något relä etc....men nu fungerar upp men inte NER!! Tappade då ur oljan så jag kunde lyfta upp drevet manuellt, fyllde på ny hydraulolja och tiltade upp det, men som sagt, nu fungerar det inte nedåt.

Det är ett cobradrev

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, det kanske är så.... Men jag hade båten på verkstad då så jag vet faktiskt inte vart det sitter, sitter det lättillgängligt? Är det där man fyller hydrauloljan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om det är ett Volvo Penta 290 drev så har jag två st oanvända reläer du kan få köpa. Jag hade samma problem som du i höstas men då visade det sig vara säkringen som var dålig/glapp. Så kolla den först innan du köper nya reläer. Betydligt billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett OMC-drev, så vet inte om det funkar. Är själv dålig på sådant, vet knappt var reläet sitter;-) Säkringen du pratar om, är det en säkring för upp och en för ner eller? Vart kan jag möjligtvis hitta dessa? Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tilläggas skall att, när jag försöker tilta ner, klickar det någonstans, har inte lokaliserat vart ännu, men tycker det borde tyda på ett glapp eller något. För om relät var helt dött borde det väl inte ens klicka, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade typ samma problem nyss.. det va ett glapp bara hos mig.. sitter längst in på höger sida brevid motorn hos mig, lite eltejp gjorde susen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du 2 reläer, ett för upp och ett för ner? Misstänker nämligen också att det bara är något glapp, får försöka lokalisera vart klicket kommer ifrån. Tack för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har 1 liten knapp som jag trycker upp eller ner.. ingen aning om hur många reläer det är.. jag är i lärlings stadiet fortfarande..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, som jag då:-) Men vi lär oss mycket genom detta forum:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

N Eftersom det klickar men inte rör sig så är det nog inte reläet för jag tror att det är just det som klickar och därför är det inte fel på det. Ja tror därför att det är själva tiltmotorn. Kan hända att kolen i tiltmotorn är slut. Jag hade kollat dem först. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...