Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
cazorp

Köra över Aquador 26 HT Åbo - Stockholm Kristi himmelfärd

Rekommendera Poster

Bror min har blivit med båt och nu till Kristi himmelfärd 17:e maj så är tanken att vi flyger över, leveranskontrollerar och tar hem båten. Har vi otur med vädret så kan det ju ta ett par dagar och vi bör ju ha marginalerna på vår sida med budget mellan torsdag till söndag, worst case scenario.

Båten är en Aquador 26 HT med en Penta D6-310 från 2006, fullservad inomhusförvarad och i riktigt bra skick, en ägare.

I båten så sitter det en Raymarine 435i med kort från 2006/2007 över Finland, utöver det så tar vi med en Garmin 182c med kort för svenska sidan, dock så inbillar jag mig att det är navigeringen på finska sidan och givet Ålands hav om det går lite sjö, som är lurigast, ingen av oss har skärgårdat i Finland tidigare. Några farleder man bör se upp med vid viss väderlek etc?

Vi kommer lasta bra för att vara på den säkra sidan, flytvästar, sovsäcka, ombyten mm, VHF, 2 ipads med olika sjökort och AIS, 2 plottrar samt båtsportkort. Är det några passager man bör undvika eller ha i åtanke? Är det bra väder så går ju en 26 fots HT-båt hur bra som helst att tuffa över i, men är det lite sjö eller blåsigt så sjunker farten om det inte är perfekt våglängd och medsjö och man får jobba mer, eller ankra upp och vänta ut bättre väder. 

Planen är att klara 80 distans-stinten till Mariehamn under torsdagen, ligga över och gå till hemmahamn på Lidingö under fredagen - dock oklart hur många timmar vi behöver för att gå igenom båten samt testköra ordentligt innan vi beger oss i väg. Båten ligger vid södra sidan på Dalsbruk (Purunpää), och vi tar 06.40 planet från Arlanda till Helsingfors blir hämtade där, så vi är nog iväg under eftermiddagen och det är ljust fram till 20-21-tiden ialla fall vid fint väder.

Lite frågor;

- Vilken rutt bör man gå för att undvika hård sjö och ha tillgång till bra nödhamnar, sjömackar etc?

- Hur hårt väder hade du övervägt att gå ut i med en liknande båt/skrovkonstruktion?

- Jag antar att sydliga vindar är tuffast för att gå genom finska skärgården om de har legat på i ett par dygn, hela vägen från polen/tyskland i princip?

- Något tips om sevärdheter på resan som man inte bör missa om man är i grannkvarteret på finska/åländska sidan?

- Hur mycket soppa sparar man egentligen på att ta rygg på en finlandsfärja och ligga och surfa på vågorna, skröna eller den smarta, tråkiga vägen över ålands hav tro?

- Vart i Mariehamn och finska skärgården bör man ligga över om man vill undvika burkmat och pulverkaffe, tips på gästhamnar mottages tacksamt!

- Någon Aquador 26 HT-ägare som kan varna för något som vi bör se upp med ur driftsäkerhetssynpunkt, eller bara allmänt?

- Är det någon annan som hämtar båt i Finland i samma veva möjligen?

- Har du tagit hem en båt från Finland? Berätta gärna om ditt äventyr! :)

 

Just det, en fråga till - vart hittar man tidigast en sjöprognos för aktuell period tro? Någon som håller sig med 15-dagarsprognoser så man kan börja tjyvkika på vad det förväntas bli för väder framöver?



Senast ändrad av cazorp | 02 maj 2012 | 20:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en liknande resa förra året med en Aquador 21 som jag hämtade i nådendal utanför åbo. Jag tog rygg på en siljafärja och det gick bra till dess att vi kom ut på västra sidan av ålands skärgård och det hade börjat blåsa upp rejält. Det var ganska jobbig frd till mariehamn. Resan tog väl ca 5h. Vi valde sedan att följa nästa båt till sverige. Problemet var att det var 12-13 m/s och riktigt höga vågor så vi blev frånåkta väldigt fort och det kan inte rekommenderas. Farten över å-havet var ca 5-7 knop så då förstår du att det var kraftig sjö. Kan bara rekommendera att avvakta rätt väder och sedan haka på en färja.Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle rekomendera att även ha papperssjökort om ni inte har det, gärna för hela sträckan. Man vet inte med elektronik. Jag hade slarvat med papperskort vid jungfrufärden ifjol och de fick jag ångra efter ca 1-2 distans (av 60) då plottern började strula..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, målsättningen är ju att ha en trevlig, solig tid på sjön i lätt bris och medsjö, men får man inte det så är förhoppningsvis 26 HT ganska mycket båt. Självklart så får brorsan fixa någon typ av papperskort, som du säger - haveri är inget man hoppas på, men händer det så är det back to basics som gäller när batterierna laddar ut. Lär ju poppa ett Mayday långt innan dess mest troligt om man ligger utsatt för sjö och vind. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flesta sjömackarna i Finland tar bara kontanter (EURO) inte kort, tänk på det...

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte båt i Borgå och körde hem den via Helsingfors Hangö Mariehamn Uppsala det var en härlig resa med blandat väder, som det skrevs i ett tidigare inlägg kan det ta i ordentligt på skärgårdshavet när det är sydliga vindar så där blev det lite jobbigt (10-12S/m) utan att på något sätt vara obehagligt sedan gick vi inomskärs på Åland till Mariehamn , över till Sverige var det kanonväder 6-8S/m så vi såg vindsnurrorna på Åland och när de började försvinna syntes radartornet på Söderarm.

Navigationen utfördes med plotter och papperskort.

P.S Ni har en härlig resa framför er

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kolla vädret är nog A och O. Bl.a. från Åland över till Roslagen kan det vara ganska tufft, minst sagt, om det blåser sydligt. 8 m motorbåt är en tämligen liten farkost att guppa runt i därute.
Med bra väder blir det nog en härlig resa. Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen om mackarna och kontanter, får väl tanka upp fullt i finland (350 liter) innan vi tuffar iväg, borde ju räcka för hela överfarten och gör det inte det så får det bli bankomat i Mariehamn, eller ringa trossen när man kommer in på svenskt vatten ;)

 

Någon som kan tipsa om motsvarande sida i finland som tex. eniro.se där man kan se vart finnarna har sina mackar och skärgårdsställen? Allt på andra sidan ålands hav är totalt mörker för mig hitintills..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bli fort medlemmar i SSRS ,tror att dom samarbetar med finska sidan ..! Billig peng och då gratis om något händer:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finner du info om Åland:http://www.aland.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

80 distans till Mariehamn och 70 distans därifrån till Lidingö... Men det är raka vägen, om ni har tur med vädret. Är det grov sjögång och ni kör långa sträckor mellan 10 och 20 knop plus behöver köra omvägar, då är det stor risk att full tank inte räcker. Och havet är iskallt i maj, så dieselvärmen lär ni ha på hela tiden (drar ett par liter per timme). Jag skulle absolut tanka fullt igen i Mariehamn.

Övriga sjömackar ska ni inte räkna med är öppna i mitten på maj, ring i så fall innan dit och kolla öppettiderna.

Allemansrätt har de inte i Åland och Finland, men ankra i en skyddad vik är ju OK om ni blir tvugna.

Startspärr som strular, gamla batterier som slutar fungera, säkringar som går... Elproblem är en tydlig risk när båten legat på land ett halvår. Om ni tar skydd i en avsides vik första natten och motorn vägrar starta på morgonen, då behöver ni kanske nödutrustning: extra fullladdad mobiltelefon, en dunk med extra färskvatten, nödraketer...

Defrostern räcker inte till om ni har blöta kläder på er och det regnar kraftigt (vilket kyler rutorna), så en fönsterskrapa för insidan av framrutorna behövs.

Om ni hamnar i stora vågor, så är mitt tips att ändå försöka hålla farten uppe kring 15 knop, men välja väg så att ni kör snett mot eller med vågorna (man kan kryssa med en motorbåt också), jag tycker det är mer obehagligt att köra 5-6 knop med vår 26HT i stora vågor. Då blir man sjösjuk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Val av rutt -- Strax utanför Dalsbruk rundar ni Kasnäs, där skulle jag välja farleden norrut mot Åbo och fortsätta nord-nordväst till stora farleden mellan Åbo och Mariehamn. På den har ni god chans att få sällskap västerut.

Har bara tittat på maps.google.se men med rätt förstoring där så syns farleder inomskär, som ni kan välja om det är grov sjö på Östersjön från söder. Då kan ni gå via Torsholma och Lappo, gå norr om Kumlinge och sedan skyddat söderut på insidan av Seglinge, vidare västerut norr om Sottunga.

Men som någon skrev, skaffa papperskort -- särskilt översiktskort som gör att ni kan planera färden och ta ut vilka kurser ni ska hålla över de stora vattenytorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Jonas478: Vi har definitivt allemansrätt på Åland.

 

Speciellt på Åland gäller
• Du måste fråga markägaren om lov för att tälta eller ställa upp husvagn.
• Hund ska vara kopplad året runt.
• Det är förbjudet att göra upp eld i skogsmark. Du får endast elda på iordningställda grillplatser.
• På sjön ska hastigheten anpassas till miljön. Du har alltså inte rätt till fri fart.
• När du färdas med båt utanför utprickade sjöleder - var extra försiktig så att du inte skadar utlagda fiskeredskap.
• Att använda naturhamnar för tillfällig uppankring och som nödhamn går bra. Gästhamnar rekommenderas som natthamn eftersom de flesta bryggor på Åland är privata och är därför inte tillåtna att använda.
• För vissa friluftsaktiviteter krävs dessutom tillstånd av landskapsregeringen, till exempel:
– sportdyka med luftaggregat
– använda gömslen vid skyddsvärda fåglars och djurs boplatser under fortplantningstiden
– samla fjärilar eller andra djur med olika slag av fällor

Detta är lika som i Finland och Sverige
• Du får promenera på annans mark så länge du är utanför staket eller håller avstånd till privata hus så att du inte stör
• Privata bryggor och badstränder räknas som privat mark och ska inte användas annat än i nödsituation
• Du får plocka bär och svamp till husbehov
• Fiske och jakt kräver markägarens tillåtelse. Det går förstås bra att köpa fiskekort och tillstånd för jakt
• Det är förbjudet att bryta kvistar och grenar från levande träd och buskar
• Att köra motorfordon i terrängen är inte tillåtet
• Lämna inte skräp i naturen och stäng grindar efter dig, annars kan betande djur smita sin väg
• Det är förbjudet att släppa ut avloppsvatten i havet från småbåtar.

15 april - 15 juni är vissa stränder skyddade
Ta hänsyn till sjöfåglarna under häckningstiden (15 april - 15 juni). Då råder landstigningsförbud på vissa holmar och fiske från land är inte tillåtet.

Speciella fiskeregler
Under tiden 15 april - 15 juni är det förbjudet att fiska från stranden med spinnspö eller med drag. På Åland gäller följande minimimått; lax 60 cm, öring 50 cm, gädda 42 cm, gös 37 cm, braxen 42 cm och sik 35 cm. Längden mäts från fiskens käkspets till yttersta änden av stjärtfenan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med Åland och allemansrätt, detta gör Åland lite mer tillgängligt än vad jag trodde innan.

2 frågor dyker dock upp.

En miljöfartgräns för fartyg? Hur tänker man nu? Och hur bedöms det? Verkar som flum och gråzon. Hur ska man kunna rätta sig efter det? stämmer detta?

Lägga till i naturhamn? Kan jag förtöja mot berget utom synhåll för boende över natten, så som i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartbegränsningen är tydligt utmärkt på de platser som berörs. Finns ganska hårda kontroller på detta, speciellt i inloppet till kända hamnar som besöks flitigt. Du kan förtöja vid dom flesta berg utom synhåll för boende (det är väldigt få som bryr sig även om en stor del av marken är privat). Så länge man inte väljer att parkera sin båt direkt utanför någons stuga eller hus så är det sällan eller aldrig ett problem. Vi har 6500 öar så risken för konfrontation med lokalbefolkningen kan nog undvikas med lite god vilja :) Välkommen till Åland!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar, toppenbra info att ladda upp med!

 

Som det ser ut nu på SMHI/yr.no så verkar det som att vi får sydvästliga vindar runt 8 m/s, ska inte blåsa alltför mycket dagarna innan heller så med lite tur så är det inte allt för krabb sjö..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Gjorde samma resa förra sommaren. När vi kom till åland så var vädret mycket bra. Därför valde vi att åka hela vägen direkt. Idag kan jag ångra lite att vi inte stannade till en natt på åland och tog det lite lugnt. Resan gick bra men hade blivit lite trevligare med en ölpaus på åland. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt! Åland är vackert!

Skriv sedan lite om er resa här....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för alla bra inlägg och tips! Ska bli kul att hämta båten nästa vecka med brorsan och farsan. Vi hoppas på en fin överfart. Båten har en Penta D6, 310 från 06 och den är i bra skick, inomhusförvarad och varvsservad inför avfärden så vi hoppas att det inte blir något strul rent tekniskt. Är det något specifikt man bör vara uppmärksam direkt efter sjösättning som kan ha missats eller som kan strula?

I båten sitter en äldre plotter (Raymarine troligen från 06) med finska och åländska sjökort i. Som komplement har vi två ipad med Navionics Europe HD app (min), och Seapilot med svenska kort i brorsans. Givetvis tar vi även med en laddare och skyddsfodral, överväger att även skaffa båtsportkort för Åland, men de täcker tydligen inte hela vägen till Dalsbruk. Kanske overkill för en enda genomfart mestadels i farleder? På Svenska sidan har vi trippelt upp, då vi tar med en Garminplotter, sjökort och nämnda paddor.

Vidare har vi givetvis betalt avgiften till SSRS, så sjöräddning och förebyggande bogsering ska inte vara något problem om det strular. Funderar att kompletera med en VHF för säkerhets skull, frågan är om man ska nöja sig med en enkel handhållen modell? Hur är räckvidden? Vilken effekt ska den ha? Eller bör man på sikt montera en fast modell och vad är i så fall värt att satsa på? AIS funktioner, DSC med positionsdata från plotter verkar ju vara en ganska bra idé på lite sikt.. Även om mobiltäckningen nu för tiden är ganska bra är det ju synd om man inte kan få kontakt i ett nödläge..

Andra generella tips mottages tacksamt, vi återkommer med en rapport efter resan..

 

Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allemansrätt i Finland:

I Finland är begreppet till största delen icke-kodifierat. Myndigheter ger information och rekommendationer om vad begreppet omfattar, men dessa har ingen rättslig betydelse. Begreppet nämns dock i Naturvårdslagen, med förbud mot att sätta upp förbudsskyltar, och i Strafflagen, där plockning av bland annat bär undantas från bestämmelser om stöld och olovligt brukande.

På Åland gäller liknande regler.[8] Man får gå fritt om man inte stör och man får plocka bär. Dock anses övernattning kräva markägarens tillstånd.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Allemansrätt

(jag vet att det varnas att man inte ska lita på Wikipedia, men kanske lite mer än ett enskilt inlägg på en chatt som denna)

Men för de som vill diskutera just detta så föreslår jag att ni söker på Åland i detta forum, så hittar ni mer info om skillnaderna jämfört med Stockholms skärgård.
 



Senast ändrad av Jonas478 | 09 maj 2012 | 11:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten Emil, 

Som nämnt i annan tråd är det bra att ha kollat styrslangarnas skick. Inte kul om dom spricker på resan. Är batteribanken från 06 är den sannolikt slut. Eftersom din båt (likt min 07:a) gissningsvis har samma lösning med skiljerelä som tar ström även från förbrukarbanken när man kör startmotor kanske detta märks först efter en natt när man legat och kört kyl, spis, lite lampor, värmaren och annat. I värsta fall räcker då inte hela banken till att dra runt startmotorn.

Oljenivån skall ligga rätt lågt på stickan. Har de fyllt rätt mängd vid servicen är ju inte detta något problem, men kolla nivån på mornarna innan start och fyll bara på om den verkligen är i botten på stickans lägsta markering.

Bra (om du inte har det redan) är en instruktionsbok till motorn på svenska så eventuella felkoder går att tolka. Jag gillar hängslen och livrem, så ett litet reservkit med extra drivrem, bränslefilter, impeller och lite slangklämmor i olika storlekar skulle jag ha med mig. Känns som det brukar hålla oturen borta...

Blir säkert en kalastur i en kalasfin båt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att köra fullt ös i så lång tid att risk för överhettning kommer fram så nära hamnen som möjligt. Det geller mest utombordare men andra fel i transmission, propellerbalans och drivlinefel kan uppmärksammas på ett tidigt stadium. 

Vibrationer kan fås fram vid varierande varvtal kan också vara bra att testa fram. Kolla motorrummet för avgas, olje och vattenläckor. Propelleraxel m.a.p lagring och läckage.

Vädret är viktigaste faktorn.

Ha en trevlig tur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Grattis till båtköpet.

Jag körde över min Aquador 26 HT från Mariehamn till Stockholm i lördags. Natten innan låg vi i gästhamnen i Västerhamn (innanför Pommern). Bra service, tankning, bastu...

Vi spanade noggrant in väderprognosen och såg att det skulle blåsa på eftermiddagen, så vi valde att åka ganska tidigt, vid 7-tiden. Vi slapp blåst, men hade ganska tät dimma. Vi var två båtar i sällskap varav den ena hade radar.

Jag vet inte hur mycket jag kan bidra med som svar på dina frågor, men du får gärna dra iväg ett mejl till mig, så kanske vi kan byta några ord.

Ur driftssäkerhetssynpunkt - nyservad motor och drev med koll på hur bränslefiltrena såg ut. Fräscha och kontrollerade batterier!

/Krister

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Tack för era svar, ska bli riktigt kul att bli båtägare..

Styrhydraulikens slangar är nya, så det borde inte vara ett bekymmer. (Håller med om att backa över Ålands hav vore en mindre bra idé, tydligen ända sättet att kunna styra (med bogen) när hyrauliken går).

Vidare är det nog dessvärre risk att batterierna kanske har sett sina bästa dagar. Har fått kopior på all servicehistorik och finns inga signaler på batteribyte där. Båten är dock varmförvarad och aldrig bebodd så batterierna har nog inte belastats så hårt. Voltmätare skall dock tas med och strömen ska snålas med (vi tar nog gästhamn i Mariehamn med landström för säkerhets skull tankning, kort accdepteras där).

Koll på väderprognos är givet, båten saknar dock radar så dimma ska vi försöka undvika.

Tack för tips om oljenivå, har hört att olja i toppläget på stickan inte är att rekommendera på D6.. Ska kollas vid leverans, men varvet (välrenomerad VP verkstad) borde ha koll på detta.

För framtida projekt är jag ganksa sugen på att få ut momentan förbrukning i ett intrsument (l/nm), ex i plotter.. Kan man enkelt lösa detta? VP säljer ju en NMEA 2000 adapter och det verkar som bränsleförbrukning per timme finns med i motordata där. Någon som testat denna lösning med plotter och fått ut något vettigt? Det är förstås också trevligt med motortemp, oljetryck och annan motordata, men förbrukning är förstås väldigt relevant.. Om ni fått till detta, vilken leverantör av plotter har ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande den parallella diskussionen om Allemansrätt, så har jag till minnes (dock över 25 år sedan jag seglade på Åland) att på Åland är det markägaren som bör ge tillstånd till övernattning, och detta gäller även naturhamnar. Vissa markägare (speciellt de som driver en marina med gästhamn) inte ser med blida ögon på båtar som angör mot egen mark utan tillstånd och kan till och med avvisa dessa besökare. Troligtvis är det tillåtet att ligga på svaj och naturligtvis även söka nödhamn tillfälligt, men det har ju inget med Allemansrätt att göra utan mer sunt förnuft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är prissättningen på Volvo Pentas NMEA 2000-interface smått sjuk, annars håller jag med om att det vore nice att se all motordata i realtid på plottern.

Förbrukningen per timme vid olika varvtal för D6:an finns som diagram på på broschyrbladet som går att hitta på webben och i pappersform, sen är det ju ganska enkelt att räkna ut förbrukningen per sjömil när man ser hur mång knop man får ut vid olika varvtal.

Vår D6:a är också från -06 och är väl att betrakta som precis inkörd efter 350 motortimmar, motoroljan är helt klar efter en sommars körning.

Att åka i färjornas kölvatten över ålands hav låter som ett bra alternativ om det blir för gropigt, dom håller väl 18-20 knop sådär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om du vill ha sällskap över Ålands hav kan jag förmedla kontakten till det lagerhotell som jag hade min båt på över vintern. Det är många svenska kunder som kommer att köra över sina båtar. De brukar samordna så att de åker samtidigt över havet.

/Krister

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baserat på detta du skrev:

Vidare är det nog dessvärre risk att batterierna kanske har sett sina bästa dagar. Har fått kopior på all servicehistorik och finns inga signaler på batteribyte där. Båten är dock varmförvarad och aldrig bebodd så batterierna har nog inte belastats så hårt. Voltmätare skall dock tas med och strömen ska snålas med (vi tar nog gästhamn i Mariehamn med landström för säkerhets skull tankning, kort accdepteras där).

så är den största risken ni tar att startbatteriet är slut, så att båten startar med hjälp av förbrukningsbatterierna (startbatteriet får hjälp av förbrukningsbatterierna när motorn startar). Ett blybatteri åldras och det jag läst är att de vid normalt bruk behöver bytas efter 4-5 år. Vilket stämmer med bilbatterier. Och i en båt från 2006 som inte har bytt batterier är de 6 år gamla.

Om vädret försämras och ni inte kommer ända fram till Mariehamn första dagen, så kanske ni tvingas övernatta utan landström... Om då startbatteriet är kass och ni har dragit slut på föbrukningsbatterierna under natten (spis, värmefläkt, kylskåp, lampor), så får ni kanske inte igång motorn.

Startbatteriet ska kollas när det inte varit belastat under minst 2 timmar. För att kolla behöver ni en digital voltmeter. Då ska spänningen vara ungefär 12,7 volt på ett schysst startbatteri. Om spänningen är 12,3 volt så är batteriet halvfullt, men då kan kapaciteten för att starta en stor diesel ändå vara för låg. Mitt förslag är att ni:

(1) tar med startkablar.

(2) om spänningen är under 12,5 volt köper med er ett extra startbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...