Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
vogelsize

motorval örnvik 510

Rekommendera Poster

Tjena jag har nyligen köpt en örnvik510 ht -70 talare utan motor. Vad för motor kan tänkas vara lämplig? 30, 40, eller 50 hästar. (2-takt) Lång eller kort rigg? Max 15.000:- Vill ju kunna åka soppa snålt med 4 personer och lite packning.

post-10021774-1394237040,1533_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en sån för många herrans år sen. Vid köpet satt där en 20 hk Mercury som snabbt byttes mot en 40 hk dito. Även det var i klenaste laget men det gick, med mycket vilja och god teknik att åka vattenskidor efter den. Vill minnas att ekipaget toppade runt 22-23 kn med mig ensam i båten så 50hk är nog eg minimum om man vill ha någorlunda bränsleekonomi och iaf en dräglig marschfart.

Det åker omkring en galning i mina hemmavatten som satt på en 115 hk Merc och båten går riktigt bra med den men frågan är hur länge... ;)

Lång el kort rigg kommer jag inte ihåg (man brydde sig ju inte så mycket om det i 12-årsåldern) men jag skulle tippa på långriggat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en 50hk mercury ifrån 80talet på min. Det var lite klent, med två personer i båten gick den okej med en toppfart på ca 24-25 knop.

De gånger vi åkte fyra vuxna så var den väldigt trög att få upp i planing, och man fick nästan ligga på fullgas för att den skulle hålla en 20 knop.

Visserligen var min motor gammal och gav väll säkerligen inte ut 50hk längre. Men i den prisklassen du tänkt dig så får du nog inte så jätte mycket nyare motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg i din andra tråd att någon trodde det var kortriggat och med lite eftertanke (jag var o kollade på en 510:a i samband med inköp av trollingbåt) tror jag detta stämmer. För att vara säker kan du ju mäta avståndet från övre delen av motorfäste ner till botten av båten och lägga in här så kan säkerligen nån insatt tala om huruvida det ska vara lång- el kortriggat. Finns en kortriggad 60hk på Blocket just nu som verkar vettig: http://www.blocket.se/orebro/Johnson_60_hp_VRO_kanonskick_40162108.htm?ca=7&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en sån i början av 90-talet med an 60hk Johnsson (exakt en sådan i annonsen i inlägget ovan). Det var alldeles lagom, toppade lite över 30 knop enligt tryckloggen (som säkert kan ha missvisat en del). GPS var det inte tal om på den tiden :-)

Senast ändrad av Bobba | 03 maj 2012 | 11:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar! Ska åka ut och mäta akterspegeln nu i helgen :-) Blir nog en 70hk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är precis i tagen att göra detsamma! Vad kom du fram till, och vad blev det för motor? All information uppskattas, jag är första-gångs-båt-köpare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror båten är godkänd för 50 hästar.

Jag kommer ihåg att farsan hade en sådan båt under det tidiga 80-talet. Han hade bara 40 hästar och det var nog lite i underkant. Skulle nog säga att 50-70 hästar skulle göra båten mest rättvisa.

Är ju inte så kul att ligga och närapå maxvarva för att båten ska ligga i hygglig planingsfart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok! Kommer definitivt sikta på 50-70 nånstans då. Frågan är om det är kort eller lång rigg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet faktiskt inte. Däremot vet jag att båten är ganska plattbottnad baktill och jag tror därför inte att avståndet från ovankant på akterspegeln ned till lägsta punkten på kölen är särskilt stort.

Kölen ska ju ligga i linje med kavationsplattan på utombordaren.

Enklast är att du mäter avståndet mellan köl och ovankanten på akterspegeln där motorn ska sitta. Sedan mäter du motsvarande avstånd på din tilltänkta motor. Tror det här med kort/lång/xtra lång rigg varierar lite på olika fabrikat.

Spontant skulle jag ändå chansa på kort rigg med anledning av min minnesbild av båten. Låga fribord och platt botten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag ägde en Örnvik 510 ht för ett antal år sen. Vid köpet satt det en 40 hk Suzuki på som jag bytte mot en 60 hk Johnson, vilket i mitt tycke räckte. Jag hade långriggade motorer. Tror dock att båten bara är godkänd för 40 hk.

post-10022361-1394237125,8788_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...