Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Roddarn

Var e brudarna!?

Rekommendera Poster

Hej! Jag tror också precis som du att det liger mycket i prestige och besserwisser-fasoner från varån sida. Ett revirtänkande. Vi måste våga lite mer precis som tjejerna, men på olika sätt. Killarna borde våga att lämna över och släppa taget om rodret och ratten. Tjejerna måste våga att prova och att göra fel. Och när så sker måste vi killar minnasr tillbaka då vi själva provade på de första gångerna och hur urusla vi var då. Men det är väl klart....det är väl just där skillnaden ligger: Var har väl varit proffs från allra första dagen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde säga att jag själv har tillämpat tricket att överlämna ratten till min sambo. Bara så att hon själv blir mer delaktig i båtlivet och inte bara åker med. Dessutom är det ju frågan om säkerhet. Om något händer mig så att jag inte kan framföra båten så kan hon. Eller tvärt om. Hon har övat på att lägga ut, köra och lägga till och tycker att det är kul även om hon fortfarande kanske har lite för stor respekt ännu. Hon ska inte bara köra båten framåt....hon vill kunna köra båt också. På riktigt. som ett proffs alltså. Och det är ju stor skillnad på att köra båt och att köra båt! Hur som helst tycker jag också att båtlivet har gett en ny dimension och blivit roligare sedan hon har blivit mer delaktig. Förhållandet tar ju inte heller skada av det precis. Bara prsotiva saker med detta för våran del. Önskar att fler skulle göra detsamma. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det var ju inte roligt. Grejen är ju den att tanten bör kunna manövrera båten om någon situation skulle uppstå. Fasen LasseP är det en Saltö 31.a du har .... jäkla snygga båtar det där..!!! Vill ha en !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undervisar i navigation och att inte påtala att det är och skall vara SJÄLVKLART att fler än en person kan hantera båten vore tjänstefel!!! Skall man åka båt 2 personer så bör båda åtminstone kunna manövrera båten och lägga till och ut i nödsituationer. Själv har jag en sambo som älskar att vara på sjön och är mycket duktig på att köra, manövrera och lägga till mm. Bättre än mig faktiskt. Det gäller att välja rätt ;-) Skämt åsido så känns det tryckt att kunna dela på precis alla sysslor på båten. Spelar egentligen ingen roll vem som gör vad. Gäller bara att undvika att gå i den enkla fällan att den som kanske är bäst på att lägga till och gör det, precis tvärtom skall det ju vara så den som är lite mer osäker får öva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen LasseP...!! Jo nog vill jah ha en alltid....saknar vä bara 500 000... Billigaste jag sett ute har legat runt 360 000 kr. Har du en rova eller två i den ? För jäkla snygga och tidlösa båtar måste jag säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm... Var glad för det. Min fru vill inte ens ha båten. Hon vill bara ut om det är strålande sol och vindstilla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej norpan! Jag håller med dig fullständigtom att det är ett säkerhetstänkade det också handlar om. Alltså att båda parter kan lösa (åtminståne grundläggande) situationer helt oberoende av varandra. När man läser många inlägg finner man snabbt massor av experter men ett fåtal av dessa som tänker sjömansmässigt fullt ut! Det tänkandet syns inte så ofta som det borde. Desto oftare om vilket fabikat som är bäst, farter och styrka, hur pass mycket övermotoriserat skrovet tål osv. Nej, jag säger så här: Jag kan köra bil och jag har körkort. Men att KÖRA BIL.....det kan jag inte! Men Stefan Blomkvist kan och Ronnie Petersson kunde! Vad jag vill säga att det är skillnad på att kunna lköra båt och att köra båt. En jäkla skillnad! Det är ett säkerhetstänkande i sig att lära sig KÖRA BÅT. Att hantera en båt. Och så fort man lämnar bryggan kör man båt. Det kräver en sorts hantering i 2 knop. Som inte ska underskattas. Att köra i 30 knop iimycket kraftig movind när det går lite vågor en annan osv. Varför diskuteras inte detta lite oftare? Varför prioriteras inte detta som praktik på sjön? Jag förstår faktiskt inte folk som tror att det bara handlar om att få båten upp i planing och sedan behålla en jämn och fint trimläge. Båtkörning handlar om så otroligt mycket mer och dessutom på ett vägunderlag som inte liknar någonting annat. Nä....själv har jag kört ganska mycket, men befinner mig fortfarande på nybörjarstadiet. Trots min aktiva övning i praktiken inser jag att jag kommer att förbli nybörjare lång tid framöver. Att lära sig (själv) att behärska sin båt tar sin lilla tid. Om man bara vågar släppa på prestigen så inser man det. Nu är det ju inte alla som har ambitionen att blir rallyförare på sjön. Inte jag heller även om det för omgivningen kanske kan se ut så när jag övar. Jag vill bara lära mig att köra och hantera båt och sjö! För att det helt enkelt känns säkrast och tryggast så. För att i alla fall undvika de onödiga olyckarna. Hoppas att man kommer att se mer aktivitet i inläggen om båtkörning, säkerhet och sjömanskap! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker nog inte att alla behöver kunna hantera sin båt som proffsen i racing gör. Hoppas bara Roddarn att när du lärt dig att hantera din båt att du då låter din bättre? hälft göra samma sak och låta det också ta sin tid, då kommer ni att vara ett oslagbart par i båten och dessutom ha mycket roligare... Lycka till med övandet!!! Själv är jag inte proffs heller jag har ju båt som fritidsnöje så visst kan även jag bli bättre, jag är fortfarande lite ovan vid att ta sjö med små motorbåtar i lite högre farter skall erkännas. Övning ger färdighet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Carina

Hej Wicktoria! kul att läsa ett inlägg från en annan tjej! Jag är själv nybliven motor båtsägare( med min sambo) sedan 5 mån tillbaka. Har alltid varit en motståndare till allt vad sjön och sjöliv är, och har hellre haft husvagn! Men man är ju förändingsbar och jag tycker fakstiskt det ska bli kul när våren och sommaren kommer så att vi kan använda vår båt och att jag kan få lära mig att tex manövrera båten så gott det går m.m Hälsn Carina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just det Lasse. En 130 hk AQD40 är ju snudd på klent då båten är rätt stor. Men det klart en KAD44 är ju allt annat än gratis. Hoppas du har en MYCKET förstående fru ! ...he he. Jag är mycket avis på din båt. Saltö 31 och Nimo 27 är typ två av mina förstaval i den storleken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nu är jag medlem också! Hälsn Carina (nurse)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vi delar på båtlivet (också) och det innefattar även körning och övning med allt som det innebär. Jag har kanske några fler år på nacken än hon, men vi har en ganska jämn fördelning på vem som kör. Något övervikt på mig kanske, men i stort sett. Och inte mig emot....jag gillar att bara åka med jag också. Men som sagt.....jag tycker inte heller att alla behöver lära sig att hantera sin båt som proffsen gör, men dessa grundkunskaper borde alla ta del av. Och det är det långt ifrån alla som gör. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja gott om Chickadonnor är det ont om på detta mansdominerande forumet.

Lite synd kan man tycka.

Det är bara Helma, som bor i chatten som är mest aktiv.

Nä mera honor, det är bra tycker jag.

 

\<ahttp://barnemix.no/skravlemix/images/smilies/croc.gif\ border=\0\ alt=\Croc\ title=\Croc\ />

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kärringar i dubbel bemärkelse eller?

Nä men det är väl synd att honorna håller sig undan?

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brudar jo du.

 

Du käkar ju upp dom så fort dom ogillar dig ser jag.

 

För det är väl du som är kamejonten till höger och bruden till vänster ?

 

Du hugger ju direkt hon viftar med tungan.

 

Brudar ska man n7.gif med \Tongue

 

Du ska få en lektion av mig över en öl när vi träffas \Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fram emot det Orven.

Kanske jag kan få lite Tipps and Tricks från dig?

Du verkar vara en casanova..

 

\<ahttp://smileys.sur-la-toile.com/repository/Grands_Smileys/blblblbl.gif\ border=\0\ alt=\Smiley blblblbl.gif\ />

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör så gott jag kan men frugan skrämmer mig med att säga.

 

Fan vilken dålig andedräkt du har i dag och tillägger att det är inte värt att du går ut på stan med den.

Är det för att jag ska hålla mig hemma tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj fan jag trodde hon menade avloppet som sådant.

Ok tack för trösten \Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det måste det ju vara.

Du ser hon är livrädd att ngn 25-åring ska norpa dig.

Men Gräsmattan är aldrig grönare ngn annan stans.

Bättre att gödsla på sin egen faktiskt.

Jag vet att vissa kör med besprutning istället, men det fungerar sällan.

 

Polare som har bytt ut sin tant har fått plånboken plundrad.

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han får skylla sig själv.

 

Jag byter aldrig ut min för hon är väl inkörd och klickar aldrig fast ibland så tvärar hon under dresyren.

Kanske är så att hon är orolig \Tongue

 

Gött för i så fall ligger man bra till \Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Min hona är jag nöjd med oxå.

Har inte behövt bussa om henne, eller renovera upp henne över huvud taget.

Hon har stått sig riktigt bra.

 

Hon är extra glad nu för att hon har fått en present.

Hon fick en centraldammsugare.

Changtilt va?

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som min gåva.....

 

Vägghängd toa i det nya badrummet, det blir juh så lättare att skura golvet *lol*

 

Visst e mäns gåvor underbara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det glömde jag oxå att nämna att frugan oxå fått en vägghäng toa.

Visst är vi snälla.

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ni om en sak?

 

Att tvätta bilen och båten..

Glippa gräsmattan..

Laga diskmaskinen.

Byta bromsar på bilen.

Polera och vaxa bilen.

Byta motorolja och övrig service

Måla huset.

Kan säkert komma på fler saker.

 

Allt detta går enligt många kvinnor under kategorin Hobby/Nöjen.

 

Kul när man tex. har tvättat bilen som verkligen är jättekul.

Så kommer man in och får i ansiktet.. Nu har du ju gjort något roligt så nu måste jag få göra något kul oxå.

 

Är det någon mer som har hört något liknande?

 

/BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hon är extra glad nu för att hon har fått en present.

Hon fick en centraldammsugare.

Changtilt va?

 

/BB

 

 

 

 

Vid snabbläsning så tyckte jag det stod cementblandare och visst skummade jag snabbt men var tvungen att hoppa tebaka och dubbelkolla för jag tänkte att hon kanske fick en balja åxå å då hade du legat risigt till.

Du vet cementfötter i viken och jag var faktiskt lite orolig ett tag.

Ingen fara än kanske men bästa att se upp när det mesta är betalt och det finns lite på banken.

Klart har du råd med sånna här lyxvarianter så är du kanske i farozonen \Sealed\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gu vilka tråkiga presenter!!
 
Jag brukar få ankare, plottrar, badbryggora och annat skoj.
 
Har födelsedag i maj som tur är. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...