Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
hosianna

mellanting mellan naturhamn/gästhamn

Rekommendera Poster

Jag gillar inte gästhamnar och naturhamnarna är ofta fulla. Vissa naturhamnar är svåråtkomliga men det finns yta nog för fler båtar. Skulle man inte kunna lägga ut lite flytbryggor på strategiska ställen där det redan är gott om båtar exempelvis Gluppö eller Trinisla på Västkusten. Finasiera dem gör man med parkeringsautomater (varför inte mekaniska med vred som förr för att slippa el).

Dessutom blir det säkrare, åtkomligare den allt äldre populationen och lättare för tömning av dass. 

Vad tror ni? Jag ser bara fördelar....nästan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker absolut att ditt förslag är bra. Mitt förslag är att du tar kontakt med Västkuststiftelsen för att prata igenom ditt förslag. Det bör kunna hjälpa dig vidare på något vis.

När det gäller finansiering måste ju pengarna fram först, frågan är var man hittar dessa pengar?
Kommun eller länsstyrelse?
Västkuststiftelsen?
Annat?
Vad tror ni andra om det?

Mackey

PS
En naturhamn för mig kan vara en klippa p åen liten ö där bara jag får plats lika väl som en anläggning där det finns sopmajor, TC, etc. där många båtar normalt lägger (utan kostnad).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kanske man skall slå ett slag för Norsk Sörlandet med sina friarelaler.

Komunägda naturhamnar med bryggor utan P-automat. 

Nu var det 10 år sen jag var i Norge sist och jag brukade alltid segla i Augusti. Jag stötte nästan aldrig på nån båt i nån av de hamnarna. Men det kan ju ha ändrat sig.

http://www.marinwiki.se/port.php?port=376

Senast ändrad av toaen | 03 maj 2012 | 13:45

post-945-1394237040,8228_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående P-automater - ska det finnas lapplisor också..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kunde väl vart trevligt cool

Ett alternativ till P-automat skulle ju kunde vara som på Kalvö hamn. En burk där du lägger hamnavgiften.

post-945-1394237040,9691_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idén är bra men fastnar på pengarna. Vem ska finansiera något som brukarna skall nyttja gratis?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Parkeringsautomater till sjöss!??

Varför inte istället ligga på svaj? Skaffa en liten släpjolle att ro iland med. Du får alltid plats och du ligger  tryggt med fören mot vinden. Minsta belastning på ankaret blir det också. Glöm inte 6 meter kätting bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom faktiskt på ett ställe där det finns en pontonbrygga i en naturhamn Fyns Hode En av de få naturhamnarna i Danmark. Tror tom att det var hamnavgift på pontonbryggan. Annars var det till att svajankra

post-945-1394237041,2658_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns redan ett mellanting som är otroligt bra.  T.ex. Saltsjön Mälaren Båtförbund (SMBF) organiserar 289 båtklubbar och ger årligen ut ett häfte där alla klubbar finns med.  Där finns också information om båtklubbarnas eventuella klubbholmar, och de är faktiskt rätt många.  60 kronor kostar det per dygn på vår klubbs fina holme.  Man ligger med eget ankare mot brygga, el för laddning och vatten att bära från brunn ingår.  Torrtoa, stuga med bl.a. tv, uteplats med grill, vedeldad bastu m.m.  Helt enkelt ett litet paradis i Stockholms ytterskärgård. 

Många är det klubbar som har liknande ställen, ring SMBF och beställ häftet som jag nu glömt namnet på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här i Stockholmastrakten håller jag med om att problemet inte finns, här finns 30 000 öar att lägga till vid. Det är skillnad i andra delar av landet där det inte finns så många öar och då blir det brist på naturhamnar. Det är här utökningen av platser kan göra mest nytta.

Mackey

PS
Kanske kan MarinWiki hälpa er att hitta en fin naturhamn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för intressant och bra feedback. Jag är sjlälv från mälaren och har seglat i Stockholms skärgård många år och där ser jag ett mindre problem. Både för att antalet öar är fler men också för att det kan vara blåsigare och mer oskyddat. Jag har inte räknat på det alls och det får man väl göra. Det är ju ganska saftiga investeringar. Vad skulle man vara villig att betala för att ligga i en naturhamn såhär. Skyddad, tryggt och bekvämt men helt utan service (det är ju vitsen). Vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan jag inte tänka mig - i alla fall inte för egen del. Det finns alltid nån stans man kan lägga sig. Svajankra är ett bra alternativ. Och Kryssarklubbens bojar är inget dumt alternativ - för oss medlemmar.

Men det finns säkert människors som vill parkera mella två Y.bommar.

post-945-1394237048,9792_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här i Medelpad har vi två utsjöbryggor som båtklubbarna delar på driften av. Dessutom har kryssarklubben två bryggor där man kan ligga för en billig slant. Där finns även dass och grill mm. Kryssarklubben har en låst låda där man lägger 40-50 spänn. Jag vet inte hur mycket stålar som kommer in men det verkar funka i all fall.
Den ena ön som ligger väldigt nära Timrå är, tyvärr, ganska utsatt för skadegörelse och nedskräpning. Det är lite av en festplats för lokala förmågor. Men på det stora hela så verkar det funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...