Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Gäst Frida

suzuki 50 4t

Rekommendera Poster

Gäst Frida

Tänkte köpa en suzuki 50 4t -00, hur är dom?vad skall man tänka på? är det insprut eller förgasare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Det skulle underlätta för folk om du berättade vad du har för båt motorn ska sitta på. Det finns idag 3 typer av utombordsmotorer: 4-takt, 2-takt och insprutnings 2-takt. Insprutning 2-takt har väldigt likvärdiga egenskaper som en 4-takt. Den största skillnaden mellan insprutade 2-takt och 4-takt är att i-2-takten har färre rörliga delar och att det är mindre delar som kan gå sönder på dem. De är även både enklare och billigare att serva, och motorns vikt är ofta betydligt mindre än en 4-takt. Båda är bra motorer. Nackdelen med 4-takten är doch deras egenvikt, och att 4-takt oftast är lite slöare än 2-takt och i-2-takt. alla dessa 3 motorer har sina för och nackdelar. Men kom ihåk att skillnaden mellan en 4-takt och en i-2-takt är i stort sett mariginell. Frågan är om priset verkligen motiverar? Det svaret ger ju du, men ett hett tips är Tohatsu 50 TLDI. Tohatsu ska du dock inte köpa om du är mode-fixerad. Det namnet är inte lika fint som t.ex. Suzuki, men det är skitbra motorer som inte är lika stöldbegärliga. Försäkringsbolagen håller just i dagarna på att förändra deras försäkringssystem för båtmotorer. Det kommer att bli mycket dyrare att försäkra en Suzuki än en Tohatsu. Själv har jag just en bränseinsprutad Tohatsu 90 TLDI. Är otroligt nöjd med den! Min båtgranna har samma båtmodell som jag (HR 510) men han har en Suzuki 90 hk 4-takt på sin. Vi hade diskussion om vilken som var kvickast, snabbast och bränslesnålaast. Därför gjorde vi ett test, och faktum var att Thohatsun vann på dessa punkter. Han tvingades att erkänna att det nog inte var så tokigt med bränsle insprutade 2-takt! Justt detta är det lite si och så med hos 4-taktsägare. Vissa har oerhört svårt att erkänna att det finns bättre eller lika bra motorer som 4-takt! Det sitter ofta väldigt långt inne så till den grad att många tom blir förbannade och tar det hela väldigt personligt! Mycket prestige alltså tyvärr. Det finna andra alternativ till Tohatsu TLDI som t.ex. Evinrrude E-tec. Den har samma princip som Thoatsu TLDI. Vad jag menar med mitt inlägg är att man måste inse att alla motorer, (om man jämför mellan 4-takt och iinsprutade 2-takt) är väldigt snarliga både i kvalitet och egenskaper. Så snarlik att man måste ställa sig frågan om 4-takt verkligen motiveras. De har trots allt sina nackdelar de med, och priset är oftast väldigt högt. Suzuki är kanske den allra dyraste av de alla. Och en sådan servar du inte själv. Jag tror att man ska gå in med ett väldigt öppet synsätt och strunta i fördomar och alltför mycket snack, (mitt med!) eftersom det går mycket mode och prestige i detta med motorval. Och båtar med för den delen! Fan tar den som kritiserar ett visst märke eller modell! Hoppas att du får fler svar, men annars tycker jag att du ska försöka lära dig så mycket som möjligt av t.ex. båthandlare. Men utan att glömma att de naturligtvis vill sälja, och att de naturligtvis är part i målet. Välj helst handlare som säljer både 4-takt och i-2-takt. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tohatsu är bara skit ! ...... nej jag skojar bara Roddarn. Motorvalet är inte helt lätt. Frågan är hur mkt man ska köra för att tex en 4-taktare skall löna sig, då den är duktigt mycket dyrare än 2-takt i inköp. Jag har en Suzuki 60 4-takt och medger nog att den är ganska dyr i inköp. Kvalitetsmässigt är jag mycket nöjd och jag har banne mig än inte hört en tystare utombordare i samma storlek. Men som roddarn sa så är nog de nya 2 taktarna snål också. Tycker de där E-tech verkar helt ok som motorer och ger nog ett bättre klipp i draget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tohatsu är bara skitbra ja, jo, jag håller fullständigt med he he! Jag är riktigt nöjd med min, och som Mr. Stefanius påpekar så får man väldigt mycket bensin för mellanskillnaden mot vad en 4-takt kostar oc i synnerhet vad en Suzuki kostar! Å andra sidan så är nog Suzuki den allra mest moderna och avancerade 4-taktaren idag. Men det finns ju som sagt både för och nackdelar med avancerade motorer. Suzukin är något tystare än Tohatsun, men den skillnaden märks inte lika mycket när man dra på lite. Däremot är ljudfrekvensen lite mjukare i Suzukin och det kan man då uppleva som lite tystare. Men i själva verket är det bara en anna klang alltså. Det spelar ju i och för sig ingen roll....för faktum kvarstår att Suzukin är behagligare för örat. Men även där.....det är ganska mariginellt. Men det är trevligt med folk som har det öppna sinnet som du Stefanius! Trodde att jag skulle få mängder med påhopp från folk med en massa förutfattade meningar! Men det är väl inte för sent än ha ha....de kommer nog. Ha det så taskigt då får jag väl säga på det nya året! Med de vänligaste hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...