Gå till innehåll
lördag 27 december 2025
Mer-cury

Mariner 20hk 80 tal

Rekommendera Poster

tjenare fick en motor av en vän.. en gammal mariner men problemet är att det går inte växla med det driven ligger i hela tiden spelar ingen roll om man slår i backen.

Här är två bilder.

när jag drar växel spaken fram och tillbaka så ser man den här röra sig. kan det vara så att nedanför så har något hoppat ur ?

bt.jpg

bt2.jpg

hoppas någon förstår vad jag menar. eller vet vad det kan vara för fel ! :/

tackar för svar ! mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om något hoppat ur vet jag inte men felet sitter sannolikt längre ned.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla om det finns färsk olja i växelhuset. Om inte fyll på. Vrid på propelleraxeln (med bortkopplade tändstift !!!). Kanske något har gegat ihop. Annars så är det bara att öppna växelhuet och felsöka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej ska testa det ! Men är det svårt och öppna växelhuset ? och få tillbaka det?. jag har hållit på mycket med bilar och moppder men inte båt motorer :)

någon som har fler ider !?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skall till att börja med inte öppna växelhuset utan bara ta bort det. Finns filmer på youtube.

Sök på impeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag varit ute och kollat och vet nu vad felet är.!

Men behöver nu hjälp med och fixa felet. här är lite bilder så nu förstår vad jag menar.

Den blå är den som går ihop med växelspaken och den har sitter inte fast där uppe därför händer det inget när man växslar !! den röda är till växellådan. då funkar det fram och back när man dra iden.

moootorn.jpg

som jag förstår så måste jag ha bort styrningen allså det som är markerat med rött. Men hur får jag bort den.? jag har tagit bort alla bultar och skuvar så den sitter typ löst. men den vill inte lossna!! :S den blå är växelstången där vid kryset har den lossnat !!

bteeen.jpg

här har jag tagit bort alla bultar och skruvar. förutom två st som gick av dom som är markerat med rött är dom som gick av !! dom som är markerat med blå har jag tagit bort.. känns ju som den klumpen måste bort om jag ska få av styrnigen så dom som är markerat med rött är det dom som håller kvar klumpen ? 

motor.jpg

är svårt och förklara så hoppas någon förstår vad jag menar :/ måste ju få bort styrnigen eller vad man ska säga för kunna fixa växlarna.. hoppas någon förstår vad jag menar och kan förklara för mej så man fårstår har ni bilder skulle det hjälpa mkt :) mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sorry för lite stavfel här och var glömde rätta !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...