matpe 0 Postad 5 Maj , 2012 Om man byter turbo på en TAMD 41 A får man mer brus i kubbarna då? Vilket aggregat ska man byta till, antar att det finns större än de som monterades original -88.Pris på ett sådant. Kan man byta själv? Något annat man ska tänka på. Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svedero39 0 Postad 10 Maj , 2012 Airtune / Marineturbo erbjuder en uppgraderingsturbo som skall ge dig 231 Hk. Finns säkert fler leverantörer om du Googlar lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 10 Maj , 2012 Tack för tipset! Var inne och kollade på marinturbo.se, verkar som det blir en helt annan maskin med en uppgraderingsturbo. Någon som bytt och har erfarenhet? Gör man detta själv om man är normalhändig. Ska man ge den mer på pumpen om det blir mer tryck i turbon. Något annat man ska tänka på? Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aland 1 Postad 10 Maj , 2012 Jag bytte turbo på min 41:a för tre år sen. Jag fick inte några mera hästar för jag har samma toppfart som tidigare. Det possitiva är att turbon går in tidigare och ger snabbare acceleration så man kommer upp i plan snabbare. Nya turbon går in vid ca 1700 varv mot tidigare 2200, tidigare så stirrade man på varvräknaren och väntade att den skulle komma upp i 2200 varv. Jag har inte höjt trycket på pumpen, vilket man inte rekomenderas att göra. Turbon kommer från svensk turboservice och jag betalade 850 euro för den, jag bytte den själv och det var inte så svårt. Hälsningar Ingvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser