Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
onathanj

Aspen till 2-taktare

Rekommendera Poster

Är helt ny med båt samt på detta forum. Då jag vill vara miljövänlig tänkte jag handla aspen bensin till min mercury 25 hk 2001, 2-takt. Men på deras hemsida står det att deras aspen 2 (som är till tvåtakt) ska användas till luftkylda motorer och deras aspen 4 (4 takt)rekomenderas  till utombordare - och även tvåtaktare MED separat oljeblandare. Jag har inten separat oljeblandare, men 2-takt och förstås vattenkyld motor.

Någon som vet vilken bensin jag ska köra på, och vilka erfarenheter ni har av den?

Tacksam för svar, Mvh Jonathan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan säkert köra med 2:an som har 2% inblandning. Hur maskinen får sin kylning har inget med förbränningen att göra. Tycker också att det är konstigt att man inte nämnt utombordare i reklamen. Kanske ett mejl till dem kan bringa klarhet.

Jag har klippt ur din fråga och skickat till Aspen så får vi se vad de säger.

Hoppas det va OK?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag inte missminner mig helt så är enda skillnaden mellan 2:an och 4:an att 2:an är oljeblandad och 4:an ren. Vad man väljer beror alltså på ifall man vill blanda i egen olja (själv eller med separatoljeblandning) eller om man vill ha färdig 2 %-ig blandning. Jag har för mig att jag köpte 4:an till min gamla Evinrude och blandade i olja själv men jag kan inte ta gift på det...

I övrigt var det helt underbart att köra på alkylatbensin! Min båt var utformad så att det kunde bli lite baksug från akterspegeln in i sittbrunnen och med vanlig soppa var det ibland riktigt otrevligt att sitta i sittbrunnen vid motorgång. Med alkylatbensinen var det inte alls lika jobbigt! yes Det luktar ju inte hallon men det stinker inte alls lika mycket och doften är mindre obehaglig.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej inget svar från Aspen men det är nog bara att blanda själv som Fred eller ta den oljeblandade. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsheets/Svenska/produktblad_SV_webb.pdf

Du skall absolut INTE köra med 2:an !!!! En båtmotorn (2-takt)  skall ha marin 2-taktsolja som uppfyller TCW3 kraven och det göra INTE Aspen 2. Man kör inte samma olja till båtmotorn som till gräsklipparen (2-takt) eller moppen.

Jag vet inte vad som är skillnaden, men jag tror att TCW3 olja är bl.a asklös.

Aspen är ju mycket tydliga i sitt datablad att deras Aspen 2 är avsedd för landbaserade motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack forgus31 och andra för snabba och bra svar! Kul med hjälpsamma människor!

Det står på deras sida att Aspen-4:an ska användas med en specielt framtagen olja (gissar på att det är en helsyntetisk, biologisk nedbrytbar olja), men samtidigt att det är till 2-takts utombordare med separat oljesmörjning. Jag får undersöka vidare, och ringa dem ifall jag inte får klarhet i saken. Hoppas bara det går bra, då jag har läst om flera som kör med aspen, men inte vilken sort. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luftkylda motorer har en annan arbetstemperatur än vattenkylda. Kör man på fel olja kan man få problem med smörjningen och onormalt slitage som följd. Om Aspen 2 är för luftkylda motorer ska du inte använda den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som främst skiljer API-TC avsedd för luftkylda motorer från API-TCW3 är de tillsatser som har till uppgift att transportera ut förbränningsrester ur motorn. Med API-TC i en vattenkyld utombordare är temperaturen så låg att tillsatserna inte funkar, så ringar och förbränningsrum beckar igen.

Angående fabrikat på olja så kan jag inte se att det inte skulle funka med alkylat och valfri TCW3 klassad olja. Känns det osäkert kan man ringa oljebolaget och fråga.

Jag har sedan många år kört motorsågen och mopparna på ren alkylat från sjömacken blandat med syntetisk TC olja växelvis från OK och Biltema. 

TC = Two Cycle

TCW = Two Cycle Water cooled

Senast ändrad av guestsson | 04 maj 2012 | 18:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...