Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Natalea

Propeller

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som vet vilken propeller det sitter original på Monark 670 -73  med B20 och 100 drev

//

Bertil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har Monark 670 med Volvo 115 100b drev och har kört i många år med propeller  11 x 13 fungerar bra tycker jag. Om det är original vet jag ej jag tror inte det finns någon specifik stigning för alla Monarker. Man får prova sig fram beroende på hur fort man vill köra. Lycka till i propellerdjungeln. Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Djungel är rätta ordet..Någon som har en sådan till salu eller känner till var jag kan hitta en

maila gärna mig på: bertil2@telia.com

Tackar för hjälpen !

Bertil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fortsätter i denna tråd, och undrar vad ni med planande Monarker och 280-drev (Motor AQ140) har för propp.

Jag har i dag 15x15, vilket enligt Propellertrim skall vara ganska rätt, men upplever att det är svårt att få upp båten i plan med full last (3 vuxna, 3 barn och packning).

Erfarenheter, tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte samma maskin, utan en vp 4,3 gl med sx-drev. Men propellern är 14,5x19. Kan ju skilja på drevens utväxling. Jag hade tidigare 15x15 propeller, men det var alldeles för låg stigning, varvade över på nolltid.

Med nuvarande propeller har som mest haft nio fullvuxna gubbar i båten,och då var det först rejält trögt att komma upp i plan. Men med hjälp av trimplanen så lyfte den snart, och sen gick det hur bra som helst. 

Om du har trimplan så använd dem för att komma upp, om du saknar så kan du skicka folk framåt i båten tills du kommit upp i plan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är nog inte jämförbart.

Jag har tyvärr inga trimplan, så familjen får fortsätta som galjonsfigurer :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...