Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
dynaflux

Koppla in Lenco trimplan

Rekommendera Poster

Har monterat Lenco trimplan och ska börja med kabeldragning/inkoppling. Det finns en kabel som heter ACC/orange och jag (trots instruktionerna) inte förstått vad den är till för. Det står att den ska kopplas till Engine tach signal (tachyometer/varvtal?) eller non-engine switch. 

 Tacksam för förklaring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det va till en funktion som kör hem trimplanen när motorn stängs av? Vet att det finns som tillbehör till mina Bennett..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer. Finns en del info om det på webben. Bara googla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Visst, det går att googla men jag har lärt mig att det är här man får de snabba och oftast riktiga svaren. :-) 

Tror också att det har med retractorfunktionen att göra men jag fattar inte vad som menas tach och non-engine switch. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Non-engine switch är nog samma som key on power, dvs 12V spänningen som som slås av o på av tändningslåset. Varvräknarsignalen är en växelspänning som används till varvräknaren. Av det kan man nog dra slutsatsen att det är inte så kinkigt vad som kopplas in här men det får trimplanen att gå tillbaka när det försvinner..

Har du utombordare är detta en rätt bra lista över vad sladdarna hittar på på de olika fabrikaten..

http://cdn.tacklereviewer.com/uploads/outboard_wiring_diagram.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Volvo B20 och det finns varvräknare men frågan är var den signalen hämtas från. Är det någonstans vid tändsystemet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis samma fundering efter att ha läst anvisningen för inkoppling. Har inte köpt trimplanen än men försöker förberda mig med kunskap.

Om den oranga kabeln ska anslutas till tändningen, är det så att strömmen ska brytas till trimplanen när nyckeln vrids eller hur är det egentligen???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den orangea kabeln är till för trigga trimplanen; när tändningen slåss av dras de upp (matningsströmmen finns ju hela tiden).

Som jag förstått det är det inte så noga med vilken typ av signal/spänning bara det är något som triggar styrboxen. Med tach menas varvräknare och då varvtalssignalen.

Efter mycket googlande fick jag också veta att non-engine switch avser tändningslåset. Man får inte koppla den dit enligt Lenco eftersom konkurrenten Bennett har patent på denna lösning(!). De får alltså inte skriva så i manualen men det går och är kanske den bästa och mest logiska lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...