Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
sorken88

Problem att få klämkopplingen att ta

Rekommendera Poster

Nu har jag hållt på en hel eftermiddag utan att lyckas dra fast klämkopplingen som skall hålla propelleraxeln. Är något frustrerad, allat annat fungerat bra. Finns det någon som har ett bra tips på hur man skall bära sig åt. Klämkopplingen består av en ytterdel, gängad på insidan och en innerdel gängad på utsidan. På utsidans del finns sexkantmutter, och på innerdelen finns ingenting. Jag tror att allt i hop snurrar runt, men blir inte riktigt klok på hur jag skall bära mig åt för att den skall ta. Bifogar bild, där man kan se klämkopplingen, någon kanske har erfarenhet av en dylik tingest.

post-10005839-1394237041,0453_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag expert på klämkopplingar. Efter många försök fick jag äntligen klämkopplingen, (innerdelen), att gripa. Avfettning av axel och koppling, därefter åtdragning av kopplingen så att den expanderade något och precis gick in en liten bit i hylsan med bultförband mot backslaget. Därefter pressades axeln in och med hjälp av hammare drevs axel och klämkoppling in i hylsan med bultförbandet. Sedan var det bara att dra åt så mycket man någonsin orkade, med backslag och axel låsta. Hoppas det dröjer innan jag måste ta loss detcool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...