Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Player311

Byta generator på Yanmar YSM 12

Rekommendera Poster

Hej!

Jag behöver byta ut min generator eftersom den havererat. Har haft en 75Ah från en gammal Scorpio. Den har laddat bra men tyvärr käkat drivremmar. Jag skulle vilha ha en generator på ca 50-60Ah. Är det någon som vet vad som kan tänkas passa? Köper gärna en bilgenerator eftersom det är en dieselmotor. Jag är tacksam för alla tips!

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror lite på var i landet du finns. Finns många marinmotorföretag som kan hjälpa dig. Ett tips är annars att vända dig till Cumulusklubben Väst. Cumulus hade den typen av motorer, tror jag. Jag gjorde det när jag bytte generator p åmin YSM 12. Fick tips om Biltemageneratorer som passade perfekt. Nu köpte jag inte från Biltema, hittade en firma i Uppsala som var specialister på batterier och generatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror att det sitter en gen. till en Mazda 626 2.3 kombi på min ysb8...har minne som en guldfisk men ska försöka titta vad jag har. håller på att renovera förpiken så jag vet inte om jag kommer åt den. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken storlek på batteribank har du? Har du verkligen bytt drivremmar så det har varit ett problem? Har själv inte bytt rem på tio år och kör minst hundra timmar per år. En generator som laddar kraftigt går givetvis tyngre men det kan vara en felaktig remtyp eller dåligt sträckt rem som sätter ned livslängden. Se till att få en generator med senselledning så den kompenserar ev spänningsfall i kablar och kontakter till batteriet. Då kan du också ordna med extra spänningshöjare för att ladda lite extra bra. Ah används som mått på batteriets kapacitet. Generator laddar med A. Laddar den t.ex 60A i 2 timmar har den laddat i 120Ah till batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ingenting om generatorer men tänkte i alla fall förmedla sådant jag hört under åren som båtägare:

-Jag har för mig att temperaturen i båtens motorrum många gånger är väsentligt högre än i en bils motorrum, något man kanske behöver ta hänsyn till då man väljer generator.

-Jag har någon gång hört att en generator för båtbruk är gnistsäker till skillnad från de i bilarna, kanske också något att tänka på ifall temperaturen är hög i ett trångt utrymme.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för alla svar! Jag har 1 st 70Ah startbatteri samt 2 st 75Ah förbrukningsbatterier. Jag har bytt drivrem ca 1-2 gånger per säsong sedan jag bytte till 70A generator. Den nuvarande generatorn är en Bosch med nr 0 120 469 655. Hittar jag inte en som är mindre så får det väl bli en likadan, men tar som sagt vad emot alla tips om andra modeller eller Biltema varianter som kan passa. Det är ju inga större problem att byta rem 1-2 gånger varje säsong, men slipper gärna:) Dessutom så dammas motorummet ner av ett svart damm från remmen när den slits. Och, ja jag har mätt upp så att remskivan på generatorn är helt i linje med svänghjulet på vevaxeln.

Ha de gött i solen!

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Finns i Göteborgstrakten i fall ni har tips på bra generatorfirmor!

 

Hälsningar

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt är fel med remmar och remskivor.

De verkar inte passa ihop eller du har dåligt spänt så det slirar.

Du behöver få ordning på det problemet även om du byter generator. Prata med nån verkstad eller leverantör om ditt problem så har dom nog en lösning. Så lite som en båtmotor går verkar det som du sliter remmar hundra ggr mer än normalt.

Vår rem har kanske gått tusen timmar. Den är ändå en vanlig fläktremstyp för en 70A generator som laddar väldigt bra=går trögt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ok Forgus, det låter trots allt bra att något är fel. Jag trodde helt enkelt att generatorn var för kraftig för motorn. Men jag har aldrig märkt att den känns orkeslös trots att generatorn laddar fullt. Det vore bra om jag kunde fortsätta använda 70A för man får aldrig för mycket laddningcheeky

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nu så att remmen och skivor är OK och remmen ordentligt spänd och den laddar bara 70A och något är fel på den t.ex lager går trögt eller kortsluten lindning så skulle den bli väldigt het och förstöra sig själv och lukta bränt. (det var en lång mening)

Är det vad som hänt med den kanske? 

Tycker att en mindre generator är ett steg bakåt i modern båt. Det behövs ström. Sällan man behöver 70A men t.ex om vi kör vattenkokaren på 12/230V-konvertern så drar det 55A ur generatorn. Den konvertern är bara på 700W. Man kan ju vilja ha en kraftigare för nåt kraftigt handverktyg t.ex och då kan en starkare generator sitta bra.

Kanske man skulle kolla en kraftigare rem/remskivor. Det finns ju såna breda remmar med flera spår.

Intressant spörsmål med en superstark generator. Vad kan man ha en sån till? Svets? Vattenrenare, bogprop osv. Nån nämnde 190A generator i annan tråd. Batterierna tar inte mer laddning för att generatorn är större men det beror också på batteribankens storlek. Har man 1000 Ah t.ex så kan nog den stora generatorns ström behövas nån eller några minuter ibland.

Det trevliga är ju att den större generator inte är så mycket större. dvs formatet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nej, generatorn har inte blivit varm och motorrummet har inte heller kännts speciellt varmt. Generatorn är gammal (köpt i panik på bilskrot när den gamla 35A hitachi LR135-31 behagade lämna in) rackare som förmodligen gjort sitt. Vill därför hellre köpa ny än renovera den gamla. Men vill inte heller betala 3-4 tusen för en orginal generator på 35A.

Byta remskivor till en modern typ skulle förmodligen lösa problemet, så det låter ju lite spännande, men att hitta en som passar vevaxeln på mitt gamla bojsänke kan kanske bli knivgt, och att svarva av den nvarande för att svetsa på en modernkrans hinns nog inte med i år i alla fall.

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla iallafall att du får en liknande remskiva på den nya generatorn som du har på motorn och rätt rem.

Det kan nog bli fel där när man byter generator. Remmen ska ha rätt storlek och V-vinkel så den inte faller ned i spåret på remskivan. Då tar inte remmen momentet då den ligger och slirar i botten av spåret och kan nog slitas ut på mycket kort tid.

Kanske inte heller med det vanliga skrikande ljudet som en osträckt generatorrem annonserar sträck mig med.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nej det ljudet kan ju göra vem som helst tokig! Är det ingen som uppgraderat till större generator på en gammal Yanmar? Får väl gå till bilskroten och botanisera. Borde ju finnas någon passande bilmodell som man kan använda.

B ild på nuvarande generator.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en B31 segelbåt med YSM12 enligt vårt forum så skall det passa med en generator ifrån Mazda 626 som en tidigare skribent skrivit.

Men medlemen på Maringuiden pelle75 bytte generator på sin B31 med Yanmar till en ny generator ifrån någon firma i  Göteborg. Prova med att kontakta honom.

Tydligen har han övergett seglingens fina konst men han verkar koll på det han gör.

 

/Micke W



Senast ändrad av lizardking | 05 maj 2012 | 19:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort det på en yse12 i en b31a.. Finns troligtvis kvar info som jag då la på svenska b31gruppen.. Googla generator och yse12 så bör du få träff.. Generatorn kom från olsson i ellös.. En iskra tror jag.. Typ 70a.. Remmen var en special från en remfirma i gbg.. Har tyvärr ingen dokumentation kvar tror jag - var nästan tio år sedan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pelle!

 

Tack för svaren och bildlänken! Jag kommer att ringa runt till några generatorfirmor i nästa vecka för att se om de har något passande på hyllan. Ohlsson i Ellös verkar ju ha en hel del.

Kommer du ihåg vad det var för speciellt med remmen? Vr det bara att den var så kort, eller var det något annat?

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heter kilrem, dvs remmen skall kila i spåret och får inte bottna i spåret.

Är det så att kilremsspåret är tex 1 mm bredare än vad som är tänkt så har du antingen för smal remm eller för brett kilremshjul på generatorn eller på kraftuttaget på motorn som driver.

Jag tror du har felet där, Jag har haftt sådana problem faktiskt på en snöslunga och det tog lång tid innan jag kom på orsaken. På den var kilremshjulet 2-delat så att de 2 sidorna av hjulet gled i sär 1 mm och då slirade det i bland men inte alltid. men det förbrukade kilremmar...många!

Svetsade ihop hjulet och sedan var problemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt så var remskivan på utbytesgeneratorn mindre (vilket ju gör att den laddar bättre på lägre varv dessutom) vilket gjorde att jag behövde en kortare rem.

TROR att det kan ha varit en momentumbutik jag köpte remmar från. Köpte ett par tre stycken, provade mig fram, lämnade tillbaka dom som inte passade och bytte dom mot rätt längd.. Hade på så sätt reservremmar redan från början..

Den butiken låg i på väg ut mot brodalens ind område i GBG har jag för mig - men det var ju rätt länge sedan nu. Dom heter visst tools momentum idag; http://www.toolsmomentum.com

Fick slipa lite med vinkelslip på både fästet och generatorn för att få ihop det har jag för mig - om du bökar runt lite på B31-sidorna så finns det några bilder till...

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns två bra och hjälpsamma rem-specialister nära varandra enligt bilden. :)

Nr 2 i skissen är Lundgrens vars remsortiment jag länkar till nedan.
Nr 1 vet jag inte vad den heter, men det står kilremmar på huset om man går ned på streetview.
Ligger alltså där August Barks gata girar skarpt 90 grader. Sabla praktiskt ibland med google earth. :-)

Även längden på remmen har stor betydelse för slitaget, har jag märkt. Nu kan du kanske inte öka den, men men.
[Korta kilremmar som bryts över två remskivor med liten diameter kan nog med fördel vara tandade? D.v.s. ha en vågmönstrad inneryta närmast V:ets bas, ger nog bättre böjbarhet men behåller samtidigt lite mer av slitytorna i kilen? Firma 1 hämtade f.ö. hem en sådan för mig, men inte Lundgrens som nog främst är grossist.]

http://www.lundgrensmaskin.se/pdf/TRANSMISSION.pdf

post-10006646-1394237049,2422_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Stort tack för de tipsen. Det är inte bara Google earth som är praktiskt, hjälpsamma båtvänner är fantastiskt! Nu behöver man inte nöja sig med en rem som nästan passar!

 

Hittade en 55A Iskra generator hos Olsson i Ellös som skall passa, är egentligen till Ford Sierra. knappt 1500:- är lite billigare än orginal som jag hittade för 3.500:- på http://www.startmotor.se

Hälsningar

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte generator på en YSE12 för ett par år sedan och åkte in till en bilelektro-firma i Jönköping som tittade på den gamla generatorn och tog fram en ny åt mig. Dock inte 70A, 35A tror jag det var, vilket räcker gott och väl till mina tre batterier.

Det slutade med en Hitachi-generator, samma fabrikat som originalet altså, men avpassat för bil i stället för marin. Då det är en diesel brydde jag mig inte nämnvärt om gnistor men den har efter ett par säsonger börjat se lite sliten ut, det ser dock ut som att det endast är kosmetiskt.

1300kr betalade jag, jag fick sätta den nya generatorn en smula annorlunda för att få plats men det fungerar aldeles utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...