Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
MichaelW

Hjälp! Ankarspelet lirar inte..

Rekommendera Poster

Vänner! Jag har ett Engbo spel som nu efter vinterförvaringen trilskas. Jag hör hur, när jag trycker på nedknappen, relät ger ifrån sig ett klickande ljud. Detta även då jag trycket på uppknappen. Men, friläggningen sker inte, hjulet går alltså inte in i friläge. Inte heller matar det upp då jag trycker upp - båda trots att jag hör relät slå till.  Spelet är ett Engbo 32-12010. 

- Huvudsäkring på plusstam är hel. 

- Säkring på ström till elekronikbox är hel 

- Fjärrkontroll samt styrpanel för styrningen av ankarspelet fungerar

Skulle bli väldigt glad för tips kring detta. 



Senast ändrad av MichaelW | 05 maj 2012 | 12:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt så du har spänning ut från kontaktorn där kablarna som går till ankarspelet, mät när du höt relät klicka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Westfjord.. Då du skriver kontaktorn, vad avses då? Jag har mätt vid koppllingsbox samt huvudsäkring (före & efter).. men inte vid någon kontaktor... Så kanske missar jag ett ställe jag inte vet vad det är eller finns.. Glad för info :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du ta en bild på kopplingsboxen? det är förmodligen det jag kallar kontaktor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite och såg att Engbo kallar det elektronikenhet, den lådan där kablarna till ankarspelets motor är inkopplad, där får du mäta och se om det finns spänning, det skall ge spänning vid både upp och ner, fast tänk på att du vänder polariteten när du växlar mellan upp och ned så du sätter märinstrumentets pinnar på rätt ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar... skall pröva detta... Härligt att det finns folk som vill hjälpa till... smiley.. Återkommer med resultat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade en liknande symptom på mitt ankarspel, och jag letade som en galning efter felet.

Det visade sig vara huvudsrömbrytaren till spelet som var slut. Tog 10 min att byta. Mät alltså att du har 12 volt över HSB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar... Skall kolla HSB också... Kommer tyvärr inte till båten igen förrens fredag... Men är glad för alla tips fram tills dess.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde ju att berätta här vad felet var. Det var enkelt, motorn hade rostat sönder. Ny motor monterad tillsammans med nytt relä av fackman. Kostnad 6900 kronor och det fungerar som ett nytt. 

Tack för att ni tog er tid och kom med förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppling på tråden som du gör är kanon! Det blev lite dyrt men nu har du ett fungerande ankarspel...och det kostar att ligga på topp :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej MichaelW

Det skulle vara intressant med lite information om varför motorn rostat sönder.

Hur gammalt är ankarspelet?

Har det varit utsatt för extrem sjögång i riktigt salta hav?

Är det några tätningar som borde blivit bytta (hur är servicekraven i manualen)?

 

För nog ska väl en ankarspelsmotor tåla båtlivet utan att rosta sönder (tätningar, materialval mm), eller ska man akta sig för att köpa Engbospel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.. Svar på frågorna.. 

Spelet var i detta fall dryga tio år och sitter på aktern på en NordWest. Misstaget man gjort är att man i den konstruktion ankarspelat sitter har man missat att borra ett hål i botten på denna Vattnet har alltså stannat kvar.. smekt motorn till döden inträtt. Härligt sätt att dö men tragiskt för mig. Den har varit utsatt för enbart salt och bräckt vatten. Jag har haft Engbo på alla mina båtar, som har varit i storleken 30-36 fot (5 stycket) och alltid varit nöjd. Rekommenderar. Installerade en rolig leksak förra året, en ny fjärr där jag kan hala ankaret och sköta bogen från samma fjärr. Tillhör avdelningen för önödiga båtnörd saker.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...