Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Micke48

problem att få in backläge , Merkery 125

Rekommendera Poster

har problem med att få in backläget på en Merkery 125, 2 takt årsmodell 1997.

lossat reglaget vid motorn och de går lätt fram och tillbaka men när jag försöker lägga i backläget känns det som något stoppar/ligger emellan (båten ej sjösatt så jag har inte kunnat prova med motorn igång), läge framåt går utan problem. någon som känner igen detta ? , kan det bara beror på att den stått över vintern eller nåt känt fel? (nyss köpt båten men skall enl förra ägaen fungerat felfritt i höstas innan upptagening)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backen kan vara svår att få i om inte motorn är igång och bör heller inte tvingas i med stillastående motor. Om du inte kan starta motorn (du behöver kylvatten), så går det oftast på 20 min att med vanliga verktyg lossa och dra ned växelhuset. Det finns filmer på youtube, Sök på Mercury 125 impeller. Det kan sitta en bult undet trimfenan, men jag tror den saknas på denna motor. Du kan passa på att byta impellern. Enklast är om du tar växelhuset till en verkstad och ber dem kolla om växeln funkar. Om det kan sina saker så går det på 5 min att kolla om backen går att få i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

testade att lägga i båten utan att göra något och visst fungerade det när motorn var igång - tack för infon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...