Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
jimmy-88

Byte av oljeslang Alpha One gen II?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har upptäckt en läcka/ skada på oljeslangen som går ifrån skölden till drevet (Har oljebehållare i motorrummet).

Någon som har någon erfarenhet av att byta denna?

Lätt /svårt? Måste man plocka ner hela drevet?

 

// Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet måste du plocka av båten, sedan lossar du hing pin bulterna så du kommer åt oljeslangens anlsutning.

Sitter sedan en plastanslutning mot skölden (gjenom akterspegeln) som troligen måste bytas i samband med byte av oljeslangen. Plastanslutningen sitter med en segering på sköldens insida som du först tar bort.

Ps: Du tar givetvis loss ringen som håller drivknutsbälgen och trycker ur bälgen från den delen som drevet sitter (satt) bultad i.



Senast ändrad av BerraS | 02 maj 2012 | 13:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, då jag köpte båten i år och inte vet när bälgen byttes.

 

Skall jag även passa på att byta bälgarna med då?

Några andra bra tips att tänka på eller saker som man inte skall göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpe ett service kit för Alpha och byt alla bälgar, stödlagret och växelwire, så har du inget bekymmer med det på ett tag:) Kolla även så trim/tilt givare funkar, om inte så byt även dessa när du har tatt isär grejorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har just gjort detta jobb, kräver i princip alla de specialverktyg som rekommenderas, ca 1500kri inköp för all de bitarna plus materialet, en hel del tålamod och vana. Det tog mig i allt en dag att demontera och två att montera (5-6timmars dagar). Nästa gång bara en dag, men då vet jag ju exakt allting, det går en hel del tid att klura ut saker för att få det att passa. Bara som exempel, jag höll på i en timme att få dit segringen som håller oljegenomföringen då jag knappt nådde och med ena handen väl där kunde jag inte få in huvudet så jag kunde se vad jag gjorde. Givetvis tappade jag ner den säkert tio gånger varav en ligger kvar där nånstans! Kan lista alla itmaningarna men det blir en uppsats! Michael

 

Senast ändrad av Haddock_ | 02 maj 2012 | 20:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men man behöver inte plocka bort Oljegenomföring i skölden om man bara skall byta slangen väll?

Hur sitter slangen fast i drevet/bälghuset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte nödvändig att byta, MEN av egen erfarenhet är dessa plastgenomföringar ganska så sköra efter några år och går av när du försöker att dra av slangen...

I bälghuset sitte slangen med en klämring, eller stripes.



Senast ändrad av BerraS | 03 maj 2012 | 10:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min plastgenomföring gick sönder bara av att dra av skölden och då spänner man ju lite i slangen och nippeln gick av, vilket jag inte märkte förrän senare när jag väl plockade av slangen (klippte av den när jag tog av skölden). Det var väldigt tunn plast och lite spröd i just själva nippeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har hört att den ofta går sönder.. Skall prova att skära och klippa upp slangen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips.. Jag har nu bytt slangen utan att plocka ner drevet eller bälghuset. Jag klippte av slangen på mitten och sedan skar jag försiktigt upp slangen över båda nipplarna för att inte behöva dra av slangen och riskera att förstöra nipplen. Sedan var de bara att trycka dit den nya slangen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt så går det till. Skära upp slangarna så de släpper helt utan motstånd. Då klarar man nippeln. Sen väl insmord både slang och nippel och en lång lätt vinklad tång så man kan trycka rakt. Då går det enkelt. Den andra nippeln på bälghuset är av mässing och tål mer stryk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nyss köpt en begagnad båt och är lite fundersam för bälgarna, vars historia inte är glasklar. Funderar därför på om jag ska ge mig på bälgbyten själv  eller om jag ska lämna bort det.

Jag ser att Motorakuten tar 4500 kr för bälgbytena, oklart om drevdemoontering (700) och montering (700) tillkommer. Material tillkommer iallafall. Bytte du stödlagret också, och sparade ännu mera pengar, och köpte du Inriktningsverkyget eller vad det heter, också?

Det skulle det vara mycket intressant att läsa din uppsats om utmaningarna om du har tid - för att lättare bedöma om det skulle vara värt mödan för mig (och säkert andra som undrar också) att ge sig på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

ja, var ska jag börja...lite utmaningar kring demontering av drevet och bälghuset:

- Att skruva av drevet var enkelt, att på en man få av det och in i bilen om man inte är kraftig är lite bökigare. Jag byggde en stödbock på plats av ett gäng 2x4 så jag kunde skjuta av och på drevet i rätt höjd för att hjälpa även montering senare.

- Plocka isär drevet och byta impeller var egentligen ganska lätt, men fick rigga en ställning med en stege, block och rep för att kunna hissa upp och ned övre delen av drevet då det ska träs på väldigt försiktigt så allt passar.  Lite fett behövs också för att få impellern att glida (står nåt på drevman om det här tror jag)

- bälgarna skär du loss (försiktigt med oljeslangen, se ovan diskussion så slipper du huvudvärk senare)

- ta flera tvingar med dig så du kan hålla bälghuset när du ska lossa hinge pins och en rejäl förlängare. Jag tog förlängaren jag har för att lossa bilhjulen, en sån med förlängningsbart skaft.

- det tog mig säkert 2 timmar att få ut stödlagret och lilla packningen innanför. Stödlagret (rätt verktyg måste köpas!) var enkelt men man måste våga ta i så man kräks. En handduk så man inte skadar bälghuset är nog smart. Packningen innanför kräver helst ett lageravdragare vilket det slutade med jag köpte då det är svårt att få det att släppa, det är inpressat dit och gummiringen gör att man inte får tag på det. Det sitter som f..n på min båt i alla fall. I efterhand hade jag inte behövt byta vardera, men har man väl börjat så måste man slutföra, för lagret tar stryk när man tar ut det och packningen likaså.

Sen kommer vi till montering:

- packningen hade jag inget bra verktyg att trycka dit det med. Efter ett par vändor fram och tillbaka slutade det med att jag tog den största hylsa jag hade och tryckte dit alternerande runt för att trycka in det. Det är så pass mjukt att slår man på det deformeras det.

- stödlagret gick in felfritt men jag var tvungen att aligna spåren i huset där det gamla satt och färgen var lite ihoptryckt med de nya för att det skulle gå att få in. Detta tog säkert en timme av svett och tårar innan jag kom på det.

- som sagt ovan, oljeslangen...

- att linjera upp lagret med motorn gick enkelt med verktyget (det måste man ha)

- bälgarna gick egentligen ganska enkelt att montera mha instruktionerna i SELOC manualen

- att få tillbaka lilla spiralen på växelvajern...väldigt svårt då det är trångt där bakom. men gissar det tog kanske 20 min för ett enkelt jobb.

- knepigt att få tillbaka hinge-pins att ta gäng, men det går lite med lite tålamod.

- Att få dit aluminiumringen för drivknutsbälgen...här höll jag på att ge upp! Så fort jag tryckte in den (specialverktyg igen!) så gled drivknutsbälgen ur sitt lilla spår, oavsett om jag testade smort (diskmedel) eller osmort. Lösningen efter ett par timmar var att försiktigt knacka bort lilla runda kanten som blir när de pressar den så den är lite konisk. Då plötsligt gick den på.

- Resten var enkelt, men ha ett par extra pappers-packningar i hand, jag gjorde sönder en väldigt lätt.

 

4500 plus eventuellt 1400 tycker jag låter billigt!! men då inkluderas säkert inte drevimpellern.

 

mvh Micke

-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack Haddock, crabfish m fl. Kanske ni räddat mig från att fastna i nåt jag inte kunde tagit mig ur. (Även o jag inte helt slagit det ut hågen ännu.) Förträfflig info!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack och bugar för de orden..

Har själv också insett att bälgbyte bör göras av proffs då det inte får bli fel och man först efter några byten blivit duktig på det. Mycket kan man göra men troligen ska man låta bäglbyte göras av en bra firma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja...det lär gå betydligt enklare nästa gång...en dags arbete istället fär en halv vecka...! Men man lär sig aldrig något om man inte försöker, men tålamod och plan B bör man nog ha om man inte är van.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...