Lill-Hugge 0 Postad 2 Maj , 2012 Hej hej, Har kört utan någon Gift bottenfärg i några år, har tvättat av den ett par gånger/säsong och det har funkat bra tycker jag. Men i år har tänkt att fuktspärra min motorbåt efter att ha fått lite frostskador i gelcoaten som nu är lagat. Har då fått rådet att bara bottenmåla med 4-5 lager epoxiprimer. Det jag önskar är att sista lagret blir så glatt och glansigt som möjligt. En vild tanke som jag gärna vill höra med er om är följande: Skulle det funka att blanda i parafin som man har i gelcoaten för att få topcoat i epoxiprimern (sista eventuellt de 2 sista lagren) för att få en mer glansig och jämnyta? Eller är det någon som vet om det finns någon lackfärg som man kan lägga utanpå epoxiprimern som tål att ligga under vatten ? Tack på förhand! Mvh Lill-Hugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 2 Maj , 2012 Idén är inte dum men jag skulle rekommendera dig att kontakta tillverkaren av den epoxi du tänkte använda och ställa frågan till dem. Nog för att det finns väldigt många riktigt kunniga människor här på MG så skulle jag inte lita på någons tyckande i en sådan fråga...det kan bli riktigt kladdigt om man får fel tips. Frågan om lackfärg är dock annorlunda då det inte handlar om att blanda i något i epoxin. Det är även jag intresserad av att veta för mitt egna epoxiprojekt de närmaste veckorna. Inte minst för att jag fått lära mig här att epoxi är känsligt för UV-strålar och vi kommer behandla en bit ovanför vattenlinjen. Jag ska förhoppningsvis åka till NM Epoxi imorgon för att hyra fuktmätare och ställa en massa frågor så jag kan lägga till dina frågor till listan. Mvh Fred Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 3 Maj , 2012 Vill inte spekulera i denna fråga, men skulle göra noggranna tester innnan jag gav mig på en hel båtbotten med en sådan blandning. Så mycket kan jag säga med ganska stor säkerhet att paraffin och lösningsmedelsfri epoxi inte är blandbara. Epoxiprimern verkar vara designad för att ge en matt yta som lämpar sig för övermålning. Lösningsmedelsfri lamineringsepoxi, däremot, ger en blank yta när den härdar. Skulle man kunna tänka sig att du använder sådan för att få en blank finish? Problemet är förstås att om du skulle vilja lägga på någon typ av bottenfärg senare måste du mattslipa hela botten först. Ser fram emot Freds avrapportering från NM. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lill-Hugge 0 Postad 3 Maj , 2012 Tack för era svar..Hör jättegärna av dig Fred vilken info du får från NM, så lägger jag ut själv om jag finner bra info. Och tack Sea Manic för tipset med lösningsfri Lamineringsepoxi. Har bra tillgång till bra prylar vad det gäller bottenbehandling så det är inte hela världen om jag skulle behöva mattslipa framöver.. Finns lamineringsepoxi i vit? Om inte går det att tillsätta färgpigment ? Mvh Lill-Hugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lill-Hugge 0 Postad 3 Maj , 2012 Har googlat och hittat en typ Blank lackfärg som verkar tåla att vara under vatten..Den heter Jotun Penguard Topcoat. Är det någon som vet något om den ? Skulle det funka så är det ju perfekt att lägga den ett par lager över epoxiprimern.. /Lill-Hugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 3 Maj , 2012 Japp, precis nu har jag kommit hem från min lilla utflykt runt stan för olika ärenden. Följande är vad jag fick veta hos NM Epoxi i ovanstående fråga: Epoxi skiljer sig väldigt mycket från polyester rent kemiskt så att blanda i paraffin var inte att rekommendera. Han sa dock inte att det inte skulle fungera men han avrådde starkt från att göra det. Egentligen var frågan lite onödig för mig att ställa då jag redan innan jag kom till den i min frågelista hade sett en utställningsplanka på väggen med produkterna på. De hade lagt upp produkterna så att man tydligt såg varje enskilt lager och Böldpestspärren, som var svart (finns även i vitt), såg riktigt blank ut! Ytan var lite vågig så det såg inte ut som att de varit så supernoga med slipningen men ytan var som sagt riktigt blank. På frågan om epoxins dåliga UV-skydd fick jag en utförlig beskrivning i den berörda kemin med slutsatsen att det inte är några problem alls. Det som händer är att ytan gulnar och kritar en aning med det berör bara någon tusendels millimeter. Med andra ord behöver man inte göra något alls. Vill man dock göra något så kan man måla över med i princip vilken färg man vill. Epoxin är i princip helt död när den härdat ut ordentligt så den påverkar inte produkter man lägger på den, och de påverkar heller inte epoxin. Förövrigt kan jag rekommendera intresserade att kontakta NM Epoxi. Herrn jag pratade med, Gunnar, var mycket trevlig och tog sig tid att svara på alla frågor. Nästa steg för mig är att fuktmäta skrovet...håll tummarna! Mvh Fred P.s NMs lamineringsepoxi är vitpigmenterad. Det man dock ska vara medveten om är att den inte är kritvit utan mer gräddvit. Samma gäller deras böldspärr, denna är dock beställningsvara (åtminstone i Stockholm). D.s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lill-Hugge 0 Postad 4 Maj , 2012 1000-tack Fred för ett utörligt svar Mvh Lill-Hugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 4 Maj , 2012 Problemet med lamineringsepoxy och lösningsmedelfri epoxy i allmänhet är att ytan blir väldigt gropig. Speciellt om den inte har någon väv att binda mot. Du kommer inte bli nöjd med ytan utan att slipa den och då faller ju tanken på att ha den omålad. Det absolut enklaste och billigaste blir ju att använda en hård, giftfri bottenfärg ovanpå epoxyprimern. Ett arbete med riktig epoxy är i praktiken för sent att påbörja nu om du tänkt få båten i sjön i år. Även epoxyprimern behöver i de flesta fall minst en veckas härdning innan sjösättning. Been there, done that. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 4 Maj , 2012 International har en bottenfärg som heter VC17M eco. Den är giftfri och teflonbaserad och borde vara utmärkt för detta ändanmål. Godkänd för insjöar.http://www.yachtpaint.com/swe/diy/produkter/bottenfärg/vc-17m-eco.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 Maj , 2012 coppertail: Ett arbete med riktig epoxy är i praktiken för sent att påbörja nu om du tänkt få båten i sjön i år. Även epoxyprimern behöver i de flesta fall minst en veckas härdning innan sjösättning. Det där förstod jag inte alls...menar du att man inte har mer än en vecka kvar innan båten måste ligga i sjön? Vi hoppas vara klara så vi kan lägga i båten runt midsommar vilket är fullt tillräckligt för oss. För oss är det viktigare att epoxiarbetet utförs på rätt sätt än att båten måste i sjön så fort som möjligt. Våren har ju varit ganska kall och man vill ju ha lite varmare temperaturer när man jobbar med epoxin. Inte så mycket för härdningen, det funkar ned till nollan, utan för att epoxin flyter ut bättre ju varmare det är (allt enligt Gunnar på NM Epoxi). Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 4 Maj , 2012 Litet tips: Jag la på första strykningen igår med Biltemas epoxyprimer. Har varit ute måååånga kvällar och slipat bottenfärg, uppskattningsvis 30-40 timmar på skrovet och ytterligare 10 på kölen. Sedan spackling och slipning spackel, 4-5 timmar. Lägg målningen till det, verkar ta två timmar per lager exl mellanslipningar. Vi talar då om två arbetsveckor. Båten är en segelbåt på 27 fot, alltså ingen bjässe. Beroende på hur mycket fritid du har kan det bli ett tufft race till midsommar om du inte börjat slipa än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 Maj , 2012 Vi tog bort all gelcoat i höstas för att laminatet skulle torka ur ordentligt så det värsta jobbet är redan gjort. Det som gäller nu är att påbörja det roliga jobbet; att återställa båten så den är vattentät igen. Det blir först ett lager lamineringsepoxi för att förstärka laminatet, sen spackling inklusive lagning av några mindre skador och slipning och sist tre lager böldspärr. Det ska nog hinnas med till midsommar...och gör vi inte det så är det ingen panik, vi har tillgång till andra båtar om det skulle vara så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser