Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
cazorp

Köra över Aquador 26 HT Åbo - Stockholm Kristi himmelfärd

Rekommendera Poster

När jag funderar lite till, så tycker jag att det mest rimliga är att ni pratar med säljarna redan nu och ber dem att montera in ett nytt startbatteri. Det är en ganska liten kostnad och om det inte finns några papper på att det är bytt så behöver det absolut göras efter 6 år (ska ingå i normal service av en båt att byta till fräscha batterier efter 6 år).

Säg att ni inte vill köra över båten till Sverige med ett 6 år gammalt startbatteri.

Som jämförelse, så köpte vi en 26HT från 2003 när den var 5 år gammal. Besiktningsmannen anmärkte på att förbrukningsbatteriet var slut och det bytte säljarna. Efter första vintern hade startbatteriet dött (det gick inte att ladda till 12,7 volt och tappade all spänning på ett par dygn) så det fick jag köpa nytt själv (samtidigt monterade jag solpanel och köpte ett extra förbrukningsbatteri).



Senast ändrad av Jonas478 | 10 maj 2012 | 09:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är benägen att hålla med Jonas om att byta batterier (åtminstone start) redan nu. Om din båt har samma standarduppsättning som min 07:a (vilket är sannolikt) sitter det två st 140AH vanliga Exide blybatterier i. Mina var efter 5 säsonger kraftigt sulfaterade, vet dock inte hur de skötts av tidigare ägare. När jag belastade batteribanken med startmotor och mätte med mulitmeter sjönk styrkan ner till 6-7 volt.

Har du samma installation som jag är batterilådan en begränsande faktor (fysiska formatet). Jag har inte haft helt lätt att hitta nya batterier med rätt polställning, mått och där polerna sticker upp (ej är försänkta i hörnen) så att man lätt får på allt kablage. Finns ett Varta hos SeaSea på 140AH som passar, men Exide/Tudor har säkert någon modell som ersätter den som satt original. Dock är det klart mer begränsat utbud  i denna batteristorlek att hitta varianter (underhålsfritt/agm/gel osv) som passar fysiskt i originallådan.

Startkablar är som sagt ett minimum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt varvet som sköter båten håller batterierna spänningen bra fortfarande, så de tyckte inte det var nödvändigt att byta dem nu. Båten har endast används för transport och aldrig för boende samt varmförvarats vintertid, så det är väl möjligt att batterierna har en säsong extra pga den milda hanteringen...? Startkablar (finns det extra långa att köpa?) och voltmeter tillförs på packlistan, bra tips att mäta spänning en tid efter laddning samt vid start, tack! SSRS medlemskap har betalats så har vi riktig otur och ingen finns omkring får de väl rycka ut.. (vi har för avsikt att ligga i marina över natt, så vi kommer troligen ha landström och laddning igång.) Batterier har vi i alla fall med i beräkningarna för framtida kostnader..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni är bekymrade över startbatteriet så är det inget stort problem. En normalt lättstartad Pentasexa behöver inget stort batteri under denna delen av året. Själv har jag kört 2 säsonger med ett provisoriskt batteri på 65 Ah, pga ombyggnad, till min 42:a.  Packa med ett vanligt bilbatteri (eftersom ni åker båt har ni förmodligen någon bil på land som ni inte använder under tiden) och startkablar så slipper ni oroa er.

/Zwen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara intressant att känna till att D6:an väntar ett antal sekunder med att starta efter att man vridid om nyckeln, det är helt normalt, den bygger först upp oljetryck med startmotorn innan bränslet släpps på.

Det hela känns litet märkligt, startnycklen har liksom ingen kontakt med startmotorn utan sänder en signal att starta, sedan sköter elektroniken och motorn resten så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Jonas478

 

(jag vet att det varnas att man inte ska lita på Wikipedia, men kanske lite mer än ett enskilt inlägg på en chatt som denna)

Men för de som vill diskutera just detta så föreslår jag att ni söker på Åland i detta forum, så hittar ni mer info om skillnaderna jämfört med Stockholms skärgård.
 

Så du menar alltså att mitt inlägg gällande allemansrätten på Åland skall tolkas med en nypa salt, eller vad är det du försöker insinuera? För din info så bor jag på Åland och har således en hyfsad koll på vad det är som gäller här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Jonas i ett nötskal , han vet inget själv men googlar gärna fram sina kunskapskommentarer ! Efter ett par turer på Eckerö så fattar man att det är inte lika öppet för allmänhetan när man ser alla skyltar med,förbud här och förbud hit ! Åland måste vara skylttillverkanas paradis :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tommy,

Jag ber om ursäkt att mitt första inlägg var otydligt. När jag skrev Allemansrätt har de inte så menade jag enbart den del av allemansrätten som är relevant = rätten att förtöja båten och övernatta på privat mark. Inte det generella begreppet. Utan bara det som är intressant för att svara trådskaparens frågor.

Där är vi dessutom överens, åtminstone i det du först citerar från Ålands-sajten:

Att använda naturhamnar för tillfällig uppankring och som nödhamn går bra. Gästhamnar rekommenderas som natthamn eftersom de flesta bryggor på Åland är privata och är därför inte tillåtna att använda. (min fetstil)

Detta är annorlunda i Ålands skärgård, jämfört med Stockholms skärgård. Där trådskaparen bor.

Detta håller alla med om, även Jocke?
 



Senast ändrad av Jonas478 | 14 maj 2012 | 09:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och du har helt missuppfattat. Jag jämförde Wikipedia med mitt eget inlägg. Just det inlägg där jag citerar Wikipedia.

= det är bättre att ange källa med en länk, än att bara påstå något. Där verkar vi också vara överens, du o jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ålands Hav ser under fredagen ut att bjuda på Sydväst 7 m/s, minde än 0,5 meters våghöjd fram till lunch och en havstemperatur på 6 grader.

Det bör väl kunna gå bra, även om det blir motvind och motsjö.

Väl på svensk sida är det väl bara att stå på.

Ser fram mot rapporten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Vi spanar sjöväder och ordnar med de sista föreberdelserna - försäkring, handburen VHF, Svensk Flagga (mycket viktigt), SSRS medlem, Navigationsutrustning (plotter extraplotter, padda, båtsportkort m.m.), tampar, kilar, flytvästar, kikare, första förband, ficklampor, personlig packning och proviant etc (glömt något?).

Båten ska ha relevant nödutrustning enl Finsk standard (nödraketer, nödbloss, frälsarkrans, m.m.) vilket givetvis ska stämmas av. (Man kan inte flyga med nödbloss eller nödraketer i vilket fall..)

Vi får hoppas på fint väder, planerad övergång över Ålands hav blir fredag morgon om vädrets makter tillåter. Vi har nästan 100 nm till Mariehamn då leverans är vid Dalsbruk på torsdag f.m.

Sen är det som sagt bara att braka på hemåt..

 

Vi återkommer med status, trevlig helg!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Live to tell så ta det lugnt och återkom, good luck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till! Bra och kul projekt samtidigt som ni får en underbar resa! Hoppas allt kommer gå väl!:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en kortnsammanfattning från första etappen! Ankomst vid Dalsbruk vid elvatiden efter en riktigt tidig start med flyg till Helsingfors. Efter en grundlig genomgång, tankning och välbehövlig lunch (samt montering av svensk flagga, naturligtvis) var vi klara för avfärd vid tvåtiden. Vädret var ganska gynsamt dock ganska skumpigt i marchfart vid öppna fjärdar, varvid vi valde en inre färdväg mot Mariehamn. Väl där kring 18 tiden kändes vädret och vinden lugnare och vi valde att göra ett försök över till Sverige under kvällstid (väderprognosen för morgondagen pekade på mer blåst) vilket trots ganska mycket vågor gick bra.. Vi hade svårt att hålla optimal kurs mot de sydliga vågorna, fick gå på en mer västlig kurs men kunde hålla ca 20 knop med lite negativt trim på drev. Väl över valde vi att gå in till egna bryggan i Norrtäljeviken för övernattning. Morgondagen bjuder på enklare inomskärsfärd, borde bli en trevlig tur. På det hela taget mycket nöjd med båtköpet - finns lite småfix och eventuellt utrustning att överväga men vi får se vad som behövs i realiteten när vi fått prova båten ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att ni kom fram välbehållna!

Åkte själv tor Stockholm-Mariehamn under torsdagen, dock med Silja Line, kunde konstatera att Ålands hav var alldeles lugnt vindmässigt på förmiddagen, men trots det fortfarande en hel del dyning från alla håll, vilket säkert är jobbigt i en snabbgående motorbåt, förmodligen inget man tänker på i en långsam segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lite sen slutrapport.. Sista sträckan hem var mycket trvlig även om vinden var hårdare denna dag. Det var nog tur att vi valde kvällsöverfart på torsdagen, då vi kunde hålla styvt 20-23 knop över havet. Lunchstopp i Finnhamn och vid hemmabryggan kring fyratiden. Sista utmaningen var att lägga till vid bryggbomarna i hamnen med ordentlig sidvind och 1 decimeter fritt utrymme mellan skrov och båt på var sida.. Har efterfrågat större plats av hamnkapten.. Platsen ska vara 3.30 och båten är 3.05, men mellan flytbojarna är den nog snarare 3 m jämnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glad att höra att allt gick bra smiley

Det är verkligen svårt att pricka båtplats mellan Y-bommar med en stor motorbåt utan köl när det blåser sidvind. Skönt att ha bogpropeller då, så att man kan ta det lugnt ändå (annars krävs högre fart in, innan fören blåser snett, och då måste inbromsningen göras precis rätt, nervöst).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst - självklart sitter en bogpropp även på denna Aq, vilket är till stor nytta (fantastiskt vid tilläggning långsides vid t.ex. sjömack där man kan använda bogen för att hålla in för mot brygga tills man har hunnit lägga fast)..

Tror det är lite inkörningsteknik samt att man ska vänja sig vid VPs elektroniska EVC reglage som har den där pulshöjande sekundfördröjningen som man inte är van vid från äldre konfigurationer. Sen är ju det brutala vridmomentet i D6an också något man måste lära sig att hantera - inte direkt till fördel vid finjusteringar, minsta knuff blir direkt ganska stor och det är ju en del rörelseenergi i ekipaget med sina fyra ton..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att bättre kunna hantera D6:ans kraft redan vid tomgång så kan man skaffa Volvo Pentas Low Speed Mode, vilket är en uppgradering av programvaran som tillåter att man kan köra riktigt sakta, finns med på min lista över kommande uppgraderingar: http://www.volvopenta.com/volvopenta/uk/en-gb/marine_leisure_engines/accessories/Inboard_accessories/low-speed-mode/Pages/Low-speed mode.aspx  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant - är denna möjlig som eftermontage även på äldre installationer? Hade fått för mig att denna endast var tillgänglig på lite mer avancerade konfigurationer så som IPS och dubbelmontage etc.? Någon idé om vad detta skulle gå loss på? Har dock inga illusioner om att det är direkt billigt, VPs eftermarknadspriser är ju knappast prisvärda..

Troligen ny styrbox och EVC reglage mera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag uppfattar det hela rätt så ska det bara vara frågan om uppdatering av EVC-programvaran, ingen ny hårdvara, borde ju inte vara så himla dyrt att skicka ut en gubbe med en VODIA i handen, men Volvo Penta är ju inte direkt kända för låga priser ens på de enklaste detaljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom alla var så hjälpsamma i tråden så tänkte jag att en liten film från överfarten kan vara trevligt att bjuda på.



Som bror nämnde så bestämde vi oss för att tuffa vidare över ålands hav då klockan inte var så mycket och prognosen talade om mer vind och motsjö kommande dygn.



Som ni ser så hade vi ingen brist på navigationsutrustning ombord, sjökort, plotter samt två iPads med plotterprogram användes med stor framgång under överfarten och vi snittade nog 25 knop under hela överfarten, fantastiskt hur avstånden krymper när hastigheten ökar ;)



ps. Tack för tipset om bensinkort och kontanter, självklart så ignorerades detta totalt av kaptenen och nye ägaren, vilket resulterade i att säljaren fick bjuda på 350 liter diesel borta på finska sidan :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar upp en gammal tråd, så jag inte hittar några andra diskussioner som behandlar det... Var det någon som provade eftermontera "Volvo Pentas Low Speed Mode"? Går det öht och är det mjukvaruuppgradering, eller krävs hårdvara? Jag har en VP D6 med DPH-drev...

 

Och den pulshöjande effekten av fördröjningen i EVC-reglaget tog mig också på sängen.. galet irriterande tycker jag. Ska det verkligen vara så? Eller går det att korrigera?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...