Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
pultsari

sjösättning

Rekommendera Poster

hej alla glada.har lite funderingar angående sjösättning av min nyinförskaffade snipa.nu är det så att där jag har båten så är det 100% anpassat till plastbåtar och det saknas möjligheter att sjösätta en träbåt på rätt sätt tyvärr.jag kan inte ligga kvar vid slipen mer än max 10 min utan är tvungen att ta mig därifrån direkt.min fråga är om det är möjligt att starta motorn och köra bort till sin ordinarie plats utan att sabba båten helt eller sänka den..??har inga möjligheter att koppla in 230v länspumpar heller utan blir tvungen att använda en bensindriven tills dom värsta läckorna lugnat ner sig.någon som har erfarenhet av något liknande och vet om man kan få det att funka..???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur mycket/lite din båt kommer att läcka. De 2 träbåtar jag haft har dock klarat sig med 12V pumpar. Eller ja, första sjösättningen med snipan hade inte gått utan att köra 230V-pumpar x2, men den hade heller inte varit i sjön på 6 eller 7 år innan dess, samt att jag inte förberett gm att fylla båten med vatten innan, så den tog in en heeeel del första timmarna.

Kan du inte be att få sjösätta som sista båt för dagen och hänga kvar i stropparna till kranen över natt? Så är ganska vanligt häromkring att man gör. Givetvis får du bereda dig på att antingen övernatta i båten eller vara på plats i ottan så du kan flytta undan innan första båt för dagen ska sjösättas....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

du måste vattna båten innan..då sväller den ihop till stor del och du har möjlighet att täta dom värsta sprickorna inför sjösättningen. mjuk tätning såklart. Ettan el. dyl.

har du inte sådana möjligheterna eller kan skaffa det, är det ingen ide att sjösätta då.

 

lycka till. mvh jonten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en båtgranne för många år sedan som hade en träseglare som läkte kraftfullt varje gång han skulle sjösätta. Han hade naturligtvis provat att duscha båten med vatten både ut och invändigt men det hjälpte inte, den var aldeles för gles. Så han hade i stället utvecklat en ny metodotik han sattsade all handpåläggning på utombordaren så att den var i topptrim. (Måste starta på första)

Sjösatte, drogg igång snurran medan båten hängde i stropparna, släppte stropparna och styrde sedan med högsta fart upp på en i förväg noga utvald grundklack nära land inne i hamnen och knöt upp båten mot land.

Skruvade sedan loss snurran och klev i land själv med denna i ena handen. Sedan fick båten ligga där några dar lite halvt nersjunken men inte mer än att den gick att länspumpa.

Kanske inte bästa sättet att ta hand om en träbåt, men det var så han gjorde.

Annars tror jag att övernatta vid båten första natten efter sjösättningär är det bästa så slipper man få överaskningen att se sin båt på botten, om nu tex länspumpen skulle strejka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helst ska du så klart inte starta motorn förrän efter ett par dagar. Har du en bensinare så är risken mindre än med en diesel, som ju har kraftigare gång. Du har inte tillgång till ett par åror så du kan ta dig därifrån ändå?

Jag brukar ladda upp med två 12 volts pumpar med varsitt batteri. Du kanske till och med kan låna ihop till tre??

Som ett sista alternativ kan du ta med dig sågspån, som du med hjälp av en hink på en båtshake trycker ner under båten (uppochner) och vänder rätt, så att sågspånet flyter upp och tätar sprickorna. Förvånansvärt effektivt och ganska ofta använt traditionellt.

Men som förberedelse innan sjösättning är det alltid bra att lägga trasmattor på insidan på bordläggningen och hälla på ett par hinkar vatten var och varannan dag ett par veckor innan sjösättning. Då hinner sprickor gå igen.

Ett sista tips får bli att använda gammalt konsistensfett eller fårtalg till att smeta/spackla på sprickorna på utsidan, eller i lanningarna mellan bordgångarna, innan du bottenmålar. Det hindrar vatten från att komma in tills sprickan går igen. Det ligger inte heller ivägen när sprickan tätnar som vissa andra mer moderna tätningsmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG till att börja med

Har plastålden tagit så hårt på båtägarna att det i det närmast verkar som en katastrof att sjösätta en träbåt?

MarkusF hade de tipps jag tänkte på.

Trasmattor som man täcker in botten me (på insidan) och håller våta är väl det första du skall börja med.

Så farligt var det väl inte att sjösätta träbåtar. När du väl tagit dig ifrån kranen - finns det inget hörne mellan två kajer eller bryggor du kan lägga dig med tajta förtöjningar?

Glöm för all del inte att sätta i nolan, som dyvikan heter på mitt hemlands vilda tungomål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...