Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Baja216

Hjälp! behöver jag byta svänghjul?

Rekommendera Poster

Hej, jag har en mercruiser 4,3 års mod 97.

Startmotorn fäster inte i startkransen. Bytte startmotor förra säsongen då startmotorn inte fäste i startkransen. Detta fixade problemet och båten startade bra ett par veckor men sen kom problemet tillbaka.

Det som återstår nu är väl att byta startkrans (om det går) eller måste jag byta hela svänghjulet?

Och vart får jag tag i dessa delar hittar inget när jag googlar.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du se om startkransen är sliten på svänghjulet?? Går kanske att skimsa startmotorn närmare svänghjuls kuggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte kuggen är dålig på startkransen, har tagit bort startmotorn och dragit runt motorn några varv samtidigt som jag kikat (jag har visserligen ingen erfarenhet om exakt hur den ska se heller), och om den vore dålig tycker jag startmotorn borde fäste någonstans då jag har flyttat startkransen genom dra runt motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. en motor stannar alltid i en av två positioner, så om du vrider motorn fungerar det för nästa startforsök sen är det tillbaka till utgångspunkten. Om start kransen är dårlig bör du lätt se slitaget på kransen på en eller två ställen. Ofta går det å byta bara kransen, vet inte hur det är på mercruiser.

Sverre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...