onathanj 0 Postad 4 Maj , 2012 Är helt ny med båt samt på detta forum. Då jag vill vara miljövänlig tänkte jag handla aspen bensin till min mercury 25 hk 2001, 2-takt. Men på deras hemsida står det att deras aspen 2 (som är till tvåtakt) ska användas till luftkylda motorer och deras aspen 4 (4 takt)rekomenderas till utombordare - och även tvåtaktare MED separat oljeblandare. Jag har inten separat oljeblandare, men 2-takt och förstås vattenkyld motor. Någon som vet vilken bensin jag ska köra på, och vilka erfarenheter ni har av den? Tacksam för svar, Mvh Jonathan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Maj , 2012 Du kan säkert köra med 2:an som har 2% inblandning. Hur maskinen får sin kylning har inget med förbränningen att göra. Tycker också att det är konstigt att man inte nämnt utombordare i reklamen. Kanske ett mejl till dem kan bringa klarhet. Jag har klippt ur din fråga och skickat till Aspen så får vi se vad de säger. Hoppas det va OK? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 Maj , 2012 Om jag inte missminner mig helt så är enda skillnaden mellan 2:an och 4:an att 2:an är oljeblandad och 4:an ren. Vad man väljer beror alltså på ifall man vill blanda i egen olja (själv eller med separatoljeblandning) eller om man vill ha färdig 2 %-ig blandning. Jag har för mig att jag köpte 4:an till min gamla Evinrude och blandade i olja själv men jag kan inte ta gift på det... I övrigt var det helt underbart att köra på alkylatbensin! Min båt var utformad så att det kunde bli lite baksug från akterspegeln in i sittbrunnen och med vanlig soppa var det ibland riktigt otrevligt att sitta i sittbrunnen vid motorgång. Med alkylatbensinen var det inte alls lika jobbigt! Det luktar ju inte hallon men det stinker inte alls lika mycket och doften är mindre obehaglig. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Maj , 2012 Nej inget svar från Aspen men det är nog bara att blanda själv som Fred eller ta den oljeblandade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 4 Maj , 2012 http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsheets/Svenska/produktblad_SV_webb.pdf Du skall absolut INTE köra med 2:an !!!! En båtmotorn (2-takt) skall ha marin 2-taktsolja som uppfyller TCW3 kraven och det göra INTE Aspen 2. Man kör inte samma olja till båtmotorn som till gräsklipparen (2-takt) eller moppen. Jag vet inte vad som är skillnaden, men jag tror att TCW3 olja är bl.a asklös. Aspen är ju mycket tydliga i sitt datablad att deras Aspen 2 är avsedd för landbaserade motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 4 Maj , 2012 Är 2-taktsmotorn vattenkyld ska man inte köra på Aspen 2 men däremot kan man köra på Aspen 4 och tillsättas Aspen outboard olja. Luftkyld utombordare kan köras på Aspen 2 http://www.aspen.se/Produkter/Produktgrupp?ProdGroup=650964&IsProf=True Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
onathanj 0 Postad 4 Maj , 2012 Tack forgus31 och andra för snabba och bra svar! Kul med hjälpsamma människor! Det står på deras sida att Aspen-4:an ska användas med en specielt framtagen olja (gissar på att det är en helsyntetisk, biologisk nedbrytbar olja), men samtidigt att det är till 2-takts utombordare med separat oljesmörjning. Jag får undersöka vidare, och ringa dem ifall jag inte får klarhet i saken. Hoppas bara det går bra, då jag har läst om flera som kör med aspen, men inte vilken sort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 4 Maj , 2012 Luftkylda motorer har en annan arbetstemperatur än vattenkylda. Kör man på fel olja kan man få problem med smörjningen och onormalt slitage som följd. Om Aspen 2 är för luftkylda motorer ska du inte använda den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 4 Maj , 2012 Det som främst skiljer API-TC avsedd för luftkylda motorer från API-TCW3 är de tillsatser som har till uppgift att transportera ut förbränningsrester ur motorn. Med API-TC i en vattenkyld utombordare är temperaturen så låg att tillsatserna inte funkar, så ringar och förbränningsrum beckar igen. Angående fabrikat på olja så kan jag inte se att det inte skulle funka med alkylat och valfri TCW3 klassad olja. Känns det osäkert kan man ringa oljebolaget och fråga. Jag har sedan många år kört motorsågen och mopparna på ren alkylat från sjömacken blandat med syntetisk TC olja växelvis från OK och Biltema. TC = Two Cycle TCW = Two Cycle Water cooled Senast ändrad av guestsson | 04 maj 2012 | 18:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser