Johan-z 0 Postad 2 Maj , 2012 Hejsan På min segelbåt, Misil II, finns det någon anordning på bommen som jag inte vet vad det är. Har funderat på om det har något med revning att göra? Kan någon berätta för mig? (se bild) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 2 Maj , 2012 Utan att veta tror jag som du -att det har att göra med revning. Kan tänka mig att man kan sträcka ut / justera buken på det revade seglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 2 Maj , 2012 Kan det inte vara en efterkonstruerad funktion för single line rev? Här är en bild från Gransegel som visar hur det kopplas på en single line bom http://www.gransegel.se/images/Omega36/enlinerev.jpg Senast ändrad av Gaidin | 02 maj 2012 | 14:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Maj , 2012 Det är ett beslag för det första revet i en bindrev. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=294&artname=Bindrevspaket - Barton&sok=bindrev I akterkant på blocket sitter en bult. Runt den fäster du ena änden på revlinan. Jag brukar slå en pålstek, och masa den så tätt intill som möjligt. Det går lika bra med dubbelt halvslag om egen part, men det blir snyggare med pålstek (åtminstone om jag slår den) Linan låter du gå under bommen och upp till öljetten i seglet. Genom öljetten och ner till blocket. Genom blocket och fram till masten. Blocket skall sitta så att seglet dras lite akterut. Senast ändrad av toaen | 02 maj 2012 | 16:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan-z 0 Postad 2 Maj , 2012 Tack för svaret! Har inte behövt reva ännu men kan ju vara bra att veta hur man ska göra det korrekt.. -Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Maj , 2012 Du skall skära i ett rev på direkten. När du behöver reva då är det redan för sent. När du skär i revet får du ju också koll på att och hur det fungerar. På min havsfidra skar jag alltid i två rev. På 10 år använde jag bara det undre. Nu för tiden skär jag bara i ett rev när jag riggar på våren. Däremot har jag alltid dragit ner storfall, rev- och trimlinor till sittbrunnen. Det har jag inte gjort på min nuvarande båt. En kompis, Smoegen hör på MG, kommenterade detta ungefär så här;Toaen är en egensinnig man. I stället för att dra ner fall och revlinor till sittbrunnen, har han flytta dit hela masten Visserligen en sanning med modifikation, men det ligger en hel del i Smoegens uttalande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser